diy platespiller hvilken vei å gå ???

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
jeg skal endelig gå tilbake til vinyl ;D den gamle samlingen er hentet ned fra loftet og jeg tripper etter å komme igang .
Men ...... jeg vil bygge en rigg selv , litt fordi jeg synes det er gøy, og har nødvendig teknisk kunnskap og tilgang på bra verktøy(cnc og dreibenk) ,litt fordi jeg vil ha noe som ser bra ut , da den skal stå fremme i stua og til slutt litt for å se hva jeg kan få til sammenlignet med ferdige saker til samme pris :)

Første valg er da : direkte eller remdrift ????

har en dual 701 på hånden , tenkte evt å ta motor og styring fra denne og bygge en plinth i ønsket vekt og design , dreie en passende tallerken og kombinere med en arm og pickup .
dette høres jo veldig enkelt ut , men hvilken arm og pickup evt ??? og vil dette kunne bli en bra spiller ??? ser jo at motoren i dualen får masse skryt rundt om på forumene.

men jo mer jeg leser jo mer blir jeg i tvil om hva som vil gi best resultat , det er jo argumenter for og imot i alle retninger .
Kan noen gi meg noen pointers for å komme igang , gjerne foreslå motor, arm, pickup comboer , og andre ting jeg må tenke på underveis .

prismessig tenkte jeg å havne rundt 6-7000 , og se om det kunne gi et bra resultat , kjøper gjerne brukt for å holde prisen fornuftig ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lageret (senterleiet) er vel verdt en tanke, da dette er et meget kritisk punkt på en platespiller, sånn lydmessig sett. Så kan man jo enten lage selv (ser for meg at det kan by på store utfordringer!) eller f.eks kjøpe et senterleie og spindel som reservedel fra en leverandør (vet f.eks at Linn leverer slikt til en tilnærmet grei pris).

Selv verdens beste arm og pu klarer ikke å fjerne den rumblestøy som et dårlig lager gir, så få deg et godt lager!

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Lageret (senterleiet) er vel verdt en tanke, da dette er et meget kritisk punkt på en platespiller, sånn lydmessig sett. Så kan man jo enten lage selv (ser for meg at det kan by på store utfordringer!) eller f.eks kjøpe et senterleie og spindel som reservedel fra en leverandør (vet f.eks at Linn leverer slikt til en tilnærmet grei pris).

Selv verdens beste arm og pu klarer ikke å fjerne den rumblestøy som et dårlig lager gir, så få deg et godt lager!
ja hvis det blir remdrift er jo dette noe å passe veldig nøye på , men senterleier finner man jogreit , sikkert i varierende kvalitet hos forskjellige diy butikker på nettet, men bruker jeg dual 701 motoren er jo det ute av verden når talerkenen ligger rett på motoren .

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
en 701 har EDS 1000 motor som er opplagt i et luftleie prosjekt.
Så skal du bare bygge en plint og en tung disk.

Skaffe deg luftpumpe og slanger.

Det burde at være innen for dit budget.

Jeg kan skanne inn diagrammer og beskrivelse av dette og sende deg hvis du vil?

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
Karlinn skrev:

ser man det ;D sånn liker gadget frikere som meg å høre , spennende , send gjerne beskrivelse ;D

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
kappel skrev:
Karlinn skrev:

ser man det ;D sånn liker gadget frikere som meg å høre , spennende , send gjerne beskrivelse ;D
:)
Det er et spennende prosjekt, har en venn som har lavet sånn og med veldig bra resultat.
Det var alltid meningen at jeg også skulle lave en men fikk det aldri til. Har selv ikke kompetanse til at dreie leie systemet i aluminium.

Jeg kjører forbi jobben i helgen og skal ta med diagrammene og skanne dem inn til en pdf fil og sende deg.

mvh

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
Karlinn skrev:
kappel skrev:
Karlinn skrev:

Det er et spennende prosjekt, har en venn som har lavet sånn og med veldig bra resultat.
Det var alltid meningen at jeg også skulle lave en men fikk det aldri til. Har selv ikke kompetanse til at dreie leie systemet i aluminium.

Jeg kjører forbi jobben i helgen og skal ta med diagrammene og skanne dem inn til en pdf fil og sende deg.

mvh
konge , det ser jeg frem til :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
928
Skaff en gammel Lenco L 75/78. Hvis du vil ha remdrift, så plukker du av motor og mellomhjul og setter inn noe passende. Den er god med mellomhjul også, -noen mener verdens beste. L 75/78 har avbalansert platetallerken på ca 4 kilo og et sveitsisk senterlager i toppkvalitet. Tallerkenen er høy nok til å fungere med rem, det ser du når du tar den av. Finnes på bruktmarkedet til noen hundrelapper.

Det lukter vel high-end?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
kappel skrev:
Vidar P skrev:

ja hvis det blir remdrift er jo dette noe å passe veldig nøye på , men senterleier finner man jogreit , sikkert i varierende kvalitet hos forskjellige diy butikker på nettet, men bruker jeg dual 701 motoren er jo det ute av verden når talerkenen ligger rett på motoren .
Ser man det. Et godt argument for å bruke 701-motoren direkte på spindelen da. Den er jo ganske fin. Til instendige protester av varierende relevans fra Dual-entusiaster så har jeg jo allerede for mange år siden her på HFS fremholdt at 701 er den eneste Dual som egentlig har designmessige aspekter som er interessante for implementering også idag.
Så kan man jo reflektere på denne closed loop'en mellom nål-arm-armlager-subchassis-senterleie-tallerken-nål (igjen) da. Hvordan man skal klare å holde denne energi-loop'en isolert fra omgivelsenes resonante elendighet, være seg strukturelt eller luftbårent. Lempfeldigt plassert masse løser neppe de utfordringer denne loop'en utsettes for, så noen form for (effektiv) isolasjon, uten betydelige ulemper, kan vel være verdt å gjøre seg noen tanker omkring.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
126
Sted
Halden
Vidar P skrev:
kappel skrev:
Vidar P skrev:

Ser man det. Et godt argument for å bruke 701-motoren direkte på spindelen da. Den er jo ganske fin. Til instendige protester av varierende relevans fra Dual-entusiaster så har jeg jo allerede for mange år siden her på HFS fremholdt at 701 er den eneste Dual som egentlig har designmessige aspekter som er interessante for implementering også idag.
Så kan man jo reflektere på denne closed loop'en mellom nål-arm-armlager-subchassis-senterleie-tallerken-nål (igjen) da.

701 drivverket er ikke bare fint Vidar,det er bare noe av det beste som er laget. ;)
Men allt det andre rundt dette drivverket er ikke noe og skryte av. Derfor synes jeg 1219 i god stand spiller bedre,selvom det er litt mere støy. Men den plager ikke meg.

Mvh Roar

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.324
Hva skal man si, jeg sluttet å dille med platespillere da jeg fant en god direkte drevet spiller.
Nå er det bare arm og PU som trenger arbeid.

Så det 701 prosjektet ditt synes jeg virker som en god ide!

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
da tar jeg en 701 som utgangspunkt da :) så får vi forske videre på hvordan denne kan yte maks :O)

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
126
Sted
Halden
slowmotion skrev:
Hva skal man si, jeg sluttet å dille med platespillere da jeg fant en god direkte drevet spiller.
Nå er det bare arm og PU som trenger arbeid.

Så det 701 prosjektet ditt synes jeg virker som en god ide!

Samme her siden Luxman kom. :)

Mvh Roar

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
dual 701 i hus :) deilig å se hvor vellaget motor og teknikk er , du føler kvaliteten i fingrene , smoooooth ;D

Så tips til arm og pickup please ( sitter en ortofon m20e i den nå )

P

Parelius

Gjest
Har selv et par 701-motorer liggende. Ville vært fint om du la ut tegninger/beskrivelser av det hele etter hvert som prosjektet skrider frem.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bånnulka skrev:
701 drivverket er ikke bare fint Vidar,det er bare noe av det beste som er laget. ;)..
Ikke for å lage ugreie i tråden, men dette var vel mildest talt i overkant optimistisk :)

701 er fin nok den, har en slik i omløp her også, men å si at den er noe i nærheten av "det beste som er laget" er vel omtrent som at en MG-entusiast sier at MGB er den beste bilen som er laget. Man kan forstå at de liker den, men den er slett ikke i nærheten av det beste som er laget. Ytelsesmessig mener jeg selvsagt.

Lydmessig er 701 (som komplett pakke inkl arm) omtrent bortimot på nivå med en gammel Planar 3 (ditto pakke) imo, kanskje ikke fullt like gode på noen områder; men den når ikke opp til de mer moderne P3. For å sette det i kontekst.

Det jeg refererte til var motoren, som kanskje er av de beste delene av 701.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
126
Sted
Halden
Vidar P skrev:
Bånnulka skrev:
701 drivverket er ikke bare fint Vidar,det er bare noe av det beste som er laget. ;)..
Ikke for å lage ugreie i tråden, men dette var vel mildest talt i overkant optimistisk :)

701 er fin nok den, har en slik i omløp her også, men å si at den er noe i nærheten av "det beste som er laget" er vel omtrent som at en MG-entusiast sier at MGB er den beste bilen som er laget. Man kan forstå at de liker den, men den er slett ikke i nærheten av det beste som er laget. Ytelsesmessig mener jeg selvsagt.

Lydmessig er 701 (som komplett pakke inkl arm) omtrent bortimot på nivå med en gammel Planar 3 (ditto pakke) imo, kanskje ikke fullt like gode på noen områder; men den når ikke opp til de mer moderne P3. For å sette det i kontekst.

Det jeg refererte til var motoren, som kanskje er av de beste delene av 701.

Vi skal ikke lage noe ugreie vi da. ;)

Mente drivverket jeg også Vidar. Motoren er jo drivverket på disse. Tallerken ligger ann på drivknutten og motoren.
Vet om en som har bygget den inn i steinplint og det skal spille meget bra. Har to slike stående her,så vi får se utover hva det blir til.

Ellers så er Garrard 301 og 401 meget gode drivverk. Sony 3000 blir regnet som noe av det ypperste innen drivverk.
Lenco 70 er det beste fra den kanten blir det hevdet.

Mvh Roar

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
kappel skrev:
Karlinn skrev:
kappel skrev:
Karlinn skrev:

mvh
konge , det ser jeg frem til :)
du har fått epost med diagrammer, lykke til.
ta kontakt hvis det er spørsmål.

mvh

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
takk for tegninger , interesante saker dette :)
ha sett på et stoff som heter jesmonite: http://www.jesmonite.co.uk/
ser ut som et spennende stoff. vannbasert støpemasse med høy styrke og egenvekt på ca 1,8kg pr liter, noen som har prøvd å støpe en plinth i et eller annet stoff før her inne ?????
Det bør vel bli rimelig dødt , og man kan muligens blande inn en del bly hagl for å øke vekten ytterligere ???

Noen tanker ??????

skal legge opp en byggetråd på diy etterpå ;D

Topp Bunn