Alt til hus og bolig Downlights i stue

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.727
Torget vurderinger
34
Er det noen som har peiling på downlights i stue, f.eks. med råd til plassering, antall og hvor mange watt.

Selv har jeg sett dette settet, som i hvert fall ser pent ut (og ikke koster så voldsomt).

Stua er 7,1 x 3,5 m.

Noen bilder fra R.E.S.idensen-tråden til Grumpy og hjemmekino-tråden min på AvForum (som ikke har vært oppdatert på år og dag...).

Tanken er å ha noe lys som lyser opp anlegget, noe lys som lyser opp bildet på veggen på det øverste bildet, og noe mot den digre hylleseksjonen der TVen står.

(Jeg har nettopp revet ned takplatene, så nytt tak skal også legges)

Roy

5434498900_0f7cd02f23_b.jpg

5433879799_a7273f9374_b.jpg

5433883001_b0b1620e0e_b.jpg

7d4d6a604fdc961b99f8d1162c6724b7.JPG

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.181
Jeg har ikke noen råd, men husk at halogenpærer står i fare for å bli forbudt å selge.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.727
Torget vurderinger
34
Men LED-pærer er vel ikke halogen, eller er jeg helt på jordet?

Roy

Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.254
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Tror anbefalingen går på ca 80-100 cm avstand.
Kjøpp vippbare så du kan vri de mot bilde, stereo osv og du kan vri de bort om de skulle blende deg i godstolen el.
Skal du habdimmer kan du ha 7 watt, men selv velger jeg 3 watt til stue og kjøkken.
Sørg også for å velge rett lys farge, warm whit eller cool white.
De oppgives vel som 2500K eller 3500K osv.
Montere selv eller bruke ellektrikker da ?
Til elektrikker tar de vel ca 1000 pr spot ferdig montert.
ebay selger led spotter fra 50 kr pr stk inkl frakt :) inkl led driveren.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.694
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kan også være en ide å dele det litt opp i soner, slik at du kan f.eks. ha lys på stereon men mørkt i resten av rommet, og motsatt?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.727
Torget vurderinger
34
Kan også være en ide å dele det litt opp i soner, slik at du kan f.eks. ha lys på stereon men mørkt i resten av rommet, og motsatt?
Ja, den tanken har slått meg også

Roy

N

nb

Gjest
Det finnes både trådløse brytere og trådløse dimmere, det kan gjøre jobben enklere og billigere siden det ikke trengs å legge rør til bryterpunktene. Disse kan også programmeres slik at du har ganske store muligheter for hvordan ting skal styres, og det er også mulig å ombestemme seg og omprogrammere. Du kan også plassere bryterene akkurat der du vil og enkelt endre plasseringen på de. Jeg har en del trådløse tankpunkt og er veldig fornøyd så langt. Batteriet i bryteren varer 5-7 år om jeg ikke husker feil.

Trådløst utstyr koster en del mer, men det kan fort lønne seg om det medfører at du slipper utgifter til snekker, maler og mer "anleggsarbeide" av elektrikeren.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.254
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Tenker du da på 80-100 cm avstand mellom spottene? Hva med avstand til vegg?

Har funnet disse på nettet som slett ikke var så ille priset.

6x3W T-097 LED DOWNLIGHT MINI SETT

Roy
Så billig og greit ut det ja, kjøpe flere sånne sett for flere soner.
80-100 mellom spotter ja, også fra vegg om du ikke ønsker spesielt lys på vegg (bilde, osv)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.517
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er i ferd med å installere 60 downlight i kjelleren. Jeg valgte å kjøpe fra en nettbutikk og har valgt en modell med GU10 sokkel og 240 V pærer. Pærnee er 5W LED som kan dimmes helt til 0.

Foreløpig har jeg montert ca halvaprten og er godt fornøyd med lyset de gir. Hos meg dekker vel en spot ca 1,5 kvadratmeter gulv - og jeg synes det gir tilstrekkelig lys så langt. Med GU10 sokkel kan jeg uansett sette inn sterkere pærer senre hvis det skulle være nødvendig.

LED er ikke å lett å dimme - da det trekker lite strøm - derfo dimmere de mye "raskere" enn vanlige halogen!

Skal du montere utenpå taket eller skal du lekte ned...?

Mvh
OMF

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Er selv elektriker, men er ingen stor fan av innfelte spotlights. Synes mange kjører overkill, og at det blir litt ukoselig belysning. Mener det er best å ha en balanse mellom spot og "ambient" belysning. Personlig hadde jeg nok valgt noen startegisk plasserte takpunkt for 230V forbundet med bryter/dimmepanel. Deretter hadde jeg personlig gått for skinnesystem for spotene.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.727
Torget vurderinger
34
Skal du montere utenpå taket eller skal du lekte ned...?

Mvh
OMF
Takplatene på bildet er fjernet, så nå er det helt åpent (og ingen isolasjon mellom etasjene). Jeg skal først legge inn isolasjon og plast, deretter ferdigmalt takpanel i mdf. Tanken er å montere spotene i takplatene, siden det vil bli ca. 10-12 cm fra takplatene til isolasjon/plast, noe jeg vil tro skal være nok i forhold til at det blir nok luft over og rundt spotene.

Ser at Rojoh anbefaler spoter på skinner, så skal sjekke litt ut angående det også. Det vil jo bli langt lettere i forhold til at man slipper å lage så mange hull i takpanelet.

Roy

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.517
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hullene er ikke noe problem - det gjør man enkelt med en hullsag. Derimot er det litt knot å få på plass boksene som skal være over.

(I utgangspunktet trenger man ikke all verden luft over en LED downlight - her må man følge den enkelte produsent sine anbefalinger. Men gjør du som meg - og bruker LED pærer med GU10 sokkel - er det mulig å sette inn en 50W Halogenpære i samme sokkel - og da blir det varmt. Derfro må disse ha samme takbokser som vanlige Halogen.

Mvh
OMF

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.727
Torget vurderinger
34
Hullene er ikke noe problem - det gjør man enkelt med en hullsag. Derimot er det litt knot å få på plass boksene som skal være over.

(I utgangspunktet trenger man ikke all verden luft over en LED downlight - her må man følge den enkelte produsent sine anbefalinger. Men gjør du som meg - og bruker LED pærer med GU10 sokkel - er det mulig å sette inn en 50W Halogenpære i samme sokkel - og da blir det varmt. Derfro må disse ha samme takbokser som vanlige Halogen.

Mvh
OMF
Jeg trodde ikke man trengte bokser over når man brukte LED-lamper. Er ikke det riktig?

Roy

Z

Zomby_Woof

Gjest
Interessant tema. Jeg vurderer det samme/noe lignende.

Min stue er så liten, og stereoanlegget så sentralt for meg, at jeg ikke finner egnet gulvplass, eller veggplass, og takpendel blir et problem fordi jeg ikke vil ha noe dinglende midt i rommet.

Om jeg får drasse inn i tråden til R.E.S. med et tilleggskriterie... Mitt store problem er at jeg har etasjeskiller av betong. Jeg kan nok skru opp noen plater for å feste lysene og dekke ledningstrekket og denslags, men jeg kan ikke bygge mye ned. Jeg har sett at en av naboene har bygget en kanal til sånne gammeldagse halogenspot i sinkbøtte-varianter. Det er sikkert 20 cm dybde og 30 cm bredde hele veien rundt lags veggen. Det ser rett og slett fælt ut! Finnes det noe som bygger veldig lite?

N

nb

Gjest
Plast brukes kun mot kalde rom, dvs mot kaldloft og lignende. Det brukes ikke mellom oppvarmere boligetasjer

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Anbefaler at de som vurdere LED downlights å ta en kikk på ByggeBolig.no og sjekke diskusjonene som har pågått der. Vurderte LED når jeg totalrenoverte 3 rom i kjeller, men endte opp med å bruke 12v downlight i stedet.

Det er stor forskjell på lyset fra de ulike LED downlightene som finnes. Det er en viss risiko for at man ender opp med et blåhvitt lys som er helt forferderlig. Finn gjerne en butikk hvor du kan se hvordan lyset tar seg ut. Alle som selger LED prøver å kalle lyset varmhvitt, men det kan være ganske langt fra sanningen.

Når det er sagt må jeg legge til at det finnes noen brukbra LED downlight og de blir bedre og bedre. Utfordringen ligger visstnok i å lage LED med varmhvitt lys som også lyser bra (nok lumen).

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.727
Torget vurderinger
34
Skal sjekke den diskusjonen som går der. Å ha sterilt blåhvitt lys i stua frister i hvert fall ikke.

Roy

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
469
Torget vurderinger
4
Ingen som har betenkeligheter med spot'er, LED'er, dimmere i et rom med komponenter som yter sitt beste med så "ren" strøm som mulig? Jeg holder meg til glødelamper. Dimmere holder jeg langt unna..................

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Led pærer er som du sier ikke halogen og bruker mye mindre strøm en både halogen og det som går for å være sparepære.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.727
Torget vurderinger
34
Ingen som har betenkeligheter med spot'er, LED'er, dimmere i et rom med komponenter som yter sitt beste med så "ren" strøm som mulig? Jeg holder meg til glødelamper. Dimmere holder jeg langt unna..................
Jeg har anlegget på egen kurs, så det blir ikke annerledes enn om man har dimmere i ett rom og anlegget i et annet. Da måtte man eventuelt ikke ha dimmere i det hele tatt i huset.

Roy

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
469
Torget vurderinger
4
Nettopp, jeg har ingen dimmere (eller trafoer 230V/12V) overhodet i huset. Selv om du har egen kurs fra skapet vil støy fra andre kurser påvirke "stereo-kursen".

Jo lengre unna støyen blir generert jo mindre blir effekten hos deg så du trenger sannsynligvis ikke å forlange at naboen fjerner dimmerne sine........

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.727
Torget vurderinger
34
Jeg har en 3000 VA strømrenser også, men det kan godt hende at jeg burde fjernet alt av dimmere også. Men det er jo ikke bare jeg som bor her heller :)

Roy

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.517
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Mvh
OMF
Jeg trodde ikke man trengte bokser over når man brukte LED-lamper. Er ikke det riktig?

Roy
Hei!

I utgangspunktet tregner man kanskje ikke det, men her må man følge den enkelte produsents instruksjoner for at installasjonen skal være godkjent.

De jeg valgte er 240V pærer - med GU10 sokkel. Siden dette er 240V og man man kan sette inn en 50W halogenpæredersom man ønsker/glemmer seg - så må man ha bokser over!

Det finnes lavtbyggende løsninger også.

Jeg synes de pærene jeg har valgt har et lys som heller mot det varme, og vil på ingen måte karakteristere det som blålig.
Jenterommet på ca 15 kvadrat har 9 spotter på totalt 45W og det er bra belyst!

Mvh
OMF

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
469
Torget vurderinger
4
Jeg har en 3000 VA strømrenser også, men det kan godt hende at jeg burde fjernet alt av dimmere også. Men det er jo ikke bare jeg som bor her heller :)

Roy
He he. Jeg har en forståelsesfull kone som både er glad i musikk og tolererer både å leve uten dimmere og en stue som er noe preget av hobbyen min. Ikke setter hun i gang vaskemaskinen heller når det lyttes da den er hørbar i stua når det sentrifugeres. Snill jente det :)
Der jeg bodde tidligere, også med egen kurs, betalte jeg naboen for å fjerne dimmere i naboleiligheten. Hun syntes nok jeg var litt sprø og det var vel muligens litt overkill ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Interessant tema. Jeg vurderer det samme/noe lignende.

Min stue er så liten, og stereoanlegget så sentralt for meg, at jeg ikke finner egnet gulvplass, eller veggplass, og takpendel blir et problem fordi jeg ikke vil ha noe dinglende midt i rommet.

Om jeg får drasse inn i tråden til R.E.S. med et tilleggskriterie... Mitt store problem er at jeg har etasjeskiller av betong. Jeg kan nok skru opp noen plater for å feste lysene og dekke ledningstrekket og denslags, men jeg kan ikke bygge mye ned. Jeg har sett at en av naboene har bygget en kanal til sånne gammeldagse halogenspot i sinkbøtte-varianter. Det er sikkert 20 cm dybde og 30 cm bredde hele veien rundt lags veggen. Det ser rett og slett fælt ut! Finnes det noe som bygger veldig lite?
Litt avhengig av krav til design, men jeg kjøpte LED-spotter som ikke bygde mye til vår garderobe. Mener de kun bygde 20-25 mm og de har et helt akseptabelt utseende. Usikker på om de kan dimmes. Kjøpt i 3-pack på Clas Ohlson. Jeg har selv etasjeskille i betong og ønsket minst mulig nedforing.

Edit: Mulig det er disse, jeg har hvite: Downlights, LED - NORTHLIGHT | Clas Ohlson
Ser ut til at de bygger 30 mm, litt mer enn jeg antok.
I følge "eksperten svarer" er de ikke egnet for dimming.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest

Roy
Det er bare jeg som bor hos meg. Pussig nok er det flere ting enn strømmen til hifi'en som betyr noe likevel.... :rolleyes:

Topp Bunn