Diverse DNS server

S

svk

Gjest
ser på jobb pc'n at firmaets lokale server blir brukt som dns server . vil all min nettaktivitet bli logget? kan arbeidsgiver se hvor ofte jeg er på vg.no? har endret til 1.1.1.1 for sikkerhetsskyld.
er dette lov ihht personvernloven?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.089
Firmaets lokale server er neppe en reell DNS-server uansett, den sender bare forespørselen videre til en av sorten hos nettleverandøren.

S

svk

Gjest
server står som hoved dns
og nextgentel sin står som nr 2.
har endret hoved til 1.1.1.1
virker like bra om ikke bedre

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
DNS server overvåker intet. Det er kun ordboka som oversetter ord/bokstaver til IP-adresser. Den overvåker intet. Å ha en intern dns-server bedrer ytelsen. Å bruke ekstern som nummer to er bra for redundansen.

Skulle noen føle behovet for å overvåke så kan de fint gjøre det fra routeren som all trafikk går gjennom.

jannisj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2018
Antall liker
27
du bør endre tilbake.
om maskinen din er medlem av active directory, så brekker du ting ved å ikke ha ad dns som primær og sekundær dns server.

aldri bra å endre ting på jobb, man ikke kjenner rekkevidden av :)
er nok mot diverse policyer også...

-j

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.524
Sted
Holmestrand
Den er en navneserver i den forstand at den oversetter vg.no og hifisentralen.no og hva ellers du ønsker å slå opp på internetet til IP-adresser.
Uten DNS vil internet fungere svært så dårlig.

S

svk

Gjest
er ingen policyer. data anlegget på jobb er et gjøkerede

G

Gjestemedlem

Gjest
I så fall ville jeg installert VPN på maskinen slik at all nettrafikk blir kryptert. Det sikrer deg på mange måter. Det bør man strengt tatt ha på hver eneste maskin man bruker.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Er dette firma av litt størrelse kan su regne med at din nettbruk blir overvåket ja, men ikke via DNS innstillinger. Du vil normalt hverken se eller kunne påvirke akkurat dette, all trafikk via internet går normalt via system som logger alt. Og ja det er lov, men ikke dermed sagt at det er lov å bruke mot deg.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
I så fall ville jeg installert VPN på maskinen slik at all nettrafikk blir kryptert. Det sikrer deg på mange måter. Det bør man strengt tatt ha på hver eneste maskin man bruker.

Anbefale du å gjør dette på en jobb PC?? Det strider mot all logikk og helt sikkert retningslinjer. Det er jo jobben sin PC og han er på jobb, hvorfor skal en gjør dette?

Og igjen, er det firma av viss størrelse får en sikkert ikke dette til å fungere uansett, våre maskine tillater ikke dette installert og blir også blokkert av filter.

G

Gjestemedlem

Gjest

Anbefale du å gjør dette på en jobb PC?? Det strider mot all logikk og helt sikkert retningslinjer. Det er jo jobben sin PC og han er på jobb, hvorfor skal en gjør dette?

Og igjen, er det firma av viss størrelse får en sikkert ikke dette til å fungere uansett, våre maskine tillater ikke dette installert og blir også blokkert av filter.
Vanligvis ikke, men om beskrivelsen som "data anlegget på jobb er et gjøkerede" stemmer så er neppe datasikkerhet i høysetet heller, og man bør beskytte seg selv, sine data, sin korrespondanse etc. litt ekstra. Den enkleste måten å gjøre dette på et å bruke VPN på sin maskin, og kjøpe en god tjeneste til dette som man også kan bruke privat.

• Liker
Reaksjoner: svk

jannisj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2018
Antall liker
27

Vanligvis ikke, men om beskrivelsen som "data anlegget på jobb er et gjøkerede" stemmer så er neppe datasikkerhet i høysetet heller, og man bør beskytte seg selv, sine data, sin korrespondanse etc. litt ekstra. Den enkleste måten å gjøre dette på et å bruke VPN på sin maskin, og kjøpe en god tjeneste til dette som man også kan bruke privat.
Beste er å ikke bruke jobb-pc til privat bruk

-j

• Liker
Reaksjoner: svk
S

svk

Gjest
kan nok installere akuratt hva jeg vil.kan nok koble til min private også. nobody cares. har jo dockingstasjon til den gamle thinkpaden min. ingen har peiling på data av oss 20 ansatte. foruten meg og en annen som kan litt.han som driftet dette slutta for 2år siden. siden da ikke hatt noen itansvarlig. jeg jobber intenst for og få flyttet it driften vår eksternt

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Jeg ville vært særdeles forsiktig med å lytte til Gjestemedlem her, svk. Hva du gjør med din private PC, er din sak. Hva du gjør med din jobb-PC er arbeidsgivers sak. I ytterste konsekvens kan tull på jobb-pc få innvirkning for ansattforholdet.

Uautorisert tilkobling av eksterne nett til jobb-PC (som er tilkoblet firmaets nettverk) ... ehrm.... har du full kontroll på hva som befinner seg på det eksterne nettverket? Har du?

Tro ikke at du skjuler aktiviteten for jobben heller. Du kobler deg til en VPN-tjeneste. Det ser mye mer mistenkelig ut enn vg.no.

S

svk

Gjest
har ingenting å skjule, så jeg bruker det sånn som det er. ingen har peiling her uansett, så ingen ser hva jeg jobber med.uanstt så gjør jeg det jeg skal og ikke noe snusk. jeg er den eneste på jobb som har passord innlogging på pc. resten er det fritt fram på

Topp Bunn