Digital volumkontroll på full guffe. Problem? behov for buffer?

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Heisann. Spiller med bel canto dac 3 og nuforce effektamp. Med andre ord gjøres volumstyringen i dacen. Når jeg av og til vil spille litt høyt (mange vil si helt vanlig volum) så går volumet gjerne over 90 Full guffe er 100. Er dette et problem?

Effektampen sine stats
Input impedance: 22K ohm
Input sensitivity = 2.57V, 100W @ 8 Ohm; 1.81V, 100W @ 4 Ohm
Gain: 21 db

Dacen
Maximum output levels: 4.5V RMS balanced, 2.25V RMS unbalanced. Output impedance: 200 ohms balanced, 500 ohms unbalanced.

Jeg kjører ubalansert pga nuforcen bare har rca.

Er det mindre headroom eller mer forvrengning i en pre-del når volumet er på fullt? Eller har ikke dette noe å si? Kan det ha noe for seg med en buffer med litt ekstra gain? Eller er det faktisk en fordel å spille høyt på preamper?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Digital volumregulering blir stadig mindre bit-perfect etterhvert som du beveger deg nedover på volumskalaen fra maksvolumet. Sånn sett er det bare en fordel å ligge i nærheten av 100%. Min erfaring er at ned mot en 70% er forholdsvis uproblematisk - men det er hjemme hos meg med mine ikke helt unge ører. Har du gullører og et avslørende anlegg, kan det godt hende at du opplever redusert lydkvalitet og dårligere dynamikk allerede på et høyere nivå. Mellom 90 og 100 høres bra ut - kan nesten ikke bli bedre.

DACen din burde være designet til å gi 100% utnivå - det er jo det DACer gjør vanligvis, når de sender signalet til en forforsterker.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
På den annen side klarer ikke dacen å gi nok signal til å utnytte absolutt all effekt (i 8 ohm) i effekttrinnet - men tror ikke det betyr så mye i praksis. Se på det som en beskyttelse mot klipping.

At du henter ut ca. 80-90% av max lydtrykk ved litt høytspilling, viter mer om noe snaue reserver totalt sett (effekt/følsomhet). Men det er ikke sikkert du opplever det som et problem i praksis heller.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Så da trenger jeg ikke teste en buffer? :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Så sant du føler at du får spilt høyt nok med det oppsettet du har nå, ville jeg ha slappet helt av. En buffer som skal tilføre ekstra gain, blir i så tilfelle bare et ekstra og unødvendig ledd ledd i signalkjeden.

Topp Bunn