Forsterkere Digital volumkontroll?

Speedster

Medlem
Ble medlem
07.04.2009
Innlegg
19
Antall liker
0
Jeg har en Electrocompaniet PD-1 dac, og siden den har volumkontroll, solgte jeg forforsterkeren (EC 4,5)
Nå har jeg imidlertid kjøpt vinylspiller, og trenger riaa og en analog inngang. Noen gode forslag? Er det riktig at en
digital volumkontroll ikke er en fullgod løsning? Bør jeg skaffe en passiv pre og en god riaa?
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Riaa på en passiv pre? Da skal du vel være heldig om du får nok gain?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.248
Antall liker
9.481
Torget vurderinger
2
Gode grunner til aldri å selge noe man har.. :)
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Ligger en Jeff Rowland på brukten med innebygd riaa. Sikkert god nok. Bruker selv digital løsning, men bare midlertidig. Jeg mener en god rør pre er veien å gå for min del.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det finnes jo denne, da.

steelhead.jpg


Den har en analog inngang og volumkontroll i tillegg til å være en rør-RIAA. Ikke den billigste, kanskje....

mvh
 

Speedster

Medlem
Ble medlem
07.04.2009
Innlegg
19
Antall liker
0
Tar opp denne igjen. Har kjøpt en billig A/D-converter slik at jeg får spilt LP. Dermed er "kjeden" min sånn:
Technics SL-J3 - Muffsy RIIA - Noname A/D-converter - Electrocompaniet PD1 - 2x Electrocompaniet AW60 - B&W M604 S3
Nå kan jeg spille LP, men synes at lyden er litt ullen og innestengt, og jeg tenker at det svakeste leddet (og det unødvendige leddet) er den
noname A/D-boksen. Hadde PD1 hatt en analog inngang, hadde alt vært såre vel.

Det jeg leter etter er en passiv pre med XLR inn/ut og en RCA inngang. Helst skal den ha fjernkontroll og volumkontroll basert på faste
motstander, ikke pot-meter.

Noen som har forslag/synspunkter?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Bra nok? En digital volumkontroll kan begrense antall bitt ved lavere volum. Selvsagt forskjeller der også, alt etter hvordan den er konstruert. Tror ikke man trenger å være redd for godt utviklede produkter selv om dem skulle være eller ha digital volumkontroll. Har hørt produkter der digital volumkontroll har påvirket lyden en hel del og andre ikke.
Nå er det slik at en aktiv preamp ikke trenger å ha digital volumkontroll. Mange bruker potmeter med motstandsnett som gir lite påvirkning av lyden. Disse finnes også ofte i gode passive preamper. Ikke mange effektforsterkere som får nokk guffe med en passiv pre, så det er ikke så enkelt å få til om ikke effektforsterkere er laget for passiv drift. Denne løsningen krever også svært mye av kilden foran den passive preampen.
Den aktive driver de fleste effektforsterkere greit, finnes dog noen spesielle tilpassninge, uten at det kreves spesielt av kildene. Finn en god preamp som er aktiv og har den lyden du liker. Da står du friere til valg av resten rundt. Dette uavhengig om du foretrekker rør eller transistorer.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Med en 32 bits DAC og digital volumkontroll kan du med 16 bits kildemateriale redusere volum 96dB, uten å redusere oppløsning. Du har fortsatt 96dB igjen.
Er kildemateriale 24 bit kan du redusere volum 48dB, uten å redusere oppløsning.
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Har selv gått bort fra aktiv pre til passiv DP BPC 7.0.
Høyttalere med 86db pr 1 watt og 32 db Gain i sluttrinn. Har mer en nok Gain både i DAC og RIAA ( DP). Fungerer svært bra hos meg. Kan ha mer en makseffekt ut med passiv pre sålenge digital volumkontroll står på fullt.
Passer gainstrukturen så er passiv pre aller best IMO.
 

Speedster

Medlem
Ble medlem
07.04.2009
Innlegg
19
Antall liker
0
Kom over en billig Primare SP31 og koblet opp denne i går kved. Det ble imidlertid ikke noen suksess. Det kommer ingen lyd gjennom den.
Kan det skyldes at mine XLR-kabler er "modifisert" for brokobling? Har to EC AW60 som er brokoblet med såkalt nemo-kobling.
 
Topp Bunn