Digital vinyl?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Hei,

Jeg har lenge levd i den tro at når vinyl-freakene snakker om "analog" lyd er dette begrunnet med at plater i motsetning til CD ikke er et digitalt medium.

Stor var derfor min overaskelse da jeg på dag 2 av min gjenopplivede vinyl-karriere oppdager at mange plater laget etter midten av 80 tallet er basert på opptak spilt inn på digitale tape maskiner.
Det er altså gjort både AD og DA konvertering før det hele presses ned i rillene.

Noen som kan oppklare? For meg virker det som man enten må holde seg borte fra denslags vinyl eller slutte å prate om analog lyd......

mvh Ole

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.611
Tja, hva skal man si? Dette er et resultat av at ordet "digital" på coveret økte salget med 75 %
Spøk til side, hva syntes du selv om kvaliteten?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.357
Torget vurderinger
1
Ole skrev:
...
For meg virker det som man enten må holde seg borte fra denslags vinyl eller slutte å prate om analog lyd......
...
Det er kanskje heller på tide å slutte å prate om «digital lyd»?

Er det platene eller er det platespilleren som låter «analogt» eller «digitalt»?

Forresten ... er det noe poeng å være mer katolsk enn nødvendig?

mvh
KJ

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Pink_Panther skrev:
Tja, hva skal man si? Dette er et resultat av at ordet "digital" på coveret økte salget med 75 %
Spøk til side, hva syntes du selv om kvaliteten?
Jeg synes noen plater er overaskende bra, har tross alt bare et "low end" vinyl anlegg (foreløpig) bestående av Technics SL 1500 med ny Denon DL 103 i R-utgave og en Pro-JectPhonoBox rett nok i SE versjonen som har fått fin omtale.
Andre innspillinger blir litt tynne/spe, men det er som med CD'er - stor variasjon i kvalitet.

Så jeg vil nok utforske vinyl videre, men ble altså litt tatt på sengen av dette med at musikken i rillene allerede er både AD og DA-fisert :)

Mvh Ole

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
En ting til....bør jeg sette Pro-Ject Phonobox SE RIAA på 100 ohm eller 220 ohm for Denon DL 103 R?

mvh Ole

P

Parelius

Gjest
Litt hit og miss det der. Hvilke muligheter har du? Synes vel at selv 220 er lavt. Du kan godt prøve 1000 og over om du har muligheten. (Er det 14 ohm imp. på PU-en?)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
220 er vel ikkje heilt borte, eg likte 300 best då eg hadde 103 sist, trur eg, men då var det 103D-utgåva som var på armen.

Når det gjeld digitale innspelingar som er utgjevne på vinyl, rekna eg dei tidlegare for å vere styggedom, spesielt når det var innspelingar av klassisk musikk. Mitt samanlikningsgrunnlag var då analog heile vegen, og gjerne i "superutgåver" av eitt eller anna slag.
Seinare har eg opplevd at vinylen i seg sjølv har ein del fortrinn, og nokre av dei tidlegare digitalt produserte testplatene har ein del kvalitetar som slett ikkje er å fnyse av.
Etter kvart som alderen har innhenta meg, legg eg mindre og mindre vekt på "digitaliseringsgraden", men konsentrerer meg fyrst og framst om eg likar musikken, tolkinga og musikarane si forståing, og kor godt det tekniske klarer å ta vare på/understreke dei to fyrste. Av og til er det direkte kjekt å høyre aspekt ved digitale plater som t.d. 1812-overtyra innspelt på Telarc på vinyl...

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Takk for feedback!

Jeg har ikke andre valg enn 220 og 100 ohm, nå bruker jeg 220 som lyder greit.

MEN: Har et annet problem. En hylende høyfrekvent tone, spesielt i en kanal. Denne er bare fra kildeinngangen jeg har vinyl på (bruker AUX) og jeg antar derfor det ikke er pre eller power feil, men noe med pickup eller Riaa.
Den er så kraftig at det er plagsomt ved lytting på normale volum.

Tips om hva dette kan være?

mvh Ole

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Ole skrev:
Takk for feedback!

MEN: Har et annet problem. En hylende høyfrekvent tone, spesielt i en kanal. Denne er bare fra kildeinngangen jeg har vinyl på (bruker AUX) og jeg antar derfor det ikke er pre eller power feil, men noe med pickup eller Riaa.

mvh Ole
Uff då! Her er det noko riv ruskande gale. Har du prøvd å skifte til t.d. tunerinngangen?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Audiophile-Arve skrev:
Ole skrev:
Takk for feedback!

mvh Ole
Uff då! Her er det noko riv ruskande gale. Har du prøvd å skifte til t.d. tunerinngangen?

Ja, har prøvd også tuner inngangen, samme høyfrekvente tone.
Noe sterkere i den en ene kanalen enn i den andre. Den forsterkes på vanlig måte når jeg skrur opp volum. Uavhengig av om musikk spilles eller ei. Det kommer fra enten pickup eller Riaa tror jeg, men hvordan finne ut mer....?

mvh Ole

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Litt mer info: Pipelyden er der også nå platespiller er skrudd helt av.

Lyden er der til og med når jeg kobler fra RCA pluggene til platespilleren i Riaa.

Skal nå teste med nye kabler fra Riaa til pre.

Min konklusjon; Noe galt med Riaa...men hva???

mvh Ole

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Ole skrev:
Litt mer info: Pipelyden er der også nå platespiller er skrudd helt av.

Lyden er der til og med når jeg kobler fra RCA pluggene til platespilleren i Riaa.

Skal nå teste med nye kabler fra Riaa til pre.

Min konklusjon; Noe galt med Riaa...men hva???

mvh Ole
Ikke noen endring med ny kabel fra Riaa til pre. Samme pipetone.

Samme pipetone uavhengig om jeg stiller Riaa inn på 220 eller 100 ohms (MC).
Piper også på MM (47kOhm) men da må volum på pre stå høyere før det høres.

Må vel være noe galt med Riaa da?

mvh Ole

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Audiophile-Arve skrev:
Ille! Dette kan eg beklagelegvis ikkje hjelpe deg med....
Jeg får ta det opp med selger av Riaa, kjøpt nesten ny av en hyggelig kar her på HFS så regner med at det ordner seg på en eller annen måte.

Ole

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Høres ut som det er noe galt med RIAA

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg synes tidligere ikke at jeg kunne høre så veldig stor forskjell på om det var en analog eller digital innspilling på LP-platene. Bortsett fra at støynivået ofte er lavere på digitale inspillinger. Etter at jeg nå har fått ny spiller i hus, er konklusjonen så langt at de analoge innspillingene kan tendere til å ha mer kropp og fylde i lydbildet. Jeg synes også der er en større opplevelse av helhet og sammenheng. Det har slått meg at det kan sammenliknes litt med forskjellen på digitalt -og analogt fotografi. Digitalt blir flatere og mangler nyansene og sammenhengen til analogt.

Asbjørn

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Nightpuma skrev:
Hei

Jeg synes tidligere ikke at jeg kunne høre så veldig stor forskjell på om det var en analog eller digital innspilling på LP-platene. Bortsett fra at støynivået ofte er lavere på digitale inspillinger. Etter at jeg nå har fått ny spiller i hus, er konklusjonen så langt at de analoge innspillingene kan tendere til å ha mer kropp og fylde i lydbildet. Jeg synes også der er en større opplevelse av helhet og sammenheng. Det har slått meg at det kan sammenliknes litt med forskjellen på digitalt -og analogt fotografi. Digitalt blir flatere og mangler nyansene og sammenhengen til analogt.

Asbjørn
Jeg har mange meget bra CD innspillinger med mye kropp og fylde og mange uten....tilsvarende har jeg hørt på LP også, selv om mitt utvalg der er meget magert foreløpig.

Det interessante er jo at mye vinyl allerede er besudlet/beæret (velg det som passer din smak) med både AD og DA konvertering og da med konvertere fra 80 tallet, så man burde nok slutte å koble vinyl og analog sammen uten videre.....det er mange som lever med den oppfatningen som jeg også gjorde lenge at styggedommen er knytt til AD og DA prosesseringen.
Er dette greit på LP er det selvsagt greit med CD som medium også...:)

Ole

K

knutinh

Gjest
Ole skrev:
Det interessante er jo at mye vinyl allerede er besudlet/beæret (velg det som passer din smak) med både AD og DA konvertering og da med konvertere fra 80 tallet, så man burde nok slutte å koble vinyl og analog sammen uten videre.....det er mange som lever med den oppfatningen som jeg også gjorde lenge at styggedommen er knytt til AD og DA prosesseringen.
Er dette greit på LP er det selvsagt greit med CD som medium også...:)

Ole
Det er vel kanskje slik at enkelte lyd-interesserte er litt raske til å gjøre seg konklusjoner om _hvorfor_ rett etter å ha bestemt seg for _hva_

Selv en eventuell observasjon av at alle verdens vinylplater låter bedre på din platespiller enn hva alle verdens CD-plater gjør på din CD-spiller sier egentlig veldig lite om hvorvidt verden trenger 16 bit eller 44.1 kHz.

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Eg opplever iallfall at det er vanskeleg å finne eintydige lytteerfaringar, og tykkjer det er for tynt grunnlag å konkludere om kva innspelingsteknikkar som er dårlege.
Når det er sagt, er det nokre tendensar for kva som er gode innspelingar:
- Alle klassiske innspelingar eg har vore bort i som originalpressing laga av RCA mellom 1958 og 1962, er glimrande.
- EMI har svært lite dårlege innspelingar av klassisk musikk. Dette gjeld alle tider og alle teknikkar, men nokre er "best". Spesielt dei som er innspelte mellom 1974 -1978 i kvadrofoniteknikk.
- DG surrar svært mykje, men har ein del fornuftige innspelingar likevel. Men dei manglar stort sett truverdig tredimensjonalitet.
- Pop og rock er ikkje eintydig innspelt frå noko plateselskap. Her varierer ting stort sett med produsenten. Nokre fiksa overgangen frå analog til digitalt praktisk talt utan merkbar endring av sin "lydfilosofi".

Topp Bunn