DIY QRD diffusor - ferdig.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.636
Torget vurderinger
96
Brukte de første fridagene i påsken til å skru sammen en diffusor. Brukte en reol fra Jysk som ramme, og brønnene er konstruert i kryssfiner, noe mdf og glattkant. Tung som f... en bakdel med diffusorer. Den har scattering fra rundt 260 hz og langt oppover i diskanten, og ekte diffusjon fra drøye 500 hz til 2800 hz. Dypeste brønn er ca 27 cm. Fulgte mål fra QRDude. Den er nå malt sort og på plass bak i rommet, og det ble en MARKANT forbedring. Jeg opplever også forbedring, subjektivt selvsagt, utover der den matematisk skal virke. Flere som opplever dette med diffusorer? Hvor sikre er disse tallene egentlig? Dette var min første DIY diffusor, så jeg er ikke så aller verst fornøyd med resultatet :)

DSC00141.jpg

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Den såg skikkelig fin ut. Lurer på noen lignende selv...

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.636
Torget vurderinger
96
Mer bilder takk :)
Mulig. Jeg ser at mange er veldig flinke til å dokumentere alt de holder på med, og det er underholdende og informativt. Jeg er ikke helt der, men det er såklart artig å vise fram det man driver med innimellom. Jeg har tenkt at jeg skal starte en egen tråd om anlegg/rom den dagen jeg blir mer enn 96% fornøyd med lyden ;)

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.636
Torget vurderinger
96
Den såg skikkelig fin ut. Lurer på noen lignende selv...
Takk. Ikke så vanskelig, men tok litt tid. Fikk materialer kappet til da...
Det er en del å spare på å lage diffusorer selv, men gratis blir det jo ikke. Materialer, skruer, maling, kapping etc. En annen grunn til at jeg laget en selv, innlysende nok, er at det er elendig utvalg på slikt i Norge hvis man vil kjøpe ferdige.
Men den fungerer bra. Det var meget lett å høre forskjell da den var på plass. Jeg har litt plasshensyn å ta, ellers ville jeg laget den dypere.

Sist redigert:
Topp Bunn