Downlights/Spotter!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har planer om å sette opp noen spotter i hallen hjemme.....

Den er på ca 4 x 5 meter.
Vil jo selvsagt at den skal bli lys og trivelig, men har ikke lyst til å borre opp 100 huller heller.....

Så planlegger vel egentlig med å lage en "åpen firkant" med 3 x 3 spotter - altså totalt 8 spotter......

Er dette nok...?

mvh
OMF

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ja plenty....

Har 8 stk 20W spotter på ca samme areal. Dimmeren står på omtrentlig i halvstilling sånn til daglig.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Er du fagmann og har elektroteknisk bakgrunn.?
Feil montasje er faktisk en hyppig brannårsak!
Har jobbet med elsikkerhet i mange år og sett mye rart , og farlig!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.902
Torget vurderinger
28
Avhenger selvsagt av himlingshøyde, spottenes spredning, lysstyrke og hvordan du definerer "nok", men jeg ville i tilfelle sikret meg mulighet for tilting (vær oppmerksom på blending). Alternativet er å supplere med annen belysning eller gå for utenpåliggende skinnesystem. Oligo og Erco er to gode leverandører av denne typen systemer.
Edit: Hvor stort tenker du deg denne åpne firkanten du snakker om? Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takker for svar!

De vil bli montert av elektriker (selv om jeg i grunn er fagmann).

De skal plasseres i en firkant som er 3 x 3 spotter, men den i midten hadde jeg tenkt å droppe).
Regner med at jeg setter de ytterste ca 1 meter fra veggene.

Mvh
OMF

T

Thomas1

Gjest
Jeg ville tatt utgangspunkt i 1.33 m mellom hver spot i bredderetningen og 1.66 meter i lengderetningen. Da går du vel opp i opp med riktig avstand i lengde og bredde med tanke på avstand mellom vegg og spotter.
Den i midten ville jeg ikke latt vær å montere. jeg innbiller meg at det blir penest med.

For lysreguleringen ville jeg brukt denne

Elko pluss med lysramme.
Har en slik en som styrer en spottskinne i gangen. Den er både praktisk og pen ( og kostbar )

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.902
Torget vurderinger
28
Trodde du med åpent firkant mente at du ville plassere alle 8 tett sammen i en åpning i himlingen.
Da kan du se bort fra svaret mitt over. Ville ikke kvittet meg med den i midten var jeg deg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Bare en liten tilleggskommentar det er lyse vegger på alle bauger og kanter....

Får høre hva han elektrikeren har og si også.....

Men da har jeg vel bestemt meg for at det blir 8 eller 9.....

takker!

Mvh
OMF

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
6 stk vil bli helt fint.

mvh en som har lagt skrutrekkeren på hylla

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.545
Torget vurderinger
1
Når vi nå først har eksertisens oppmerksomhet: Lamper kan idag kjøpes for "null og niks" takket være Kina-effekten. Noe jeg også har benyttet meg av flere ganger. Men jeg merker at (spesielt) disse lavvolt (stift) halogenpærene ryker i et sett. Kan det være at de kjipe medfølgende spenningstrafoene er for dårlige? I så fall burde jeg kjøpe noe "skikkelig", mht tiden, iritasjonen og kostnadene med hele tiden å skifte stiftpærer. Noen som kjenner seg igjen?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.567
Torget vurderinger
0
Interessant tråd. Svigers var elektriker og gjorde jobben hjemme hos meg, med meg som ivrig læregutt, så litt har jeg nå lært jeg og.

Men det jeg ville si var mere om snekkerarbeid enn elektrikerbiten. Sørg for at det blir luft nok over disse lysene dine slik at det ikke blir varmgang i taket over spottene. Hvis treverket bilr ofte og lenge oppvarmet vil det kunne utvikle seg til å bli "pyrisk tre". I praksis betyr det at plankene begynner å brenne ved en temperatur som er fen'menalt mye lavere enn normalt, ca 50-60 celsiusgrader. Kan bli virkelig uggent!

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
For å unngå varmgang osv. SKAL det monteres spesielle kasser over hver spot som sørger for lufting og avstand til trevirke og isolasjon.

Sett gjerne opp dimmer. Selv med moderat dimming øker du levetiden på pærene voldsomt. Har nå gått snart 2.5 år siden jeg monterte mine spotsystemer og har byttet kun 1 pære av 30 stk.

Og en ting til, styr klar av ringkjernetrafoer. Bruk kun elektroniske trafoer, mye bedre. Og kjøp et kvalitetsmerke av disse er du snill...

Topp Bunn