Musikk og Hi-Fi ditt værste hifi kjøp. har du gått på en smell?

play-boy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.04.2014
Antall liker
44
Sted
telemark
her kan du fortelle om dine/ditt verste hifi kjøp.

her er min historie.
jeg sparte ukepengene mine lenge for å kjøpe 2 flotte svarte høyttalere på bruktbutikken, passe små var det også. jeg forsto etterpå at jeg hadde betalt blod pris for
et par Fisher høyttalere med pappdiskant og pappbass av svært dårlig kvalitet.
600 kr var mye for en liten gutt på 11-12 år.
gleden var stor når de var i hus.. de var i mint condisjon, strøkne!
koblet de opp og gledet meg til lyden, men ble straks veldig skuffet... bass tålte de ikke og vrengte veldig fort, diskanten spilte som den var pakket inn i et ullpledd med en pose over.....
tipper høyttalerne var laget på slutten av 80 tallet, 6.5 bass nesten uten magnet i trykkammerkasse. og en 2 toms diskant i pappa.
frontene på de kunne man heller ikke ta av.

husker dette den dag i dag. var triste greier og skuffelsen var stor.... hadde heller ikke så altfor store krav på den tiden.....

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kul og samtidig litt kjip tråd. Bra insj!
Kan nesten kjenne meg igjen. Var vel rundt 13 når jeg entusiastisk fikk tak i Dynavoice F6 og en billig Proson integrert fra netthandelen. Gleden tok brått slutt da det viste seg at Proson-forsterkeren var defekt fra fabrikk og netthandelen med sin ræva kundeservice fikk jeg de tre hundrelappene i retur da forsterkeren ikke lenger var under produksjon. Forsterker-løs var jeg, og ikke hadde jeg penger til noen annen forsterker. Tårene spratt og lei meg var jeg. Videre spiring av lyd-interessen ble utsatt ett par års tid... og jeg lovte meg selv at jeg aldri skulle eie noe fra Proson igjen.

(Dynavoicene har derimot sørget for mange års glede for min yngre bror).

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Vi er på 90-tallet - etter å ha spinket og spart i en heller slunken økonomi hadde jeg tatt steget opp fra komplette 'rack' og tilfeldige enheter funnet på loft o.l. gått til innkjøp av et par B&W 805 Matrix og en Audiolab 8000A. Det ga et aldri så lite dyneløft inn i musikkens vesen for min del, men man kunne da vel skvise ut mer? På jobb var det et par 'eldre' karer som visste ett og annet de hadde lest i den kulørte hifi-presse. Jeg måtte bytte ut jumperen må vite, denne lille stumpen var nærmest et 'filter' som utgjorde forskjellen på Hvervenbukta og Copacabana. De gamle er eldst, så ut med skinnene fra fabrikanten, inn med Kimber ... og ingenting, absolutt ingenting. Nåh, dette var da pussig, men hva med høyttalerkabel da? Jeg hadde vel også byttet de? Den måtte selvsagt også oppgraderes, og da med samme kabel som jumperen, så man videreførte den samme 'huslyden', så inn med Kimber der også. Jeg husker ikke lenger prisen eller serien, men husker jeg synes det var rått dyrt for noen stumper med kobber den gangen. Jeg satte meg ned med mine musikerører, sprengfull av bias og klar for å oppleve akustisk gitar uten dette sløret som billige kabler visstnok la utover musikken i sin iver etter å ødelegge all glede. Forskjellen var like eksisterende som ærlige politikere, og det eneste som ble endret var utskriften fra bankkontoen. Jeg er ingen kabelfanatiker i dag, for å si det slik.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Vi er på 90-tallet - etter å ha spinket og spart i en heller slunken økonomi hadde jeg tatt steget opp fra komplette 'rack' og tilfeldige enheter funnet på loft o.l. gått til innkjøp av et par B&W 805 Matrix og en Audiolab 8000A. Det ga et aldri så lite dyneløft inn i musikkens vesen for min del, men man kunne da vel skvise ut mer? På jobb var det et par 'eldre' karer som visste ett og annet de hadde lest i den kulørte hifi-presse. Jeg måtte bytte ut jumperen må vite, denne lille stumpen var nærmest et 'filter' som utgjorde forskjellen på Hvervenbukta og Copacabana. De gamle er eldst, så ut med skinnene fra fabrikanten, inn med Kimber ... og ingenting, absolutt ingenting. Nåh, dette var da pussig, men hva med høyttalerkabel da? Jeg hadde vel også byttet de? Den måtte selvsagt også oppgraderes, og da med samme kabel som jumperen, så man videreførte den samme 'huslyden', så inn med Kimber der også. Jeg husker ikke lenger prisen eller serien, men husker jeg synes det var rått dyrt for noen stumper med kobber den gangen. Jeg satte meg ned med mine musikerører, sprengfull av bias og klar for å oppleve akustisk gitar uten dette sløret som billige kabler visstnok la utover musikken i sin iver etter å ødelegge all glede. Forskjellen var like eksisterende som ærlige politikere, og det eneste som ble endret var utskriften fra bankkontoen. Jeg er ingen kabelfanatiker i dag, for å si det slik.
Å lære av sine feil er tegn på intelligens min venn. Riktig nok kan erfaringene være dyrkjøpte, men det er ikke alltid så lett å unngå fallgruvene når mentorene tar feil. Har litt de samme erfaringene (ikke med ledninger), men jeg slapp med skrekken siden det ikke kostet meg noe større av penger.
Feilene vi begår ender opp som egen kunnskap og sikkerhet.
Kunnskap og sikkerhet vi forhåpentlig videreformidler til dagens uerfarne equilibriumer og Xerxeser.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
Ja, har gått på en smell.... innrømmer det også :(. Forøvrig den eneste - etter 40 år med denne hobbyen/livsstilen!

Det skjedde i de dager, da det ble foretatt et større samlet innkjøp av relativt kostbare komponenter. I kampens hete ble jeg "pålurt" (eller velvillig overtalt under handlerusen, hehe..) et sett med balanserte signalkabler av et mer eller mindre obskurt merke, Wireworld Eclipse Gold 5.2 XLR tror jeg det heter. Av forskjellige årsaker ble de aldri benyttet, har alltid stort sett laget kabler selv. Glemte hele greia egentlig, og fant den da jeg flyttet for en stund siden!! Ligger fortsatt i den grandiose burgunderrøde esken sin, med kvittering, ubrukt, med en slags fettet overflate (sikkert en slags transport beskyttelse) og flott finish!

Tror jeg skal ramme den inn og henge den opp som synlig bevis på menneskenes dårskap!

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.606
Sted
Oslo
Jeg begikk noe tilsvarende, faktisk også med en Audiolab 8000A men med ProAc Studio 1 høyttalere, på begynnelsen av 90-tallet. Jeg hadde fått kjøpt en av toppmodellene til Technics CD-spillere billig rett fra importøren og strålende fornøyd fikk jeg vite at jeg måtte jo ha skikkelige kabler fra CD-spilleren til forsterkeren. Som nyetablert gjeldsslave etter boligkrakket et par år tidligere tro jeg likevel til. Resultatet? Ingen merkbar forskjell.

For sikkerhets skyld satte de fine kablene seg fast i CD-inngangen på forsterkeren, så da jeg skulle flytte noen år senere dro jeg ut hele kontakten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
Episk!! ;)

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Jeg brukte i hine hårde dager endel penger på kabler, det var bortkastet. Det dårligste kjøpet er naturlig nok den jeg brukte mest penger på av de, uten at jeg husker hvilken.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Er ikke alle kjøp mer eller mindre dårlige da?:p Ihvertfall blir de jo ofte byttet ut etter en stund!

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
- JungSon Capio (integrert forsterker) med ullen innestengt lyd.
(Hadde også JungSon Duro kl A effektforsterker som var meget bra)

- Hegel H-200, daff tam lyd (diskant/mellomtone)...., men bra bass. Kjøpte den tre ganger i løpet av en to års periode, testet på diverse høyttalere, og etter 3 kjøp var H-200 oppgitt, eller gitt opp som det egentlig heter...
(Hegel H-100 og Hegel H-300 var gode kjøp, meget bra forsterkere)

- Artistic Audio Mobius høyttalere var ganske dårlige

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.438
Torget vurderinger
75
Vet ikke om jeg vil kalle feilkjøpa en smell, men det var i alle fall meget skuffende kjøp.

For noen år tilbake ville jeg kvitte meg med det store anlegget, som erstatning skulle vi bare ha en flott lydplanke i stua.
Kjøpte en slik Arvani sak som annmelderne ga toppkarakter og som de mente også dugde plenty til musikkavspillning.
Ha ha - for noe jævelig drit, og for en kronidiot som stoler på annmeldelser.

Arvani_ErgoSound_II1[1].jpg

Et annet elendig kjøp , synes jeg Zu tone høytalerne var.
Disse kjøpte jeg også etter å ha lest mye skryt, kjøpte brukt/ heldig vis - værste jeg har testet for 5k.
Totalt uten bass,analytiske,tynne og utrolig kjedelige i lyden.
Må ha vært en flopp fra ZU disse.

zu_tonejapan[1].jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
og for en kronidiot som stoler på annmeldelser.
slik går det nor en "Trosser" all sunn fornuft ;)

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Vet ikke om jeg vil kalle feilkjøpa en smell, men det var i alle fall meget skuffende kjøp.

Et annet elendig kjøp , synes jeg Zu tone høytalerne var.
Disse kjøpte jeg også etter å ha lest mye skryt, kjøpte brukt/ heldig vis - værste jeg har testet for 5k.
Totalt uten bass,analytiske,tynne og utrolig kjedelige i lyden.
Må ha vært en flopp fra ZU disse.

Vis vedlegget 268254
Svakt Off topic. Men hva parret du Zu med. ?
Er litt nysgjerrig på zu til "reserve anlegg"

AD

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Har vel aldri gått på den store smellen, forsiktig som jeg er med hifi-kjøp.
Men: System Audio Saxo 30, som så virket så lekker i butikken, skulle bli så behagelig til TVen i dagligstua, men var en lydmessig skivebom. Tror ikke jeg vil klassifisere det som hifi, men tar det med likevel.
Den låt smalere enn den var, og den var smal. Som om den hadde fase-feil på mellomtone-elementet. Og den som ikke hadde mellomtone-element...
De var i bruk en halv kveld, fikk stå til pynt i en uke.
Heldigvis kostet den lite, og det fantes flere som likte dem, så det ble et lykkelig farvel.
Ellers angrer jeg ingenting!

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.193
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Samme som ottone skriver.
Har aldri vært den store smellen.
Et og annet ekstremt dyrt kabelkjøp, men har alltid fått solgt de videre igjen.
Når jeg ser tilbake, så er det mange kjøp jeg aldri ville gjort idag, men angrer ingen av de.
Men uten den erfaringen som alle kjøp og salg har gitt meg, så hadde jeg nok ikke gledet meg like mye over det anlegget jeg har nå.
Kunne sikkert ha kjøpt meg et mikro-bryggeri for alle $$ som har gått tapt gjennom 35år.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.879
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kjøpte Gale høyttalere en gang.....

Selgeren insisterte på at det var bass i dem, men den fant jeg aldri, uansett oppstilling. Til slutt kjøpte jeg et par gamle Carlsson- kloner. De hadde bass, men det var så som så med diskant.

Jeg lot den halte lede den blinde, og tilsammen hadde de to høyttalerparene tilnærmet fullfrekvent lyd. Hifi var det derimot ikke.

mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Leste artiklene til et Gunnar Brekke i Audio om Merimac og endte opp med de.

S

Syncrolux

Gjest
Et misfoster av en konstruksjon. Du burde hørt på de først! :)

Min store tabbe var å fyre i gang med et DIY prosjekt; uten kunnskaper, elementvalg gjort kun utfra prislister, og finansiert med studielån. De dårligste og dyreste høyttalerne jeg har hatt noen gang......

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.634
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Etter oppskrift i High Fidelity skulle jeg lage mine egne Apogee båndhøyttalere til 4 part av nypris. Spilte forferdelig, 12 K rett i bøtta. Det var mye for en ung mann. Bet i det sure eplet og kjøpte originalen.
Slutten på en kort, hektisk og mislykket DIY karriere det der:)

Final

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.835
Sted
Sætre
Nad c356 Forsterker må være det dårligste kjøpet mitt, eide den i 6 måneder. Solgte den med 2000 kr i tap . Dårlig lyd ........

play-boy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.04.2014
Antall liker
44
Sted
telemark
Et misfoster av en konstruksjon. Du burde hørt på de først! :)

Min store tabbe var å fyre i gang med et DIY prosjekt; uten kunnskaper, elementvalg gjort kun utfra prislister, og finansiert med studielån. De dårligste og dyreste høyttalerne jeg har hatt noen gang......
har alltid trodd merimac var gode greier.. godt jeg ikke endte opp med slike

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Jeg kjøpte et sett med AKG hodetelefoner (K601 tror jeg det var) som skuffet stort. Jeg har og har hatt flere Sennheiser-hodetelefoner som jeg har vært knallfornøyd med, men jeg fant ut at jeg ville prøve noe annet da jeg skulle kjøpe en hodetelefon til å ha på soverommet. Jeg bestilte altså et AKG-sett som så bra ut, og også etter omtalene å dømme skulle det være bra. Det er bare så lett å glemme at når lydutstyr i denne prisklassen omtales som "bra" og "fantastisk" av vanlige folk, så betyr det vanligvis bare at de er bedre enn det forrige hodetelefonsettet som anmelderen hadde, som sikkert var kjøpt på Nille for en femtilapp. Da AKGene kom i posten viste det seg ihvertfall at de IKKE var spesielt bra. For det første var de ikke noe gode å ha på seg. De hadde et selvjusterende system hvor det var festet en strikk i hver ende av hodebøylen, med det resultat at den hele tiden lå og trykket ned mot hodet. I tillegg synes jeg de klemte for hardt over ørene. Lyden var... interessant. Den dypeste bassen var helt fin. Resten av bassregisteret derimot, det var rett og slett ikke der. Også var det alt for mye og veldig "plastikk-aktig" diskant. Det ble jo ikke bedre av at jeg ikke fikk somlet meg til å returnere dem på angrefristen før de 30 dagene gikk ut, sa da satt jeg der med et hodetelfonsett til i overkant av 2000 kroner, som for meg var ubrukelig. Toppen av isfjellet var jo at dette tydeligvis var en utgående eller utgått modell, så jeg fikk jo ikke solgt rukkelet til en anstendig pris engang. Det endte med at jeg ga dem i bursdagsgave til søsteren min, og jeg fikk ganske fort en tilbakemelding om at "De var ihvertfall MYE bedre enn det 200-kroners Koss-settet hun hadde fra før".
Selv endte jeg opp med å kjøpe Beyerdynamic DT880 Pro på kampanje til 1800 kroner, og de er jeg topp fornøyd med.

Neste ut er et sett med Yamaha HS5 studiomonitorer, som jeg kjøpte for å ha et lett flyttbart høyttalersett med god lyd. Yamaha er jo stort sett kjent for gode lydprodukter, så dette måtte da være et sikkert valg, tenkte jeg. Feil. Jeg hørte på høyttalerne i butikke før jeg kjøpte dem. Jeg merket meg at de var litt bass-svake, men ikke noe å skrike opp for i et såpass stort rom. Da jeg kom hjem, viste det seg fort at bassmangelen var langt mer alvorlig enn det hørtes ut som i butikken. Lydgjengivelsen minnet egentlig ganske mye om AKG-hodetelefonene som jeg skrev om over, bortsett fra at her var det "ikke noe" bass i det hele tatt. For å gjøre historien kort, så fikk jeg byttet dem i en større utgave av samme høyttalere (HS7), mot å betale mellomlegget. De var noe bedre, men fortsatt ikke så bra som jeg hadde ønsket meg. Så til syvende og sist bladde jeg opp 10.000 kroner (tilbudspris) og kjøpte et sett med Dynaudio BM6. Og de er bra.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1
Min største hi-fi tabbe var å bytte ut en B&O 4002 men en Kenwood KD-500 med SME III arm. Dette var en slik direktedrevet marmorsak. Fikk den aldri til å låte uansett pick-up. Snakk om nedtur. Den ble etter ca 6 måneder byttet ut med en B&O 8002. Snakk om opptur.
8002 byttet jeg ut med en Thorens 321 med Mørch UP-4 (gull!) arm. på mange måter en nedtur dette også. Ikke det at det låt dårlig; selv om den var relativt slapp i bassen uansett. Men heller det at arma var/er et vingelaktig mareritt. Det var så ubehagelig å spille vinyl at jeg averterte hele vinylsamlinga. Heldivis fikk jeg den ikke solgt! Thorens ble bytta til fordel til Nottingham Spacedeck etter 10år med nedpakka platespiller. Det har jeg ikke angret på!
Et annet bomkjøp var EAR 834P RIAA etter rave reviews i britisk presse. Sikkert fine greier om lyden fra Tandberg radiokabinetter sånn ca 1964 er din referanse. Den hadde også en byggekvalitet som middels kompetent selvbygg....

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Det dårligste jeg har hadt i hus her er marantz sr 7008 , den skuffet meg utrolig lyden var så dårlig at jeg gidder ikke og forklare meg en gang , den var kjenner jeg blir irritert :mad: over hele hjemmekino forsterkeren. Men 2 skikkelig oppturer onkyo tx-nr 838 til hjemmekino bruken og primare i 22 dac til musikken :)

Mvh Imagine

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Skjønner ikke det med Ear 834p. Må ha vært en mismatch med annet utstyr. Mitt værste kjøp noensinne var en Thule. Den gikk i lufta med et smell! Fikk bare bruktprisen tilbake av importøren. Thule gikk konk etterhvert pgr av dårlige printkort.

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Antall liker
300
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Denon avr1602 eller noe i den duren. Grusomt svak sak. Jakten på noe bedre ble starten på hifi eventyret mitt :)Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Takker butikksjefen for Hifi klubben i Stavanger anno 2004 for elendig handel hehe

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Tabbe og tabbe....vi lærer vel på veien...men det som umiddelbart dukker opp når jeg tenker meg om er noen Transparent Audio Ref . kabler jeg kjøpte for noen år siden, snakke om å putte noen ulldotter inn i anlegget, utrolig glad da det dukket opp èn som bare måtte ha dem. Sikkert bedre ull i de boksene på dagens modeller.

Topp Bunn