Diskant som skurrer

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Jeg kjøpte Coltranes Ballads hos Bare Jazz (en impulse innspilling) og den låter ikke bra. Når det kommer lyse toner med litt trøkk i så skurrer / overstyrer det.

Er det plata eller kan det være noe med innstillingene på spilleren?

(Andre plater låter stort sett bra hos meg)

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
hel skrev:
Jeg kjøpte Coltranes Ballads hos Bare Jazz (en impulse innspilling) og den låter ikke bra. Når det kommer lyse toner med litt trøkk i så skurrer / overstyrer det.

Er det plata eller kan det være noe med innstillingene på spilleren?

(Andre plater låter stort sett bra hos meg)
Hei
Jeg kjøpte samme plata for noen uker siden, ny vinyl, og hadde liknende erfaring. Jeg var midt i en runde med pickupskifte og justeringer, så jeg var ikke sikker på hva jeg hørte, og har ikke spilt plata siden det. Jeg skal spille den igjen for å sjekke, men jeg har en lei følelse av at det var noe med plata og pressingen. Kommer tilbake med denne senere idag.

Jørgen

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Litt forsinket, ble avbrutt av et lengre middagsselskap, jeg spilte samme plata på ny og registrerer at forvrengningen av saksofonen på de sterkeste partiene har blitt mindre etter gjentatte pickupjusteringer, men jeg blir ikke helt kvitt problemet. Det faktum at det blir bedre etter justering sier jo sitt, jeg spiller med litt negativ VTA fremdeles etter anbefaling om innspilling av pickup.
Noe helt annet er at bakgrunnsstøyen på denne plata er betydelig, som om plata var skitten, og den er i tillegg ganske bulkete og skeiv. Ikke bra, men desverre ikke uvanlig erfaring hos meg for ny vinyl.
Er det mulig at nye plater ( i forseglet plast) faktisk har skitt i rillene?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.694
Torget vurderinger
28
Jøgga skrev:
Er det mulig at nye plater ( i forseglet plast) faktisk har skitt i rillene?
Ja, det kan forekomme. Man bør uansett vaske nye plater pga avleiringer fra presseprosessen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Jeg har Ballads både på 180 gram Impulse og Speakers Corner. Begge har veldig bra lyd og null støy. Impuls'en er ikke helt rett, men det høres ikke.
Kjøpte Impuls-skiva for en del år siden så det er nok en annen pressing enn de som selges nå.

Topp Bunn