Doxa 140 Sig. brummer

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Min Doxa 140 signature har begynt å dure innimellom, altså selve forsterkeren, ikke til høyttalerne. Kan høres ut som 50 Hz dur. Holder på i noen sekunder, så er den stille igjen. Har ikke vart lenge nok til at jeg kan si hvor ofte. Merker det ikke når musikk spilles.
Hva kan det være? Noe som er på vei til å ryke eller er det normalt? Er ikke helt sikker på at det er først nå det har starta, men har ikke hørt det før. Har akkurat flytta til Oslo, og akkurat nå ligger signalkabler, høyttalerkabler og strømkabler ganske tett, men det skulle vel ikke ha noe å si på lyd fra selve forsterkeren?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Du har nok en nabo som slipper ut DC på nettet. Når dette når forsterkeren din brummer trafoen. DC-felle som må bygges eller et skikkelig strømfilter som har dette innebygget er det som skal til. Du kan søke etter DC-felle her på forumet.

D

Doxa..

Gjest
Det samme skjer med mine 72sig, jeg tror det kan være som
LydMekk sier, det er mye drit på nettet.                                                                                                                                                                                                    

R

Rojoh

Gjest
Det gjør min 140 også. ;D Nå skal det sies at denne brumminga nok har med nettet å gjøre, for samme brummingen har registrert på ørten andre forstekere. Problemet er bare at Doxaen lager litt mer lyd ut av nettstøyen. Dette kommer nok av kvalitet på trafoene som er benyttet + størrelsen. Jeg har valgt å leve med *"problemet" uten å ty til DC-sperrer og lignende.

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Min Doxa 70 B brummet mer enn noe annet jeg har hatt. AN kit 1 var lydløst. Hvorfor virket ikke DCèn på AN kitet?

Lf

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.615
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde også en doxa 70 sig mk2 for endel år siden. Brummet ja, uansett i hvilket hus den sto i.
Sikkert ikke brukt verdens beste trafoer i dem. Tror det var et par Ulveco 650va som sto i den. Prøvde med dc filter og skilletrafo og ingenting hjalp desverre.

R

Rojoh

Gjest
Jeg fikk samme type brumming med Arcam, El.comp og Aragon. Dette er en ren mekanisk brumming. Doxaen var dog den som brummet høyest, noe som nok skyldes selve trafoene/mekanisk kvalitet og kanskje også forhold som plassering av trafoer mm.

Nå var alle disse forsterkerne utstyrt med ringkjernetrafoer. Rørforsterkere har gjerne andre typer trafoer som kanskje er mer støysvake/påvirkelige?

Brumming/støy ut gjennom høyttalerne er et annet fenomen. Dette har mer med selve konstruksjonen og sammenkoblingen av komponentene å gjøre. Noen produsenter klarer å lage veldig støysvake komponenter mens andre produkter sliter mer med dette.

Hvorfor det er slik, det vet jeg ikke.

Mvh. Johan

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0
Tusen takk for alle svar! Ingen grunn til å være redd da hvertfall. Men da stemmer det nok at dette har dukket opp nå, siden jeg tidligere bodde i et boligstrøk i Stavanger, og nå bor i Oslo sentrum.
Får se om jeg vil gjøre noe med det etterhvert.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Sliter med det samme jeg på min Doxa 140 sig. Kan være litt irriterende når man ikke spiller musikk.

cromlech

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
1
jeg har dette på min arcam cdspiller, den lager en jevn brumme lyd. men brummingen kommer kun når den har stått på en stund (blitt varm)

O

omholt

Gjest
Er det noen som selger ferdilagde DC felle/filter til en rimelig penge? Sliter litt med det samme med min Thule IA350B. Ikke veldig plagsomt, men kunne vært greit å bli kvitt det.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Jeg opplevde noe lignende på en Vincent jeg hadde for noen år siden. Det viste seg at vaskemaskinen var synderen, forsterkeren brummet når motoren i vaskemaskinen var i gang...

S

so

Gjest
Lauvland sier noen tidligere trafoserier fra en underleverandør, hadde dårlig pakking av trafoene. Disse kan sikkert byttes.

Han er mer tilhenger av å dempe støy i omgivelsene, enn i selve forsterkeren. Tap av dynamikk osv.

Når det gjelder 140s. Trafoene bør vel være såpass utprøvd at dette tvilsomt er problemet.....vil jeg gjette på.

Virker som Doxa er generellt følsom på støy i nettet, kanskje pga konstruksjonen?
Mine tidligere Doxa 70s hadde svak brum. prøvde bytte av trafoer, ulike dempeunderlag osv, uten at noe hjalp.

Min 140s hadde også litt brum.

Er du eier av et Doxa produkt vil jeg si det er selvfølgelig å ha Lauvlands mobilnummer lett tilgjengelig. Vær hyggelig og ydmyk, og han gir til tusen tilbake i form av hjelp og forklaringer.

Kan nevne at hos meg brummet et sett EC AW 180. Jeg kunne ikke klare dem. Den nye eieren, i samme by, hadde ingen problemer med brum.

;)

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Min doxa brummet noe fælt hjemme. Mens når jeg prøvde den hos min onkel så var det absolutt ingenting brumming fra forsterkeren. Nødt til å være følsom på nettet.

Topp Bunn