Digitalt ut i fra Bluesound Node til Dac

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.594
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Noen som har prøvd dette ? Og som har en formening om hvilken kabel type som gir best lyd ? .......jeg tenker da på hvilken kabeltype coax rca lysleder jeg har prøvd med en vanlig rca til rca digitalkabel uten at det skjedde underverker.

20240124_185050.jpg
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.464
Antall liker
84.180
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg benytter en Tara Labs coax dig kabel og den fungerer og sender 1 og 0 til DAC uten problemer. Fordel er at den er lang nok, men ulempen er at den er grå i fargen og burde vært mer fremtredende visuelt sett.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.594
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Når jeg blåste opp bildet ser jeg at det vel egentlig bare er valg mellom optisk og vanlig rca.........så da blir spørsmålet om noen har erfaring om hva som gir best lyd av de to ?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.722
Antall liker
5.921
Jeg skal ikke si at det lyder bedre med optisk ut, men fordelene er jo galvanisk skille og derved er støy utelukket.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.594
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Har kommet så langt i kveld at jeg konstanterer mer luft oppover i frekvensområdet samt et hakk oppover i oppløsnig i hele frekvensområdet ved og la signalet gå gjennom dac'en..........og det er en aldrende MF M1dac så jeg kan nok tjene litt på oppgradering av dac også.........men faktisk så låter det hyggelig og faktisk over forventning bare innspillingene er ok.
Optisk må prøves ut............holder det med en billig en eller er det store forskjeller på disse ?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Har kommet så langt i kveld at jeg konstanterer mer luft oppover i frekvensområdet samt et hakk oppover i oppløsnig i hele frekvensområdet ved og la signalet gå gjennom dac'en..........og det er en aldrende MF M1dac så jeg kan nok tjene litt på oppgradering av dac også.........men faktisk så låter det hyggelig og faktisk over forventning bare innspillingene er ok.
Optisk må prøves ut............holder det med en billig en eller er det store forskjeller på disse ?
Mange anbefaler anbefales cox vs optisk men det varierer med dac. Vær klar over at ikke alle dacer takler de høyeste bitrater over optisk (alt etter hvilken chip som blir brukt).Kan jo være kjekt å teste optisk men om du ikke har problemer med støy så tviler jeg på opplever en oppgradering av lydkvaliteten, med forbehold om at din dac fungerer bedre med optisk.


Edit: Ser at din dac støtter 96/24 på optisk og USB, 192/24 på coax. Tviler på du klarer å skille dem, men du må bruke cox for å sjekke 192 vs 96.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.594
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Se der ja....... nå lærte jeg litt i kveld også......... jeg liker dager hvor jeg vet litt mer enn dagen før........ jeg skal kjøpe meg en slik optisk kabel og prøve etterhvert, skal uansett kjøpe meg en xlr digitalkabel for bruk mellom driv-verket og dac'en, så da handler jeg meg en optisk i samme slengen.......... får se etterhvert om det er noen som vil bytte en god dac i en platespiller....... må oppgradere digital mediet i huset nå, fått litt blod på tann.
Takk for hjelpen så langt.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Når jeg blåste opp bildet ser jeg at det vel egentlig bare er valg mellom optisk og vanlig rca.........så da blir spørsmålet om noen har erfaring om hva som gir best lyd av de to ?
Har testet optisk mot rca på gen 1 Node og hører ingen forskjell.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Se der ja....... nå lærte jeg litt i kveld også......... jeg liker dager hvor jeg vet litt mer enn dagen før........ jeg skal kjøpe meg en slik optisk kabel og prøve etterhvert, skal uansett kjøpe meg en xlr digitalkabel for bruk mellom driv-verket og dac'en, så da handler jeg meg en optisk i samme slengen.......... får se etterhvert om det er noen som vil bytte en god dac i en platespiller....... må oppgradere digital mediet i huset nå, fått litt blod på tann.
Takk for hjelpen så langt.
Skynd deg langsomt. Ville fått orden på brukergrensnittet og digitale kilder først, så eventuelt oppgradert hw når du har funnet hva du foretrekker.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.594
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Egentlig behøver jeg kanskje ikke og kjøpe noen ny dac med det første........ jeg sier så fordi jeg har jo en Cary 306 Pro cd spiller som skal ha en ganske så habil dac innebygd ....... og den spilleren har flere digitale innganger........ må prøves ut etterhvert :)
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Hei. Du har kommet godt i gang. Hos meg fikk jeg hårfint bedre resultat med en 75 ohms coax kabel enn med optisk, men forskjellene er små. Kanskje er det som Minutten skriver, at det kommer an på dacen. Jeg kjører den kablet til nettet ( der det står LAN ) da det skal være mer stabilt. Harddiscen din plugger du inn i hullet rett over, USB, hvis du ikke allerede har gjort det.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.594
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Hei. Du har kommet godt i gang. Hos meg fikk jeg hårfint bedre resultat med en 75 ohms coax kabel enn med optisk, men forskjellene er små. Kanskje er det som Minutten skriver, at det kommer an på dacen. Jeg kjører den kablet til nettet ( der det står LAN ) da det skal være mer stabilt. Harddiscen din plugger du inn i hullet rett over, USB, hvis du ikke allerede har gjort det.

Ja, jeg så deg jo aldri i romjula, så da måtte jeg jo fikse det hele selv, kunne jo ikke la Squze boks historien repeterere seg igjen.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Historien har lett for å gjenta seg! Men mye bortreist, jul og nyttår. ( Fæmmen krever sitt ) Som en følge av at jeg, dum som jeg var, traff masse folk nyttårsaften ble jeg smittet av noe influensalignende greier og det er nå først jeg begynner å komme noenlunde i shape igjen.

Edit: Squeezebox var det riktige å gå for, den gangen. Men så gikk det i dass med dem. Får håpe det samme ikke skjer med Bluesound.
 
Sist redigert:
Topp Bunn