Diverse Doktormiddag

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,

Er i neste uke invitert på doktormiddag, og det er litt ukjent terreng for meg.
Har fisket litt om hva som forventes. Middagen er i privat regi, og jeg hadde tenkt å ta med et par gode flasker vin. Det er dog på en ukedag, så den helt store festen kan det vel ikke bli.

Er det noe mer som forventes i en slik tilstelning? Tale..? Gave? (Det er en nær slektning som er feires)

S

Slubbert

Gjest
Har vært på mange doktormiddager og aldri sett noen få gaver. En kort tale har det vel vært på et par av dem, men ikke noen store greier. Alle jeg har vært på har dog vært på restaurant og ikke i privat regi.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kanon,

Takk for hjelpen!

S

Slubbert

Gjest
Hvis de har mulighet for videoavspilling kan du vise frem denne:

• Liker
Reaksjoner: OMF

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.098
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Min erfaring med doktormiddager er at det er et fast mønster på talene. Tredje-opponenten holder tale på veiene av universitetet, veilederen holder tale til kandidaten og kandidaten holder tale og takker veileder(e) medarbeidere og universitetet. Utover dette er det så vidt jeg vet frittfram, men det pleier ikke være mange taler, kanskje en av foreldrene. Hos oss pleier vi å samle inn penger til en gave fra kolleger, har også inntrykk at venner også spleiser på en gave.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Lurte på en annen ting....

Er selve "utspørring" litt avtalt spill - altså at kandidaten har fått spørsmålene på forhånd?

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.098
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Ikke noe avtalt spill, men det er ikke ofte det blir "grillparty". Opponentene er spesialister på fagfeltet og har hatt god tid til å lese avhandlingen. De lager seg en liste over spørsmål de ønsker svar på gjerne for å oppklare mulige missforståelser og poengtere direkte feil. De liker ofte å stille kandidaten spørsmål de må resonnere en del rundt.
Husker enda den første disputasen jeg var på i kjemi, da jeg selv var student, tror ikke jeg forstod ett ord:)

Topp Bunn