Digitalkabling...

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Dette utstyret skal kobles sammen:
Sonos ZP-80 sonespiller.
Behringer DEQ2496
Benchmark DAC-1

Sonos har coax og optisk ut. (regner med at det er S/PDIF...)
Behringer har S/PDIF optisk inn/ut, AES/EBU XLR inn/ut og Worldclock inn. (BNC tror jeg..)
Benchmark har AES/EBU på XLR & Coax og S/PDIF på XLR, Coax, & Toslink.

Så hvordan kobler jeg dette på best mulig måte?
Hvilke kabler bør jeg bruke?
Og hva er egentlig denne Worldclock inngangen?

Jeg har en Blue Digital kabel fra PM Audio. RCA-RCA.
Kan jeg bruke denne fra Sonos til AES/EBU inngangen på Behringer'en med RCA/XLR overgang?
Jeg er helt grønn her, så all hjelp settes pris på. :)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Mitt råd er å bruke Toslink hele veien, enkelt, billig og "bulletproof". Ellers vil du få masse forskjellige svar som utelukkende består av synsing. Det er umulig å diskutere kabler på et teknisk-pragmatisk grunnlag fordi det ikke er noe å diskutere. Derfor synes jeg, som jeg tidligere har gitt uttrykk for, at kabel-spørsmål ikke har noe på tech-hjørnet å gjøre. Overgang fra SPdif (RCA) til AES/EBU (XLR) krever øking av signalnivået, du finner en DIY-løsning på denne siden eller du kan kjøpe en løsning her. Wordclock-inngangen er for slavedrift fra én sentral master i et studiomiljø med flere digitale bokser.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Jeg la denne her netopp fordi jeg ikke ønsket enda en kabeldebatt.
Jeg mente ikke hvilke kabler som i Kimber vs. Monster. Ville bare vite om den ene måten å koble på var bedre enn den andre.
Dårlig formulert. I dette tilfellet blir det da toslink hele veien som blir den bedre løsningen forstår jeg.
Siden jeg da slipper unna problemet med økning av signalnivået.
Takk for svaret, Ivar.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er ikke jeg som bestemmer her, men jeg har en sterk følelse av at hvis denne tråden blir noe så blir den enda en kabeldebatt. Det er "HiFi-Sentralens svøpe", man kommer ikke unna. Jeg har kommet dithen at kabeldiskusjoner nesten gjør meg kvalm, noe som selvsagt egentlig ikke bør gå utover deg og ditt i og for seg oppriktige spørsmål, men gjør det allikevel. slik "HiFi-Sentralens svøpe" sannsynligvis også vil. Overgang fra SP-dif til AES/EBU krever aktiv elektronikk, kan du unngå det så prøv å unngå det. Siden "riggen" din har mulighet til å kjøre Toslink hele veien, ville jeg gjort det. Eller Toslink til Behringer og coax videre til Benchmark, det blir mye av det samme. Personlig holder jeg meg til Toslink digitalkabling, fordi kablene er mindre, enklere, støyimmune, holder boksene galvanisk skilt (ingen mulighet for brumsløyfer/jordsløyfer) og man får kjøpt dem over alt.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Og blir det ikke det så tar IL feil av forumet og vil komme med drypp og spark for at dette skal skje, *BUMP* hele veien. Siden trådstarter deler ditt syn på kabler så fatter jeg ikke hvorfor du skal omtale det som sentralens "svøpe", det slår kun tilbake på den som skriver slikt.
Til trådstarter: Jeg håper kablene gjør jobben sin i ditt oppsett :)
Drypp og spark.. På samme måte som du her bare må benytte muligheten til å sparke Hr. Løkken i leggen?
Jeg syns også det er litt festlig at du konkluderer med at mitt syn på digitalkabler er likt Ivar's.
Hva vet du egentlig om det? Jeg vet jo ikke selv enda.
Jeg har aldri hatt muligheten til å prøve forskjellige løsninger mot hverandre. Og det er vel det som må til for at man skal kunne gjøre seg erfaringer. Ikke?

Tråden trenger ikke bli noe mer enn den er. Jeg fikk ett fornuftig svar på det jeg lurte på.
Om jeg hadde vist om økningen av signalnivået som Ivar påpeker, så hadde jeg nok ikke spurt i det hele tatt.
Så for min del så kan tråden låses eller slettes.
Nå skal jeg vente på det nye utstyret og gjøre meg mine egne erfaringer.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Det er ikke jeg som bestemmer her, men jeg har en sterk følelse av at hvis denne tråden blir noe så blir den enda en kabeldebatt. Det er "HiFi-Sentralens svøpe", man kommer ikke unna.
;D

Topp Bunn