Dipper og peak’er

M

Medlem 1792

Gjest
Jeg har nå målt frekvensresponsen i mitt lytterom og har da noen spørsmål til dere som har litt peiling på sånt.
Jeg har dessverre en stor ”dipp” ved 90Hz og en ved 280Hz som er 15 db lavere enn ”gjennomsnittet”. Der er også en peak ved 85 Hz på 10 db men den er lettere å leve med enn disse dippene synes jeg (målt i lytteposisjon).
Lytteromet mitt er ikke helt optimalt (selvfølgelig), det er 6,9m langt og 4m bredt og med skråtak på begge sider i lengderetningen.
Høyttalerne (Dynaudio Contour S3.4) er plassert på kortveggen (frontveggen) 1m ut fra vegg (målt til fronten på høyttalerne) og 0,9m fra sideveggen (målt fra kanten på kabinettet). Lytte posisjonen er 4 m fra frontveggen. Jeg er litt låst angående lytte posisjonen, kan i hvert fall ikke sitte lenger unna enn disse 4,25m. Jeg har også målt ved en lytteposisjon på 2,5m fra frontveggen men da ble dippen ved 90Hz enda verre men dippen ved 128 Hz ble noe bedre. Peak’en ved 85 Hz var det samme.
Jeg har prøvd å flytte høyttalerne 10 cm lenger ut og 10 cm lenger inn men bildet er så å si det samme.
Jeg har dempet førsterefleksjonene i skråtaket på begge sider (med utkapp av en kontor skillevegg som inneholder ca. 2 cm tykk Glava matte).
Noen som har gode forslag til tiltak for å glatte ut disse ujevnhetene i frekvensgangen?
(Nye høyttaler kabler kanskje ;D )

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Slutter meg til anbefalingene, både om DEQX PDC-2.6P og Cara. Jeg har begge selv.

De avvikene du beskriver i frekvensgangen ser ut til å skyldes stående bølger pga dimensjonene i rommet. Peaken ved 85 Hz er en stående bølge på tvers (340/4=85). Jeg ville også forventet en peak ved 49 Hz (340/6,9=49). Disse er det ikke så mye å gjøre med, som du har lagt merke til. Så er det alle mulige multipler av disse, for 2, 3, 4 osv bølgelengder. Du kan kompensere til en viss grad for disse høyere ordens bølgene ved å flytte rundt på ting, men skal du gjøre noe særlig med frekvensgangen under ca 100 Hz trengs noenslags aktiv equalizing i bassen. Det finnes andre og rimeligere løsninger enn DEQX (Copland, Behringer, ...) og PC-baserte løsninger, men jeg har dessverre ingen erfaring med disse.

Vær OBS på at en digital EQ-boks gjør en AD-konvertering, prosessering, og DA-konvertering, så de beste resultatene fås ved å mate den med et digitalt signal.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Finnes det noen lettfattelig kalkulator for stående bølger?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
Finnes det noen lettfattelig kalkulator for stående bølger?
Lydhastighet 340 m/s delt på 2 x lengden av langveggen. Da får du første aksiale resonansfrekvens i Hertz. Denne svingemodusen har en halv bølgelengde fra vegg til vegg, har et maksimum midt på, og har minimum ved veggene. Så har du alle multipler av denne frekvensen, den første med to maksima 1/4 fra hver vegg og et minimum på midten, den neste med tre maksima ved 1/6, 3/6 og 5/6 og minima ved 2/6 og 4/6, osv. Så gjør du det samme for kortveggen, og så mellom gulv og tak. Deretter kommer forskjellige modi med refleksjoner via fire vegger, og så refleksjoner over alle seks vegger.

Det er enkelt å sette opp f eks et Excel-ark som regner ut de første aksiale resonansfrekvensene, men ikke spesielt vrient å regne det ut for hånd heller. Hvis du greier å holde styr på hvor minima og maksima for de første 2-3 aksiale resonansene befinner seg, så har du en viss idé om hvordan rommet høres ut gjennom bassområdet. Kan f eks lage en enkel skisse på et stykke papir.

Skal man være mer fancy enn det, så vil jeg fortsatt anbefale CARA. Det er for mange refleksjoner som påvirker hverandre i ethvert rom til å komme frem til noe særlig fornuftig med enklere midler. Se
http://www.cara.de/ENU/CARA/index.html for en gjennomgang av hva dette programmet kan gjøre.

Dette er en beregnet frekvensgang ved lytteposisjon hjemme hos meg:

Og dette er et lydtrykket på forskjellige steder i rommet ved 40 Hz, noe som viser at jeg kan jevne ut den verste dalen i frekvenskurven ved å flytte lytteposisjonen litt:

Nå har jeg ingen målt frekvensgang uten equalizing for hånden, men dette er gjenkjennelig, selv om det bare ble regnet med 5 refleksjoner. Det ville blitt mer nøyaktige resultater med f eks 10 refleksjoner. Men for all del, sett opp en enkel modell i Cara først, for regnetiden går i taket og gjennom det så snart antall flater i modellen begynner å vokse. Da er det gjerne bedre med en enkel modell og mange refleksjoner først, så får man evt lage en mer detaljert modell etterhvert.

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Antall liker
0
P.O.M. skrev:
Lytteromet mitt er ikke helt optimalt (selvfølgelig), det er 6,9m langt og 4m bredt og med skråtak på begge sider i lengderetningen.
Høyttalerne (Dynaudio Contour S3.4) er plassert på kortveggen (frontveggen) 1m ut fra vegg (målt til fronten på høyttalerne) og 0,9m fra sideveggen (målt fra kanten på kabinettet). Lytte posisjonen er 4 m fra frontveggen.
Heisann,
har jobbet litt med akustikk i loftstua mi!

Kan du si litt mer om rommet?
Er det en spiss i skråtaket øverst?
Er det lave eller høye knevegger på sidene?
Andre spesielle ting?

M

Medlem 1792

Gjest
Mor10 skrev:
P.O.M. skrev:
Høyttalerne (Dynaudio Contour S3.4) er plassert på kortveggen (frontveggen) 1m ut fra vegg (målt til fronten på høyttalerne) og 0,9m fra sideveggen (målt fra kanten på kabinettet). Lytte posisjonen er 4 m fra frontveggen.
Heisann,
har jobbet litt med akustikk i loftstua mi!

Kan du si litt mer om rommet?
Er det en spiss i skråtaket øverst?
Er det lave eller høye knevegger på sidene?
Andre spesielle ting?
Hallo,
Rommet mitt er som sakt 6,9m lagt og 4m bredt. Kneveggene er 0,95m høye samt at takhøyden er 2,20m. Taket har et rett parti på 0,88m og da skrå tak på hver side i lengderetningen. Det er også en trappenedgang 1,6m fra bakveggen.
Jeg har nå de siste dagene eksperimentert med hjemmelagede absorbenter laget av 2,5 cm tykke glavamatter (slike som er i kontor skillevegger). Jeg har funnet ut at det beste så langt er kun å bruke en slik ”absorbent” på førsterefleksjon på skråtaket (en på hver side). Bruker jeg flere på forskjellige plasseringer så synes jeg det blir litt for dempet (går for mye ut over etterklangstiden?). De mest ”dramatiske” forskjellene rent lydmessig får jeg ved å endre på høyttaler posisjonene men de store dippene og peak’ene er der uansett. Jeg vil prioritere perspektivet i lydbilde så får det bli som det blir angående frekvensgangen. Høyttalerne er nå plassert på den beste posisjonen så langt som er 1m fra front veggen (til fronten på høyttaler) og 0,96m fra sidevegg (målt til senter på høyttaler).
Jeg er redd jeg må leve med disse dippene og peak’ene men tar gjerne i mot råd/erfaringer fra andre som har stridd med dette selv. (Jeg kan sende deg noen bilder på PM om du er interessert)

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Antall liker
0
OK, jeg hadde en del problemer med spissen i skråtaket mitt og at kneveggene var for små, slik at det ble nesten spisser der også. Jeg målte 17dB forskjell på spissen i taket og sweetspot. Jeg "knakk" da av spissene med 10cm akustikkplater og luft bak og det hjalp betraktelig.

Et lite tips er å ta med måleren rundt i rommet og prøve å finne igjen frekvensene der peakene/dippene er veldig kraftige og prøve å dempe litt kraftig der med absorbenter eller bassfeller.

Send gjerne noen bilder på PM hvis du ønsker.

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Antall liker
0
Hmmmm....

Har fått bildene dine og prøver å vri hodet for å finne noen forslag. Er ikke noen proff på dette, men har testet mye i eget rom som også er en loftstue.

Synes oppsettet ser ordentlig lekkert ut og må innrømme at jeg har litt av samme smak med tanke på rent reverk og slikt, og synes stua ser veldig koselig ut.

Setter ned noen tanker:

Ser det er en luke eller noe i kneveggen til høyre(sett mot høyttalerne). Er det et hulrom på baksiden der? Har du evnt. målt bassresponsen inne i luka? Stjeler den bassen din? Hva med venstresiden?

Kan sofaen til høyre være en bassfelle? Klarer og orker du å flytte den bort fra lytteplassen?

Er det mye bass i hjørnene bak høyttalerne? Hjelper det å sette en 3-4 lag med akustikkplatene på skrå i disse hjørnene opp mot taket?

Hvis du måler 60cm foran lytteposisjon får du samme resultater da?

Det skal i utgangspunktet kunne bli en fabelaktig lyd i dette rommet, da det er lite like vegger/tak som er like her.

M

Medlem 1792

Gjest
Mor10 skrev:
Hmmmm....

Har fått bildene dine og prøver å vri hodet for å finne noen forslag. Er ikke noen proff på dette, men har testet mye i eget rom som også er en loftstue.

Synes oppsettet ser ordentlig lekkert ut og må innrømme at jeg har litt av samme smak med tanke på rent reverk og slikt, og synes stua ser veldig koselig ut.

Setter ned noen tanker:

Ser det er en luke eller noe i kneveggen til høyre(sett mot høyttalerne). Er det et hulrom på baksiden der? Har du evnt. målt bassresponsen inne i luka? Stjeler den bassen din? Hva med venstresiden?

Kan sofaen til høyre være en bassfelle? Klarer og orker du å flytte den bort fra lytteplassen?

Er det mye bass i hjørnene bak høyttalerne? Hjelper det å sette en 3-4 lag med akustikkplatene på skrå i disse hjørnene opp mot taket?

Hvis du måler 60cm foran lytteposisjon får du samme resultater da?

Det skal i utgangspunktet kunne bli en fabelaktig lyd i dette rommet, da det er lite like vegger/tak som er like her.
Hallo,

Angående den luken du ser så er den ”helt tett” samt at det er isolasjon på baksiden av den.
Angående sofaen til høyre har jeg faktisk målt frekvensgangen uten denne i rommet men det ble minimale forskjeller.
Jeg har heller ikke målt mye bass i hjørnet bak høyttalere, det er mer bass et stykke foran høyttalerne inn mot vegg.
Jeg har målt frekvensgangen i forskjellige avstander, det var selvfølgelig minst bass akkurat midt i rommet, jeg sitter nå ca. 1m bak rommets midtpunkt. Det er også veldig store målbare forskjeller i høyden, øre høyde er i en slik ”ugunstig” posisjon. Mulig jeg må heise sofaen 0,5m he, he… ;D
Akustikkplater må nok vurderes tror jeg.

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Antall liker
0
Har du prøvd å sette noe der du får mye bass på langsidene?

En mulig løsning er kanskje å montere noen basspaneler her og der, men da må det forskes litt.

permorten123

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
vil bare minne "asbjo" om at lydhastigheten varierer med temp. 340 m/sek er ved 14 +grader.
Jeg vil anta at de fleste bør bruke 343,6 som lydhastighet. Dette er ved 20 +grader.
Formel for utregning av lydhastighet er 331,6 m/sek + 0,6X temp. :D

MVH: Per M . "Østland Lydstudio".

permorten123

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
Som utbedring av problemet med stående bølger er det en mulighet å bygge store hjørneabsorbenter. Da lydbølgene beveger seg i rette linjer med samme utgangsvinkel som inngangsvinkel på rette flater og med ca 344 m/sek. vil all lyd i rommet innen relativt kort tid
treffe disse absorbentene. I ditt tilfelle ville jeg brukt rockwool akustikk-plater 60x120cm og laget en trekant ut i fra hjørnene d.v.s. lagt platen fra kortvegg til langvegg og fyllt tomrommet bak med glava. Lag en treramme fra tak til gulv og vips ,lyden blir ikke til å kjenne igjen.

Se link http://home.online.no/~p-m-braa/

MVH: Per M

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
P.O.M. skrev:
Jeg har nå målt frekvensresponsen i mitt lytterom og har da noen spørsmål til dere som har litt peiling på sånt.
Jeg har dessverre en stor ”dipp” ved 90Hz og en ved 280Hz som er 15 db lavere enn ”gjennomsnittet”. Der er også en peak ved 85 Hz på 10 db men den er lettere å leve med enn disse dippene synes jeg (målt i lytteposisjon).
Høyttalerne (Dynaudio Contour S3.4) er plassert på kortveggen (frontveggen) 1m ut fra vegg (målt til fronten på høyttalerne) og 0,9m fra sideveggen (målt fra kanten på kabinettet). Lytte posisjonen er 4 m fra frontveggen. Jeg er litt låst angående lytte posisjonen, kan i hvert fall ikke sitte lenger unna enn disse 4,25m. Jeg har også målt ved en lytteposisjon på 2,5m fra frontveggen men da ble dippen ved 90Hz enda verre men dippen ved 128 Hz ble noe bedre. Peak’en ved 85 Hz var det samme.
Jeg har prøvd å flytte høyttalerne 10 cm lenger ut og 10 cm lenger inn men bildet er så å si det samme.
Jeg har dempet førsterefleksjonene i skråtaket på begge sider (med utkapp av en kontor skillevegg som inneholder ca. 2 cm tykk Glava matte).
Noen som har gode forslag til tiltak for å glatte ut disse ujevnhetene i frekvensgangen?
(Nye høyttaler kabler kanskje ;D )
Hejsan!

Har du möjlighet att lägga ut mätningen här i tråden (hittade den inte)?
Basproblem finns i ett par olika varianter, vissa är lättare lösa, andra är svårare. :(

En möjlig väg frammåt kan vara Svanå's V4 eller V6.

Topp Bunn