Div spørsmål

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Hei, her renner det over av folk som har mer peil på platespillere og dertilhørende dippedutter enn meg, så da tenkte jeg å slenge inn et par spørsmål:
Jeg har en Clearaudio Concept med original PU og tonearmskabel koblet til et Transrotor RIAA-trinn som igjen er koblet til Hegel H200 med Nordost Baldur som forer et par JBL LS80
Byttet til Baldur fra RIAA til forsterker i dag og hørte følgende forskjeller fra gammel kabel (Nordost Wyrewizard Dreamcaster): Mindre spiss topp, mer detaljer (som kanskje kom fram pga mindre støy i topp) og MER bass, noe som ikke er en udelt fordel på alle album da LS80 ikke akkurat er fattige i bunn fra før.
Jeg har lyst til å prøve en annen PU og har da følgende spørsmål: Hva er forskjellen på MM og MC?
(Jeg veit den tekniske forskjellen i byggemåte, men hva er forskjellene i lyd/ytelse)
Kan forskjellige PU'er gi meg mer/mindre i et frekvensområde?
Noen som har tips til aktuelle PU'er jeg burde prøve?
Tips om bytte av kabel fra platespiller til RIAA (eller meninger om dette i det hele tatt er noen vits)?
Som det kanskje fremgår av høyttalervalget hører jeg ikke så mye på jazz, Pink Floyd, Deep Purple, Metallica, Stone Sour og Dream Theater er et utvalg av hva som snurres...
Gode tips mottas med takk :)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
En vanlig interconnect er ikke bra å bruke før RIAA. Det bør alltid være en dedikert platespillerkabel.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du stiller omfattande spørsmål, som det gjerne kunne vore skrive bøker om.
Her får du nokre svært spissa påstandar til svar....

MC har meir detaljar og større nyanseringsevne enn MM. MM på sitt beste har betre dynamikk, både på ekstremane og når det gjeld nyansane, enn MC. Bassen på MM er ofte feitare enn MC når vi snakkar om same prisnivå. MC vert som regel vesentleg dyrare å få til optimalt....

For å få peiling på pickupar, må du berre prøve så mange som råd. Det artigaste prisnivået er når pickupane varierer frå ca 3000 til 10 000 kr. Mykje anna er absolutt verd pengane, men her er det størst artsrikdom... Få iallfall med deg pickupane Shure (gamlesorten), Grace F9, Grado sine dyraste, Benz ACE og oppover, Sumiko, Dynavector (så mange som råd - alle er flotte), og Denon DL 103 med ein veldig god riaa. Så er det ynskjeleg å høyre om lag alle på Rudi si liste.....men det kan ta noko tid. Clearaudio-pickupane har sine sterke og svake sider, men stikk innom forhandlar og høyr om du ikkje kan få prøve nokre litt dyrare variantar enn den standarden du har. Dei burde vere flinke på oppfylgjing når du alt har dette merket.
Lukke til, og still gjerne nye (litt meir spesifikke, kanskje?) spørsmål, så vert det sikkert tips å få.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
En vanlig interconnect er ikke bra å bruke før RIAA. Det bør alltid være en dedikert platespillerkabel.
Hvorfor ?

Mvh Espen

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
ssm skrev:
Skink_123 skrev:
Hvorfor ?

Mvh Espen
Selv om jeg ikke ville være like kategorisk, er vel PU’er mere følsomme for kapasitansen i kabelen enn andre signalkilder?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
JHolm skrev:
ssm skrev:
Skink_123 skrev:
Hvorfor ?

Mvh Espen
Selv om jeg ikke ville være like kategorisk, er vel PU’er mere følsomme for kapasitansen i kabelen enn andre signalkilder?
Jepp, det er jo en grunn til at en har dedikert kabel i selve armen, og det bør være dedikert kabel i fra enden av spilleren videre til RIAA.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
JHolm skrev:
ssm skrev:
Skink_123 skrev:
Hvorfor ?

Mvh Espen
Jepp, det er jo en grunn til at en har dedikert kabel i selve armen, og det bør være dedikert kabel i fra enden av spilleren videre til RIAA.
MM-PUer er generelt sett «følsomme» på kapasitiv last, lasten brukes i tuningen av HF-responsen på PU og det er noe man skal ha kontroll på - fra PU-terminalene til og med inngangstrinnet på RIAA. Lavimpedante MC-PUer er generelt sett ikke følsomme for kapasitiv last i kabel eller RIAA (dvs innenfor «normale» verdier). MM-PUer er også ofte følsomme for magnetiske forstyrrelser og innstrålt støy (også i kablingen), i større grad enn lavimpedante MC-PUer på tross av at sistnevnte har tildels vesentlig lavere utgangsnivå («typisk» omkring 20 dB lavere).

mvh
KJ

Topp Bunn