DIY-mic.amp sp.mål.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Hei,

Jeg skal lage en mikrofonforsterker. Disse forsterkerne koster gjerne 2-7k i butikken, men jeg kom over en op-amp på Elfa som skal være bra:
Denne - http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&dok=2015982.htm?_73_151_12
Prisen er kr. 117,- før moms og frakt.

Sp.målet mitt er nå:
Hvor mange dB forsterkning er normalt å ha på en micforsterker for at signalet skal være sterkt nok til å gi "normalt" signal inn på en linjeinngang på en effektforsterker?

Hva er anbefalt motstandsverdier for å gi en stabil og ikke så strømkrevende mic-forsterker?

Jeg har tenkt å benytte to 9V batterier som strømforskyning. Støykondisser inkluderes også - anbefalinger?

Mvh.

Vidar

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Opptil 60dB er vel vanlig forsterkning for en mikrofonpreamp. Dette avhenger selvfølgelig av hva slags mikrofon du bruker og hvor høyt nivå du ønsker ut. Min Audiobuddy preamp går opp til 60dB forsterkning og dette passer bra med en ECM8000 mikrofon.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Du sier kke hva du skal bruke mikrofonent til; musikk, innspilling, måling, ...

Dersom det er en generell mikrofonforsterker du trenger, er det vel vanskelig å bygge noe billigere og bedre enn de små Behringer mixerne. Disse koster mindre enn en 1000-lapp.

Dersom det er målemikrofon, så har www.madaboutsound.com printplater, mikrofonkapsler m.m. som kan være greie å bruke.

SveinB

Topp Bunn