På tur og reise Don't cry for me

Geir Bjarne

Fersking
Ble medlem
09.01.2019
Antall liker
3
Geir Bjarne her. Halvbror til nylig avdøde Svein Arne.
Vi hadde ikke så mye med hverandre å gjør før helt på det siste, med da fikk vi igjen kontakt.
Jeg er 36 år gammel, ugift og enn så lenge heterofil, bare sånn at det er avklart.
Litt mer tilbakeholdende i det intime enn Svein Arne. Han skulle liksom forsyne seg av alt med hele verden som publikum.
Litt konfliktsky og arbeider i en utsatt stilling som parkeringsvakt i Stavanger. Er dessverre den som drar inn minst kontrollgebyr på kontoret. Jeg venter som regel til bileieren kommer og fjerner kjøretøyet selv, for jeg er litt for utrygg på sinte mennesker.
Vel, nok om meg.
Før broremann vandret til de evige sjekkesteder ba han meg fortsette tradisjonen han hadde med å lage reisebeskrivelser og legge ut bilder.
For det hadde vi tilfelles; gleden over å reise og oppdage nye steder.

Denne gangen går turen til Argentina, drar 1.februar og bli en uke i Buenos Aires, en halv uke i Iguazu og en halv i Mendoza. Flyr over med KLM, men innenriks der borte med - av alle - Norwegian. Blir greit å komme til våre egne. Serr.

Da vil jeg gjerne ha innspill og forslag fra folk som har vært der; kjekke ting å få med seg og se, gjøre på, spise eller oppleve.

Geir Bjarne

Fersking
Ble medlem
09.01.2019
Antall liker
3
Slik broderen ønsket det, ønsker jeg også; alle er velkommen til å poste i tråden, men være saklig og ikke spam.

S

Slubbert

Gjest
La Boca er et must i Buenos Aires. Men kanskje en guidet tur eller hold deg til turistgatene, det er et fattig strøk med høy risiko for å bli ranet hvis du vaser rundt på måfå.

Geir Bjarne

Fersking
Ble medlem
09.01.2019
Antall liker
3
Ja, jeg har jo lurt på hvordan det er med kriminaliteten. I følge UD er det ikke veldig farlig, og jeg skal bo Airbnb i San Telmo, er relativt posh strøk.
Hva er La Boca, Slubbert?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.089
La Boca er gammelt arbeiderklassestrøk. Fargerike bygninger. Mye avbildet.

Det er også - uansett hvor lite interessert du måtte være i fotball - å ta en tur på fotballkamp i Buenos Aires, helst Boca Juniors. Det er litt av en opplevelse. Det er relativt enkelt å fikse ved å snakke med conciergen på hotellet, det er mange aktører som har som virksomhet å ta med turister på kamp. Blir hentet, kjørt til stadion, geleidet ut og kjørt hjem. Det kan være "litt" kaotisk så greit å ha følge med en lokal ansvarlig voksen.

Eller er Buenos Aires et perfekt sted å være dekadent. Spise godt. Være ute sent. Ha det morro.

S

Slubbert

Gjest
Ja, jeg har jo lurt på hvordan det er med kriminaliteten. I følge UD er det ikke veldig farlig, og jeg skal bo Airbnb i San Telmo, er relativt posh strøk.
Hva er La Boca, Slubbert?
De rike delene av BA ser ut som man kunne vært i Frankfurt. Moderne, trygt og vestlig. Men som alle større byer i Sør-Amerika har BA slumområder. La Boca er ikke slum, men som nevnes over her et gammelt arbeiderstrøk. Der er det en del kriminalitet, men så lenge man holder seg i turistgatene er man trygg. Turister legger igjen penger og de lokale ønsker ikke at turismen skremmes vekk fra området. Det spesielle med La Boca er de fargerike husene og all utsmykningen, gjør et bildesøk på Google for preview. Det er en hovedgate der, Caminito eller noe sånt.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.574
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Tango! Hva er Buenos Aires uten et besøk på et tangosted? Jeg har ikke vært der og har dermed ingen konkrete tips, men tango er jo en viktig del av den nasjonale identiteten så det er ikke vanskelig å finne et sted.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
God tur til Argentina!

Ps.
Det er ingenting som heter Kontrollgebyr. Det er Kontrollsanksjon og parkeringsgebyr.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.089
Tango! Hva er Buenos Aires uten et besøk på et tangosted? Jeg har ikke vært der og har dermed ingen konkrete tips, men tango er jo en viktig del av den nasjonale identiteten så det er ikke vanskelig å finne et sted.
Tro meg: dropp det. Å kaste bort en kveld på tangoshow eller noe slikt i buenos aires gir liten mening. Dårlig mat (i alle fall dårligere enn dit man ellers ville gått) og ganske kitsch. I la boca et det uansett noen som danser for turister så tango får man sett åkke som.

Jeg var også innom et hardcore tangosted - altså et dansested der jeg tror jeg var eneste utlending og sikkert eneste under 50 år. . Var artig å ha sett det, men en halvtimes tid holdt lenge

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.574
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Tro meg: dropp det. Å kaste bort en kveld på tangoshow eller noe slikt i buenos aires gir liten mening. Dårlig mat (i alle fall dårligere enn dit man ellers ville gått) og ganske kitsch. I la boca et det uansett noen som danser for turister så tango får man sett åkke som.

Jeg var også innom et hardcore tangosted - altså et dansested der jeg tror jeg var eneste utlending og sikkert eneste under 50 år. . Var artig å ha sett det, men en halvtimes tid holdt lenge
Vitsen er jo å danse tango selv og ikke sitte å se på at andre gjør det. Da kan du like godt gå på kino.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.978

Vitsen er jo å danse tango selv og ikke sitte å se på at andre gjør det. Da kan du like godt gå på kino.
Enkel test selv for dem av oss som synes trekkspill er selve djevelens instrument; etter to kontemplative og dype glass med rødt en sen fredag kveld, sett på Astor Piazzollas «Hora Zero» i god tapning. Piazzolla beskrev vel selv sin «tango nuevo» som tango+komedie+tragedie+horehus, og dermed tilbake til røttene.

Gjør dette ikke noe for eller med deg kan du trygt avskrive både tango og generelt velfungerende arterier mellom hjerne og hjerte.

Nå har jeg ikke selv fått somlet meg til Buenos enda, men vil da anta at om man først engasjeres emosjonelt såvel som intellektuelt av tango så finnes det sikkert både turistfeller og genuine opplevelser å få. Men da må man gjøre litt forarbeid og ikke som alle elveturistene som går på en halvtimes halloi med kitchy Mozart i Wien sånn at de kan krysse av også for å ha hørt klassisk i musikkens hovedstad.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.835
Fun facts; en av de mest spilte tangolåtene er…..norsk.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.089
Enkel test selv for dem av oss som synes trekkspill er selve djevelens instrument
"Definition of a gentleman? Someone who knows hos to play the accordion, but doesn't"
- Tom Waits

H

Hardingfele

Gjest
Bandoneon kan man trekke mye fint ut av, gentleman eller ei.

Jeg ser litt ulike anmeldelser for La Porteña de Areco nå. Da jeg var der på 1990-tallet var det en fin opplevelse. Et stykke utenfor BA, man overnatter og får en ordentlig asado. Dro dit fordi forfatteren av Don segundo sombra, Güiraldes, skrev den der.
https://www.tripadvisor.co.za/Hotel...eco_Province_of_Buenos_Aires_Central_Arg.html

Jeg har også vært på Estancia la Sofia:
https://www.tripadvisor.co.za/Hotel...ovince_of_Buenos_Aires_Central_Argentina.html

Utfra anmeldelsene virker Sofia som "a better bet" nå.

Topp Bunn