Jeg hadde i utgangspunktet planlagt å jobbe på Karna amp'ene mine i dag, men sånn ble det ikke. Øresus var hos 8*12_TOM i novenber, og da ble jeg inspirert til å lage meg noen absorbenter. Disse absorbentene er litt annerledes enn det de fleste andre her inne har laget.
Vi starter med 31cm brede hobbyplater, og lager ei ramme som måler 120*60cm.
Deretter setter vi inn skråstilte delevegger.Jeg gjorde et par enkle beregninger for å finne riktig vinkel på disse skråplatene, slik at lydbølgene skulle få lengst mulig vei gjennom absorbentene (Jeg regnet at bassfrekvenser har så lang bølgelengde at vi kan regne den som en rett linje gjennom spaltene).
Deretter ble hullbånd montert for å holde isolasjonen på plass.
Tilslutt ble doble 5cm lag med isolasjon trykket inn i spaltene.
Det som gjenstår er å trekke de med et lydtransparent stoff.
Isolasjonen som er brukt er 5cm tykke GLAVA markplater (etter tips fra en kompis som er bygningsingeniør, og jobber endel med akustikk. Disse skal pga densiteten på markplatene, dempe godt nedover i frekvens)
Mvh Roger
Vi starter med 31cm brede hobbyplater, og lager ei ramme som måler 120*60cm.

Deretter setter vi inn skråstilte delevegger.Jeg gjorde et par enkle beregninger for å finne riktig vinkel på disse skråplatene, slik at lydbølgene skulle få lengst mulig vei gjennom absorbentene (Jeg regnet at bassfrekvenser har så lang bølgelengde at vi kan regne den som en rett linje gjennom spaltene).

Deretter ble hullbånd montert for å holde isolasjonen på plass.

Tilslutt ble doble 5cm lag med isolasjon trykket inn i spaltene.

Det som gjenstår er å trekke de med et lydtransparent stoff.
Isolasjonen som er brukt er 5cm tykke GLAVA markplater (etter tips fra en kompis som er bygningsingeniør, og jobber endel med akustikk. Disse skal pga densiteten på markplatene, dempe godt nedover i frekvens)
Mvh Roger