Dobbelkabling og Ohm

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Mine høyttalere (Von Schweikert VR4jr) er designet for biwiring eller dobbeltkabling.

Manualen sier følgende om impedanse:
Impedance: 8 ohms nominal (Midrange/Tweeter). 4 ohms nominal (Woofers). 6 ohms average.

Mine monoblokker har terminaler for 4 og 8 Ohm, og i manualen står det bare at jeg bør bruke de terminalene som gir best lyd.

Mitt spørsmål er like enkelt som det sikkert er naivt, kan jeg bruke begge utgangsterminalene samtidig, dvs fra 4 Ohm til bassdelen og fra 8 Ohm til mellomtone/diskant? Eller bør jeg bruke "hagleprinsippet" med å koble begge sett av kabler til bare en utgangsterminal på monoblokkene?

Siden dette er et spørsmål om Ohm mer enn om betydningen av kabler eller dobbeltkabling legger jeg det inn her.

mvh

noruego

T

theStig

Gjest
Da vil du ha forskjellig nivå på 4 og 8 ohm uttakene (6 dB forskjell), så du kan ikke benytte begge to samtidig.

Jeg vil vel anbefale å bruke 4 ohm uttaket, for da få du mest utgangseffekt fra forsterkerne med de høyttalerne du har. Dessuten er utgangsimpedansen til forsterkeren lavere på 4 ohm uttaket.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Da vil du ha forskjellig nivå på 4 og 8 ohm uttakene (6 dB forskjell), så du kan ikke benytte begge to samtidig.

Jeg vil vel anbefale å bruke 4 ohm uttaket, for da få du mest utgangseffekt fra forsterkerne med de høyttalerne du har. Dessuten er utgangsimpedansen til forsterkeren lavere på 4 ohm uttaket.
Flott, takk for svar. Bruker 4 Ohms uttaket nå og synes det gir det beste resultatet.

mvh

noruego

O

OldBoy

Gjest
Siden dette er et spørsmål om Ohm mer enn om betydningen av kabler eller dobbeltkabling legger jeg det inn her.

mvh

noruego
Med single-wire tilkobling "ser" forsterkeren en last på 6 Ohm = summen av mellomtone/diskantens 8 Ohm og bassens 4 Ohm koblet i parallell.

Kobler du begge bi-wire-kablene til samme høyttalerutgang på forsterkeren, vil vel forsterken fortsatt "se" en last bestående av mellomtone/diskant på 8 Ohm koblet i parallell med bassens 4 Ohm, d.v.s. en samlet last på 6 Ohm.

Eller er jeg helt på jordet?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
Da vil du ha forskjellig nivå på 4 og 8 ohm uttakene (6 dB forskjell)
Det vil han jo egentlig ikke.
Spenningsforskjellen er proporsjonal med roten av omsetningsforholdet (8/4 ohm) som gir en spenningsforskjell på 1.414, som i utgangspunket tilsvarer 3dB.
Ved riktig (les matched) belastning gir både 4 og 8 ohms tappingene lik effekt.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
Med single-wire tilkobling "ser" forsterkeren en last på 6 Ohm = summen av mellomtone/diskantens 8 Ohm og bassens 4 Ohm koblet i parallell.

Kobler du begge bi-wire-kablene til samme høyttalerutgang på forsterkeren, vil vel forsterken fortsatt "se" en last bestående av mellomtone/diskant på 8 Ohm koblet i parallell med bassens 4 Ohm, d.v.s. en samlet last på 6 Ohm.
Som bare gjelder hvis høyttalerelementene overlapper hverandre som to fulltoner. I praksis vil delefilteret (og naturlig avrulling hos elementene) medvirke til at elementene ikke oppfattes som parallellkoblet.

T

theStig

Gjest
ah.. så klart! Det er ikke et 2:1 forhold mellom 8 ohm og 4 ohm uttakene. Det er selvsagt 1,4:1. Men likevel vil spenningen være høyere på 8 ohm uttaket enn på 4 ohm uttaket, omenn "bare" 3 dB. Siden høyttalere er spenningsdrevne, så vil 8 ohm uttaket gi høyere nivå i utgangspunktet.

O

OldBoy

Gjest
Som bare gjelder hvis høyttalerelementene overlapper hverandre som to fulltoner. I praksis vil delefilteret (og naturlig avrulling hos elementene) medvirke til at elementene ikke oppfattes som parallellkoblet.
Jeg legger meg helt flat her. Det gikk rett og slett litt for fort i svingene da jeg la inn innlegget.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
ah.. så klart! Det er ikke et 2:1 forhold mellom 8 ohm og 4 ohm uttakene. Det er selvsagt 1,4:1. Men likevel vil spenningen være høyere på 8 ohm uttaket enn på 4 ohm uttaket, omenn "bare" 3 dB. Siden høyttalere er spenningsdrevne, så vil 8 ohm uttaket gi høyere nivå i utgangspunktet.
Men her var det vil snakk om elementer med ulik nominell impedans. Da vil høyere nivå til høyere impedans gi lik effekt.

P = (u)^2/4R = (1.4u)^2/8R

T

theStig

Gjest
Men her var det vil snakk om elementer med ulik nominell impedans. Da vil høyere nivå til høyere impedans gi lik effekt.

P  =  (u)^2/4R  =  (1.4u)^2/8R
Ja jo..., men hvis man bi-amper en høyttaler med bassen på 4 ohm uttaket, og diskanten på 8 ohm uttaket, vil diskanten bli 3 dB høyere. Alle høyttalere er spenningsdrevne.

Topp Bunn