Dipp på 56Hz - råd?

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Uansett hvilken vei i rommet jeg spiller har jeg en stor dipp - lavest ved 56Hz +/-6Hz.
Tips til hjelp??

Kan være at sinustoner ved dette området er innspilt med feil lydnivå kontra lavere og høyere toner....kanskje noen har tips til sinustonenedlastning slik at det kan evt elimineres?
(De jeg har var opprinnelig lastet ned fra LSound for noen år siden mener jeg å huske).

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.927
Sted
Phobos
Uff, ikke bra med dipper i det området der rent musikalsk synes nå jeg (dårlige opptak blir litt i overkant slanke).
Når dette området er litt slankt har man imidlertid ofte et relativt brutalt skyv videre nedover i frekvens om det er snakk om vokse høyttalere.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.927
Sted
Phobos
Olympia skrev:
Uansett hvilken vei i rommet jeg spiller har jeg en stor dipp - lavest ved 56Hz +/-6Hz.
Tips til hjelp??

Kan være at sinustoner ved dette området er innspilt med feil lydnivå kontra lavere og høyere toner....kanskje noen har tips til sinustonenedlastning slik at det kan evt elimineres?
(De jeg har var opprinnelig lastet ned fra LSound for noen år siden mener jeg å huske).
Jeg mener å huske at jeg målte omlag +8 db peak ved 50Hz med disse sinustonene her hjemme, så jeg er ganske sikker på at sinus-amplituden ikke er problemet her.

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Kan det vara ett case av "quarter wavelength cancellation frequency" där avstånd ht och bakre vegg är rundt 150 cm?

Läs mer om 'boundery effects' her.

/Suomela

bulk

Fersking
Ble medlem
01.09.2010
Antall liker
0
Hva har du på veggene er disse like med tanke på massen? Mener å ha lest noe om dette, og at ca 2 lag gips,spon eller lignende kunne lage problemer i dette området. Evnt. sette opp et lag ekstra på den veggen du skal spille mot. Er ikke noe jeg har forsket på selv bare lest! Ville tro form og stivhet også spilte inn på dette, men er ikke sikker.

Topp Bunn