'Digitalis'

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vet da pokker om det er OT eller ikke.. Dette ordet irriterer meg i alle fall.

Jeg antar at det er avledet av engelsk 'digititis'. På norsk burde det da hete 'digititt' på samme måte som 'hepatitis' blir til 'hepatitt', eller 'meningitis' blir 'meningitt'.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.783
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Digitalis er det latinske navnet på planten Revebjelle. Kan også bety hjertemedisin eller gift utvunnet fra denne planten.
"sykdommen/ syndromet" burde nok heller hete digititt med begrunnelsen til trådstarter.

mvh

lektor rødpenn

T

Tølper

Gjest
Burnt_Island skrev:
Digitalis er det latinske navnet på planten Revebjelle. Kan også bety hjertemedisin eller gift utvunnet fra denne planten.
"sykdommen/ syndromet" burde nok heller hete digititt med begrunnelsen til trådstarter.

mvh

lektor rødpenn
Takk for leksjonen i etymologi lektor. Jeg er kjent for å være årsaken bak mang en tom rødpenn, men det er en annen sak. Selv er jeg stor tilhenger av å legge til stavelser, digitalititus ville vært flott.

Mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.731
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det var High Fidelity som kjørte en artikkelserie kalt "Digitalis" om digitalteknikk og dens sykdommer og fallgruber på åttitallet.

Blame Denmark (not Canada).

Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt å kunne frikjenne Fidelity for en gangs skyld. ;)

K

knutinh

Gjest
Kode:
 __         __       ___         
 /\ \ __     __/\ \__     /\_ \  __      
 \_\ \/\_\   __ /\_\ \ ,_\  __ \//\ \ /\_\  ____ 
 /'_` \/\ \ /'_ `\/\ \ \ \/ /'__`\ \ \ \ \/\ \ /',__\ 
/\ \L\ \ \ \/\ \L\ \ \ \ \ \_/\ \L\.\_ \_\ \_\ \ \/\__, `\
\ \___,_\ \_\ \____ \ \_\ \__\ \__/.\_\/\____\\ \_\/\____/
 \/__,_ /\/_/\/___L\ \/_/\/__/\/__/\/_/\/____/ \/_/\/___/ 
        /\____/