"down-sampling" fra 96 til 48Khz for avspilling på SB3

U

utgatt19288

Gjest
Jepp - det har ikke rablet for meg. Er ikke ute etter upsamling men downsampling fra 96 til 48Khz.
Ønsker kjøpe hi-rez filer men gjøre dem spillbare på SB som ikke støtter 96Khz, men 24bit - 48Khz. Tenkte gjøre en test for educational purpose only for å bli litt kjent med 24bits formatet.

Er det noen SW-snutter der ute som inneholder en slik matematisk transformasjon??

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
Jepp - det har ikke rablet for meg. Er ikke ute etter upsamling men downsampling fra 96 til 48Khz.
Ønsker kjøpe hi-rez filer men gjøre dem spillbare på SB som ikke støtter 96Khz, men 24bit - 48Khz. Tenkte gjøre en test for educational purpose only for å bli litt kjent med 24bits formatet.

Er det noen SW-snutter der ute som inneholder en slik matematisk transformasjon??
dBPoweramp sin «batch» konverter takler resampling - jeg har ikke sjekket hvor «godt» denne resamplingen funker. dBPoweramp takler multiprosessorer på grei måte, som er en stor fordel dersom du skal konvertere mange filer i en «batch» - og har f.eks. en firekjernernsprosessor.

mvh
KJ

M

marsboer

Gjest
Dette gjør vel SB3 out-of-the box ved å droppe annenhver sample?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den gjør det, og det er vel helt ok?

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
123
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Baard skrev:

poweramp - som er nevnt er mer enn god nok til denne operasjonen. Jeg har vært i kontakt med de som utviklet den. Siden du ikke skal ta ned bitdybden - i.e. fra 24 -> 16 - er det enkelt. Det er når du også ønsker å gå til 16 bit det blir komplisert med nødvendig dither og noise-shaping. Mvh.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Jepp, nyeste squeezecenter gjør dette automatisk, fra 192 kHz ned til 48 kHz for squeezebox og 96 kHz for transporter.
Det fungerer aldeles utmerket med et par begrensinger:
- Kun flac og Ogg format støttes (ihvertfall foreløpig, mulig dette fikses i kommende sc versjoner)
- Det surrer til Inguz romkorreksjon (SoX prosessen ser ut til å hindre Inguz)

U

utgatt19288

Gjest
Takk for tilbakemeldinger - har bestillt meg noe musikk fra 2L som jeg kan prøve og feile med.
Sliter jeg så hører dere fra meg :)

U

utgatt19288

Gjest
Lett som en plett - etter siste SW versjon av SC
Når triller toner fra 2L: HiRes 24/96kHz FLAC stereo - download med diverse smakebiter fra:

01 Mozart: Violin Concerto no. 4 in D major KV 218 - Allegro
02 Mozart: Sonata for 2 Pianos in D Major K. 448 - Allegro con spirito
03 Nordheim: Colorazione (excerpt)
04 Åm: Vere Meininga (excerpt)
05 Gregorian Chant - Crux Fidelis
06 Islandsmoen: REQUIEM - Lacrymosa
07 Islandsmoen: REQUIEM - Confutatis
08 Gjeilo: North Country II
09 Plagge: Duels for 2 violins
10 Slåttetrall: Springar etter Gudmund Eide
11 Carter: Sonata for Violoncello and Piano - moderato
12 Bartók: SONATA for solo violin - fuga
13 Vivaldi: Recitative and Aria from Cantata RV 679
14 Schönberg: Sechs kleine klavierstücke op. 19 (1 and 2 excerpt)
15 Haydn: String Quartet In D, Op. 76, No. 5 - Finale - Presto
16 Ives: Overture & March "1776" Download
17 Britten: Simple Symphony, op 4 - Boisterous Bourree
18 Sandvold: Orgelimprovisata over DEILIG ER JORDEN
19 Nystedt: Immortal BACH

Slik jeg leser tabellen nedenfor er det ingen down-sampling av Hirez til 48kHz etter siste SW versjon av SC.

SqueezeCenter 7.3
SB2, SB3, Receiver, Boom 24/88.2, 24/96, 24/176.4, 24/192 tracks
Transporter 24/96 tracks 24/176.4, 24/192 tracks

Den søte sødme av 24bits oppløsning kjennes forførende ut.
HD basert avspilling har tilført livet som hi-fi interessert en ny dimensjon.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Baard skrev:
Slik jeg leser tabellen nedenfor er det ingen down-sampling av Hirez til 48kHz etter siste SW versjon av SC.
Eehh, mulig jeg misforstår deg nå, men det er akkurat det som skjer. Dine 24/96 filer blir korrekt nedsamplet til 24/48 automatisk i SC med sox før streaming til squeezebox.
Åpne Task manager (Ctrl-Alt-Delete), og observer de aktive prosessene. Du vil se en prosess kalt sox.exe som arbeider i bakgrunnen under avspilling av hi-rez materiale.

Baard skrev:
HD basert avspilling har tilført livet som hi-fi interessert en ny dimensjon.
Kunne ikke vært mer enig. :)

U

utgatt19288

Gjest
Takk. Ser det nå Veggen - var litt kjapp i lesingen av linken fra Valentino. Fremdeles en grunn til å ha Transporter for å få fullt utbytte av Hirez. ;)

Topp Bunn