Musikk og Hi-Fi Din(min) helse osv

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.454
Torget vurderinger
14
Min far (80 år) og jeg tok et par drammer i lag i kveld.
Løyten smaker dritt, men etter et par er det ok.
Så sier han: Vil du prøve høreapparatene mine?
Ja, klart jeg ville det :)
Jeg prøvde og så sier han: Du burde spille litt lavere om du vil høre noe om 20 år.
Jeg var utrolig enig i det.
Jeg er forresten 52 år gammel.
Mvh
666

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Jeg prøvde og så sier han: Du burde spille litt lavere om du vil høre noe om 20 år.
Mvh
666
Enig i hva? Jeg er 60 og har litt Tinnitus, men ikke plagsomt. Ødela nok interiøret i ørene (for å bruke et generelt uttrykk, vet ikke om det er Hammer, Ambolt eller Stigbøyle) på konserter tidlig på 70-tallet. Men, da gjorde det rett og slett vondt under konsertene. Angrer (kun litt :)) og burde muligens ha visst bedre.

I dag er faktisk selve hørselen min fin-fin, jeg hører forskjell på innspillinger, instrumenter osv. målt opp mot kones, barns og venners. I stille vær utendørs om kvelden, suser det derimot.

Dette er egentlig ganske komplisert, av den grunn at hørselen er ulik fra person til person (det vet vi fra tester) fra barns ben av. Og forskjellige mennesker tåler forskjellige belastninger, enten det er ører, øyne, muskler etc. Og restitusjonen er forskjellig. Men å ikke plage "vettet" av ulike kroppsdeler, det har vi alltid visst ikke har vært særlig lurt. Så, alt med måte, selv om det ikke er så lett.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.454
Torget vurderinger
14
På ditt spørsmål om hva jeg er enig i, så er det at jeg fra nå av skal spille litt lavere.
Min far og hans tvillingbror sier at alle mumler og snakker så utydelig.
Men sannheten er en annen.
Kos dere med god musikk :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er de høye frekvensene som er skumle. Ikke bare musikk, men sirkelsager, motorgressklippere, kantklippere, snøfresere, slagdriller, slipemaskiner og slikt. Anbefaler bruk av hørselvern - selv om det sikkert ser dumt ut. Nå som jeg nærmer meg pensjonsalder, kan jeg ikke si annet enn at øreklokkene mine har vært en av de beste investeringene mine.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Det er de høye frekvensene som er skumle. Ikke bare musikk, men sirkelsager, motorgressklippere, kantklippere, snøfresere, slagdriller, slipemaskiner og slikt. Anbefaler bruk av hørselvern - selv om det sikkert ser dumt ut. Nå som jeg nærmer meg pensjonsalder, kan jeg ikke si annet enn at øreklokkene mine har vært en av de beste investeringene mine.
Det er nettopp de eksemplene som du ramser opp som er de skumle. Ikke bare skumle, men direkte farlig for hørselen. Musikk er en positiv opplevelse (med få unntak) og dermed ikke så farlig. :)

HÆ!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det stemmer.
Og bruk manuelt verktøy der det er mulig. Stor helsegevinst ikke bare for hørselen. Folk med hus og hage sparer mye tid og penger (les treningssenter) ved å bruke manuell gressklipper, hekksaks, snøskuffe og sag.
Og ikke minst, du reduserer støybelastningen og øker den daglige trivselen for folk rundt deg!

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
544
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Mvh
666
Enig i hva? Jeg er 60 og har litt Tinnitus, men ikke plagsomt. Ødela nok interiøret i ørene (for å bruke et generelt uttrykk, vet ikke om det er Hammer, Ambolt eller Stigbøyle) på konserter tidlig på 70-tallet. Men, da gjorde det rett og slett vondt under konsertene. Angrer (kun litt :)) og burde muligens ha visst bedre.

I dag er faktisk selve hørselen min fin-fin, jeg hører forskjell på innspillinger, instrumenter osv. målt opp mot kones, barns og venners. I stille vær utendørs om kvelden, suser det derimot.

Dette er egentlig ganske komplisert, av den grunn at hørselen er ulik fra person til person (det vet vi fra tester) fra barns ben av. Og forskjellige mennesker tåler forskjellige belastninger, enten det er ører, øyne, muskler etc. Og restitusjonen er forskjellig. Men å ikke plage "vettet" av ulike kroppsdeler, det har vi alltid visst ikke har vært særlig lurt. Så, alt med måte, selv om det ikke er så lett.
Nei, lett er det ikke! Jeg holder meg til at måtehold er bra... med måte! :rolleyes:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.442
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det sies og at hørselen bør "varmes" opp før man begynner å dra på
omtrent som en kald motor før man begynner "revve den"
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Urovekkende sak;

"Kampsporttrening svekker hørselen"

N

nb

Gjest
Skade på hørselen er jo fysikk, basert på frekvens og lydtrykk. Om det kommer fra klasse A, B, D eller noe annet spiller nok fint liten rolle. Det er ubehagelig å høre på lyden av harpiks mot en rute, men særlig skadelig er det neppe siden lydtrykket ikke er allverden.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det er jo nettopp pga fysikken at rør/klasse a er å foretrekke.
Da kan ein sette på ei plate med skral lyd,uten å bruke valium.

Mvh.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Det stemmer.
Og bruk manuelt verktøy der det er mulig. Stor helsegevinst ikke bare for hørselen. Folk med hus og hage sparer mye tid og penger (les treningssenter) ved å bruke manuell gressklipper, hekksaks, snøskuffe og sag.
Og ikke minst, du reduserer støybelastningen og øker den daglige trivselen for folk rundt deg!
Når det gjelder manuelt verktøy, så er faktisk hammerslag blandt værstingene når det gjelder høyfrekvendt støy.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Hence my fabulous hearing..

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.405
På mitt jobbsted har vi lydtrykk på opptil 120 db. Jeg har i alle 34 årene jeg har jobbet der brukt hørselvern. Da jeg begynte var det mest brukte ordet blandt gamlingene "HÆÆ???" De hadde ikke brukt hørselvern, det var for pyser.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
På mitt jobbsted har vi lydtrykk på opptil 120 db. Jeg har i alle 34 årene jeg har jobbet der brukt hørselvern. Da jeg begynte var det mest brukte ordet blandt gamlingene "HÆÆ???" De hadde ikke brukt hørselvern, det var for pyser.
HÆ??!

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

Har sagt mitt i dette anliggende tidligere,- men gir gjerne igjen tilkjenne mitt syn;- jeg helt enkelt elsker høy lyd;- ønsker så langt mulig å oppnå en best mulig illusjon av realisme,- slik er det bare,- og jeg tar kostnaden;- min tinnitus er vel av middels karakter;- tinnitus oppleves svært ulikt,- for meg er det ikke noe særlig plagsomt;- jeg setter på radio straks jeg våkner,- så er det radio på badet,- og videre radio på kjøkkenet,- dette gjør suset i ørene nærmest neglisjerbart. Når det gjelder hi-fi er det ingen problemer,- gullørene er fortsatt uforandret;- med gullører menes for min del evnen til å bedømme korrekt timbre,- f.eks. ha en informert oppfatning av hvorledes en cello bør lyde. Jeg er som man kanskje har forstått interessert i riktig lyd,- hvilket hi-fi faktisk handler om;- for meg ekskluderer dette stort sett alt av utstyr som ikke er solid state basert,- har likeså parkert vinyl som lydbærer for godt.

Grace

.

Topp Bunn