K
knutinh
Gjest
Hva er karakteristikken til feilen ved f.eks "mp3" lossy kompresjon sammenlignet med et typisk musikk-signal, definert som:
E = Sref - Smp3
Hvor Sref er et referansesignal (f.eks CD) og Smp3 er komprimert/dekomprimert signal.
Kan den karakteriseres som hvit støy, eller er den sterkt korrelert med referanse-signalet? Med andre ord, kan man grovt sett si at lossy audio codecs utenfra ser ut som redundans-fjerning (lossless kompresjon) overlagret med støy (fra de forskjellige kvantiseringene)? Alternativt, vil Smp3 avvike sterkt fra Sref fordi "auditory model" tillater store avvik fra instantan amplitude innenfor hva som er "hørbart identisk"?
Gitt en variabel, ukjent transmisjonskanal hvor man ønsker kort forsinkelse og enveis kommunikasjon. Er det da fornuftig å bruke mp3/AAC som en "baseline" prediktor som pakkes godt inn i feilbeskyttende mekanismer, mens E (referert over) sendes med bare mulighet for feildeteksjon (ikke feilkorreksjon). Jeg vil da anta at hvis bufferlengde/interleaving er tilpasset kanal-variasjonen så vil "sårbare" lossy komprimerte lyddata overleve og gi brukeren en nært garantert nedre grense for lytteopplevelse, mens "audiofil" data mottas når situasjonen tillater det.
mvh
Knut
E = Sref - Smp3
Hvor Sref er et referansesignal (f.eks CD) og Smp3 er komprimert/dekomprimert signal.
Kan den karakteriseres som hvit støy, eller er den sterkt korrelert med referanse-signalet? Med andre ord, kan man grovt sett si at lossy audio codecs utenfra ser ut som redundans-fjerning (lossless kompresjon) overlagret med støy (fra de forskjellige kvantiseringene)? Alternativt, vil Smp3 avvike sterkt fra Sref fordi "auditory model" tillater store avvik fra instantan amplitude innenfor hva som er "hørbart identisk"?
Gitt en variabel, ukjent transmisjonskanal hvor man ønsker kort forsinkelse og enveis kommunikasjon. Er det da fornuftig å bruke mp3/AAC som en "baseline" prediktor som pakkes godt inn i feilbeskyttende mekanismer, mens E (referert over) sendes med bare mulighet for feildeteksjon (ikke feilkorreksjon). Jeg vil da anta at hvis bufferlengde/interleaving er tilpasset kanal-variasjonen så vil "sårbare" lossy komprimerte lyddata overleve og gi brukeren en nært garantert nedre grense for lytteopplevelse, mens "audiofil" data mottas når situasjonen tillater det.
mvh
Knut