Dilemma på bondelandet!!!

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har et problem her eg leiger hus ang brøyting og sandstrøing.

Bilene står heilt inntil vei som blir brøytet og sandstrødd ved behov,ca 1m fra snøfres til nermeste bil.

Problemet er at bonden faktisk er så vrang at han stadig vekk velger å styre tuten på sin kraftige snøfres mot bilene,iplassen for motsatt retning.Det hadde vert langt meir logisk å styrt tuten andre veien ,siden vinden her nesten alltid er slik at når han har tuten mot bilene,så er det også mot vinden.

Har ingen alternativ til parkering heller.

Idag såg eg all småsteinen på bilene,som eg er redd kan/har allerede skade lakken,så eg kom tilfeldigvis etter bonden,og fekk tatt ein alvorsprat med han.

De blei ein ganske opphisset diskusjon fram og tilbake.
Han prøvde seg med at eg burde finne meg ein annen plass til bilene,eg "tente" på 3 av 4 "tennplugger",og prøvde å forklare at eg leiger plassen,og ikkje har noko alternativ.

Etter noken minutter krangling,så lovte han meg å styre tuten vekk fra bilene,til andre siden på veien som er heilt uten hindringer,kun bakker.

Mistenker at han ga etter kun for å bli kvitt meg
Ka kan eg gjøre om han forstetter?

Ifjor vinter ringte eg til kommunen og klagde på samme sak,og dei sa dei skulle ta kontakt med bonden.
Når eg konfronterte bonden med samme sak fra ifjor,så svarte han at det var bare å ringe å klage,på ein eplekjekk måte.

Håper noken har tips her, om dette ikkje tar slutt.

Mvh.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Forstår ikke helt.

Du skriver at du bor på bondelandet, og så har du ikke plass til bil på egen eiendom??

I min erfaring er det stort sett rikelig med armslag på bondelandet. Har du ingen oppkjørsel hvor du kan parkere bilene?

mvh

Edit: Det er rimelig klart at bonden signaliserer at bilene står litt ugunstig til. Dessuten var det kanskje litt utaktisk å klage til kommunen uten å ta saken opp med brøytebonden først....

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det er ca 50m fra sideveien(den som bonden brøyter) der bilene står, og bort til huset,som eg isåfall må brøyte sjøl.

Bilene står altså på innkjørsel attmed veien som blir brøytet,så eg slipper å brøyte 50m bortover bakkene.

Bilene står på huseigers eindom,og det er god plass til allt av kjøretøy som skal forbi.

Andre bønder som brøyter i byggefelt rundtom her,stopper fresen når dei passerer innkjørsler,og starter fresen igjen når dei er forbi innkjørselen.

Mvh.

M

MORNING STAR

Gjest
Det skal ikke ha noen praktisk betydning å styre snøfresertuten en annen vei.

Men derimot kan det være andre grunner til at vedkommede gjør det han gjør.

Der jeg leide leilighet for en del år tilbake, der var det husverten som sto for snøfresinga,
og ofte kunne jeg finne bilen innpakket i snøfresersnø, og det samtidig var blåst rent rundt bilen,
og all verden med plass ellers.

Så konklusjonen er at det er ikke det praktiske med snøfresinga det er noe galt med,
men hodet "skolten" til den som kjører maskinen.

Hvis du vil "jævles" litt tilbake, så legg ut noen meterlange 3 til 4 mm tykke ståltråder i snøen.
Dette vil vikle seg inn i skovlene og akslingen og føre til bråstopp, med resultat av at brytebolten knekker.
Lykke til ;D ;D ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
samlanes skrev:
Det er ca 50m fra sideveien(den som bonden brøyter) der bilene står, og bort til huset,som eg isåfall må brøyte sjøl.

Bilene står altså på innkjørsel attmed veien som blir brøytet,så eg slipper å brøyte 50m bortover bakkene.

Bilene står på huseigers eindom,og det er god plass til allt av kjøretøy som skal forbi.

Andre bønder som brøyter i byggefelt rundtom her,stopper fresen når dei passerer innkjørsler,og starter fresen igjen når dei er forbi innkjørselen.

Mvh.
Hvorfor ike slå 2 fluer i en smekk? Dytt noen hundringser i brøytebonden og få ham til å brøyte noen meter innover din innkjørsel. Da har du bilene ute av veien og slipper å måke selv.

mvh

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nettopp,det er nok andre grunner enn det praktiske som er årsaken.

Takk for tips til ståltråd,trur det må prøves om det ikkje tar slutt:)
Har liggende ein komplett rull med 0,8mm sveisetråd,den duger!!

Hadde det kun vert snø som kom ut av tuten,hadde allt vert greit,men småstein som han sjøl har strødd er langt verre.

Mvh.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
samlanes skrev:

Mvh.
Hvorfor ike slå 2 fluer i en smekk? Dytt noen hundringser i brøytebonden og få ham til å brøyte noen meter innover din innkjørsel. Da har du bilene ute av veien og slipper å måke selv.

mvh
Det måtte eg uansett tenkt på før oppstyret idag.
Dessuten så funker ikkje det når snøen kjem nattestid,da må eg gjøre det sjøl,og bakken bortover er ikkje plan,så bilene ville satt seg fast i hytt og pine uansett.

Mvh.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
samlanes skrev:
tkr skrev:
samlanes skrev:

Mvh.

mvh
Det måtte eg uansett tenkt på før oppstyret idag.
Dessuten så funker ikkje det når snøen kjem nattestid,da må eg gjøre det sjøl,og bakken bortover er ikkje plan,så bilene ville satt seg fast i hytt og pine uansett.

Mvh.

Kan bare anbefale deg å prøve likevel.

Brøytebønder (og andre bønder) pleier å være åpne for en slik dialog, og det er veldig lite trivelig å være på kant med en som kan stelle til så mye helvete som en brøytebonde.

mvh

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Har du høve til det, er det lurast å betale bonden litt for å gjere ekstrabrøyting slik tkr seier....å krangle gjennom kommunen er omstendelege saker.
Det er egentlig ikkje snøen og brøytinga som er problemet,problemet er stein utav tuten på snøfresern.

Brøyting til to biler er ingen problem å gjøre sjøl,dessuten så gjør han ikkje jobben daglig hos andre som har betalt han for det.
Travelt nok fra før ser det ut til.

Mvh.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.328
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
gi han litt "protection money" i egenskap av å brøyte plass til deg slik tkr sier, så blir dere nok riktig gode venner skal du se.

..gøy på landet..

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Synst han har vist såpass vrang instilling allerede,så eg trur nesten eg også må vere litt vanskelig.

det er stor forskjell å sprute stein på bilene enn snø på så kort avstand.

Mvh.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg ville aldri betalt eller smisket med mannen for å få ham til å slutte å være jævlig. Man kan alltid finne noe å slå tilbake med, som hverken er farlig eller direkte kriminelt, men som vil ergre bondejævelen noe inni helvete. Alle mot alle, ingen fanger. Lykke til.

Edit: Som f.eks. forslaget til Nikko03 under.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.974
Torget vurderinger
3
Kjøp deg traktor å ta brøytinga fra'n så tjener du noen kroner istedet. Sjekk med naboene hvor mye de betaler å legg deg litt under i pris ;D

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for gode innspill.

Som totte er inne på,så blir det nok ikkje noko smisking med den karen.

God ide Nikko.

Mvh.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Det er dumt å krangle med en som brøyter. Han kan ta en grusom hevn.
Jeg ville ha tatt meg bryet med å måke skikkelig plass ved siden av veien slik at bilene kan stå godt unna veien som brøytes, ikke slik at traktoren må smyge seg forbi

Topp Bunn