Digital overføring av lydsignal. Optisk eller Coaxial?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Hva er beste måte å overføre lydsignal digital? Optisk eller coaxialt?

Ved Optisk slipper man vel felles referansepunkt for jord, men vil det være noen forskjeller? Tenker da på sampling/reklokking av signal osv som kan påvirke lydkvaliteten.. (mulig jeg er helt på jordet her.. litt nytt tema for meg.. :))

//Terka

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med utstyret du har (hjemme og på vei) hører du forskjell dersom det er noe feil i sender, kabel, eller mottaker.

:)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
En annen måte å si det på er at hvis det ikke er feil så hører du ikke forskjell!

Logikerne blant oss vil straks se at disse utsagnene ikke er ekvivalente, men du kan ta det med stor ro. Som du selv sier så er forskjellen at du slipper evt. problemer med jordreferansen. Ulik jordreferanse kan være et problem dersom kabel-TV er koplet til anlegget uten galvanisk skille til 99 kroner, eller det er gigantisk jordfeil i nabolaget, ellers ikke. Jeg bruker Toslink (optisk) der jeg kan.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Takker for svar!

Regnet egentlig med det dere har svart så jeg kommer til å benytte en coaxialkabel intil videre da jeg har dette liggende fra hjemmekinoen. Hmm... tror det blir en del signalkabler til overs når jeg har fått satt opp Transporteren. ;D

Uansett så er det ok å få andres synspunkter på dette da man aldri er helt utlært.
(Har lært meg at dess mer jeg ved dess mer er det der som jeg ikke har lært meg..)

God helg!
/Terka

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Sannsynligvis er ingen av de to overføringene perfekte, så det kan være verdt å eksperimentere.

Prinsipielt så er jeg skeptisk til optisk, da det på mange måter er SPDIF med et par ekstra konverteringer mellom lys og strøm. I praksis er jeg skeptisk til begge deler.

SPDIF-grensesnittet er ofte implementert på en sub-optimal måte, og det kan godt hende at en optisk overføring bypasser noe av det som spdif-utgangen gjør for å redusere signalkvaliteten. Det finnes mange spdif overføringer uten galvanisk isolasjon - men det er ikke spesielt uvanlig at det sitter trafoer både på inngang og utgang.

Det du typisk kan oppnå med en forbedret digitaloverføring er en reduksjon i forvrengning/lyttetretthet som kan være litt vanskelig å pinpointe.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Jeg har aldri engang hørt om noen som har påstått at det er hørbare forskjeller på S/PDIF og optisk-kabel, noe som også selvfølgelig samsvarer med egne erfaringer. Hvis vi mao. går ut ifra at lyden er 100% lik finnes det ikke lengre noen tvil. Da den optiske kabelen kan "knekke" ville (og har) jeg gått for S/PDIF.

Harald

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Vel - jeg har hørt forskjell. Så da har du i alle fall hørt om, eh lest om en.

Ikke glem dette forbeholdet neste gang spørsmålet dukker opp ;D

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
128
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Dessverre laget Toshiba en dårlig optisk standard (TosLink), og alt for mange bruker ennå de første senderne/mottakerne (TX/RX176 serien, ca 6MB/s). Så da nytter det ikke hvor enn god optisk kabel man kjøper. Jeg har en VdH som klarer 20MB/s, men til ingen nytte da senderen min er en Toshiba TX176.

Et 16bit/44kHz signal krever 2.82MB/s, hva det blir for 24bit/192kHz (som streameren min kan levere) vet jeg ikke i farten...men det er sikkert tett opp til eller over de 6MB/s en TX176 kan levere.

Toshiba sine nye sendere/mottakere klarer opp til 15MB/s...men jeg har ennå ikke sett de selv i dyrere utstyr. Derfor blir det for meg å bygge om (såfremt det er enkelt å bytte delene), eller gi bengen og holde meg til coax. Det er synd at industrien valgte TosLink og ikke en høyere standard, som f.eks AT&T ST.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Som nevnt over er jeg tilhenger av å bruke elektrisk Coax og ikke toslink gr. at man innfører 2 ekstra ledd, en konvertering før sending og en dekoding etter sending fra elektrisk til lys og tilbake til elektrisk igjen.

Foretrekker derfor Coax selv. Av det utstyret jeg har hatt mellom hendene gjennom årene så lyder også Coax bedre IMO.

YMMV.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Nocturnal skrev:
...
Et 16bit/44kHz signal krever 2.82MB/s, hva det blir for 24bit/192kHz (som streameren min kan levere) vet jeg ikke i farten...men det er sikkert tett opp til eller over de 6MB/s en TX176 kan levere.
...
24/192 krever en båndbredde på grovt regnet 12M3 Hz - overføringen skjer i praksis med 32 bit pr. sample, inkl. kontrollbits m.v. ... trur eg det var.

«Konvertering» av strøm til lys og til bake igjen tror jeg er det minste problemet med Toslink, kvaliteten på kontaktene og termineringen av plastfiberene derimot ...

mvh
KJ

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
128
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Er i grunn litt enig med LydMekk, at ekstra konverteringer bør unngås. Men er de av god kvalitet (bygde for lenge siden en overføring med ekte AT&T glassfiber og Honeywell sender og mottaker), så vinner optisk. Jeg opplevde det slik at jeg kunne ikke høre forskjell på AES/EBU og min hjemmesnekrede fiberlink. Fortsatte å kjøre med fiberen da det var godt å vite jeg hadde et perfekt, galvanisk skille mellom drivverket og DAC`en.

KJ, takk for at du utdyper litt om båndbredden. Som du påpeker må det være skikkelig kvalitet på sender og mottaker. Man skal kanskje ikke se bort i fra at med nye transmittere/mottakere fra Toshiba (TOTX141L for eksempel) pluss en god fiberkabel kan gi gode resultater. Var det opp til meg, ville jeg valgt SMA for fiber (ST er så lett å knekke...har lagt et egg i den sammenheng!)...og BNC for coax. Generaltabbe at de bruker RCA.

Topp Bunn