Digital lyd i praksis

K

knutinh

Gjest
Bakgrunn
Jeg ønsker å skjekke objektiv lydkvalitet på PC-platform. For å unngå kompliserende elementer sammenlignes bare digital ytelse. Antagelsen er at så lenge to strømmer er identiske binært sett så bør de høres likt ut ut av D/A converter. Derfor har jeg ikke gjennomført noen lyttetester eller målinger av analog ytelse (det ville ha komplisert ting betydelig).

Først kommer en beskrivelse av oppsett og hva jeg ønsker å gjøre. Jeg vil gjerna ha innspill på dette mens jeg gjennomfører.

Jeg gjør ikke dette for å bevise noe, jeg prøver å gå til dette med åpent sinn selv om jeg selvsagt har forventninger.

Kjører Exact Audio Copy versjon 0.95beta4

Hardware:
1. Nec DVD-RW ND 3500 AG

Secure mode with the following features:
Drive has ‘Accurate stream’ feature
Drive does not cache audio data
Drive is capable of retrieveing C2 error information

Use read sample offset correction : +48 samples

Allow speed reduction during extraction

2. Pioneer DVD-ROM DVD-105F

Secure mode with the following features:
Drive has ‘Accurate stream’ feature
Drive caches audio data
Drive is NOT capable of retrieveing C2 error information

Use read sample offset correction : +690 samples

Testplate:
Katie Melua
Call of the Search
2003

Trinn 1 – ripping av CD-plate
Oppdaterte til beta 4 av EAC, og gikk igjennom installasjonsguiden. Begge mine drev ble gjenkjent i databasen og jeg lot EAC bruke foreslåtte innstillinger, men valgte rippemode til ”secure” og korrigering for offset.

EAC foreslår å bruke NEC som primær drive siden den har C2 error reporting,
Rippet først CD-en med Pioneer-drevet. ”Test & copy, uncompressed” som ripper plata to ganger, lagrer resultatet som wav og sammenligner sjekk-summen (CRC) fra de to rippingene. Gjorde deretter samme operasjon med NEC-driven. Resulterende wav-filer ble så sammenlignte sample for sample.

Figur 1 “Sanity check” for CD-ripping

Hvorfor?
Målet er å sannsynliggjøre at jeg på min harddisk har en hel Katie Melua CD lagret som wav som nøyaktig, sample for sample tilsvarer det masteringstudioet en gang la på ”mor-plata”. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at ikke mitt eksemplar har en eller flere bitfeil som opptrer hver gang jeg leser plata i forskjellige drev og samtidig er av en slik art at den slipper igjennom de to lagene med feilkorrigerende kode, men det fremstår for meg som usannsynlig.

Trinn 2 – 2.generasjon
Etter å ha gjort en ”sanity check” på om plata lar seg rippe feilfritt, ønker jeg å brenne en kopi, og sjekke kopien opp mot originalen. Hvis kopien bit for bit stemmer med originalen kan jeg konkludere med at de to er likeverdige (i det minste med mitt leseoppsett). En bit er en bit. Om de to kopiene tåler like mye slitasje eller om de kan leses med samme feilrate på andre drivverk er det naturlig nok vanskelig å si noe om.

Figur 2 Signalflyt, sammenligning av 1. og 2.generasjons ripping

Jeg bruker brennefunksjonen innebygd i EAC, bruker Pioneer som kilde og NEC som destinasjon, lar EAC sette parametre:
Write speed: 48.0x
Write mode: No Test Write
Close mode: Close CD

Jeg sammenligner 2.generasjon rippet med 1.generasjon rippet for å spore forskjeller.

Trinn 3 – forskjellige avspillere
En ting er å sjekke om Pc-en kan lese og kopiere cd-plater. En annen er om vi kan spille av CD feilfritt. Her kommer andre variabler inn i bildet. Realtime avspilling betyr at man ikke kan lese en sektor mange ganger så enkelt dersom en feil detekteres. Jeg innbiller meg dessuten at vanlige konsument-applikasjoner ikke fokuserer like mye på teknikken som det EAC gjør. Videre vil en PC ved avspilling av lyd ha flere komponenter som ”rører” lydstrømmen og potensielt endrer den. Vi nevner i fleng: avspiller-applikasjonen selv, windows lyd-arkitektur (DirectSound) med kmixer etc, lydkortets driver. Bare hvis alle disse komponentene har et 1:1 forhold på samples kan vi forvente at pcm-samples ut av lydkortets spdif/ DA-konverter nøyaktig tilsvarer lydstrømmen bakt inn i CD-plata.

Figur 3 Sammenligning av forskjellige avspillingsmetoder

Jeg ønsker derfor å gjøre følgende:
Avspilling av CD og rippet CD (wav og FLAC) testes i applikasjonene Windows Media Player, Winamp, foobar2000 og MediaPortal. Ouput rutes via spdif/coax til lydkort spdif/coax input. En egnet pc-applikasjon brukes for å ta opp denne lyden som wav, og resultatet sammenlignes med originalen.

Jeg greier ikke å trykke på play/record med en nøyaktighet på 1/44100 sekund  Derfor må man regne med at sporene har forskjellig lengde stillhet før musikken begynner. Denne må fjernes manuelt eller automatisk.

Ordliste/forklaring

Drive has ’Accurate Stream’ feature
This option should be set, if your drive has an accurate stream, meaning that it won`t jitter, thus no jitter-correction has to be performed anymore.

Drive caches audio data
If your drive caches the audio that was just read, it would be a problem to read this data again in order to compare both extractions to find out if they match. In that case this option has to be enabled, so that EAC will clear the cache by overreading it.

C2 error information
Some newer drives are able to return C2 error information beside the actual audio data. In that case EAC doesn’t need to read all data twice anymore, which will result in a big speedup. But beware, in the drive feature detection some drives will report that they support C2, but they do actually not.

Use read sample offset correction
Here you are able to switch between a read offset correction and a combined read/write offset correction, without always typing in the new actual value

EAC is able to reduce the speed automatically when a read error occurs. It will speed up again when the erroneous passage is gone, but not all drives will speed up again

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
Resultater trinn 1
Alle sjekksummer for ripping #1, #2, #3 og #4 stemmer overens med hverandre.

I tillegg har jeg sett på ett enkelt spor - nr 7, "Belfast" og tatt differansen mellom wav-filene. Dette viste at alle differanse-samples var eksakt lik null.

Konklusjon:
Det er overveiende sannsynlig at rippingen er feilfri, og at hele albumet befinner seg på min harddisk i samme stand som den forlot master-studioet.

-k

K

knutinh

Gjest

Resultater trinn 2
Sammenligning av "original" ripping, og en andregenerasjons som har gått igjennom en brenning/ripping.

Etter å ha matchet skift (som burde ha vært linet opp dersom offset er korrekt for begge driver, dette forstår jeg ikke helt) så ble konklusjonen også her at de to alternativene er helt identiske. Vedlagt figur viser de første få samplene etter å ha korrigert for skift, der den ene fila er flyttet litt opp for lesbarheten.

Konklusjonen må bli at jeg kan brenne en CD, hente den inn igjen uten å innføre noen endring i lydstrømmen.

-k

K

knutinh

Gjest
Resultater trinn 3
Seksjon 1
Sammenligning av "original" ripping, og en andregenerasjons som har gått igjennom en brenning, avspilling på Sony DVD-spiller, via spdif til inngangen på m-audio audiophile lydkortet mitt og lagret som wav-fil.

Som grafen viser ble differansen også her lik 0. Altså kan også min Sony DVD-spiller sende en uendret digital strøm ut av spdif, og jeg har et pc-oppsett som kan fange denne strømmen og lagre den uendret til disk.

Den observante leser ser kanskje at y-aksen på grafene er endret. 64bit flyttall tar fryktelig mye ressurser for plottingen av så lange vektorer så jeg måtte fikle til en 16-bit heltallsrepresentasjon. Dette bør ikke ha noen praktisk betydning.

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Interessant lesing for oss teknisk interesserte :) Samtidig er jeg fristet til å tro at det lydmessig ikke er endret noe siden kilden ikke er endret ved 1. 2. 3. 4. 5. 6 n. generasjons kopiering. En ting som hadde vært interessant var å rippe høyre kanal på fra en original og høyre kanal fra en n. generasjon. Så legge begge disse høyrekanalene på hhv. høyre og venstre kanal på en ny CDR. Så kan man spille av og sammenligne de lydmessige egenskapene direkte. Hvis det da blir forskjell i LYDEN til tross for identiske data på kopiene så har vi funnet noe interessant.

Har du mulighet til å gjøre dette?

Hvis ikke kan jeg gjerne gjøre et forsøk på dette, og poste resultatet her.

K

knutinh

Gjest
Interessant lesing for oss teknisk interesserte :) Samtidig er jeg fristet til å tro at det lydmessig ikke er endret noe siden kilden ikke er endret ved 1. 2. 3. 4. 5. 6 n.  generasjons kopiering. En ting som hadde vært interessant var å rippe høyre kanal på fra en original og høyre kanal fra en n. generasjon. Så legge begge disse høyrekanalene på hhv. høyre og venstre kanal på en ny CDR. Så kan man spille av og sammenligne de lydmessige egenskapene direkte. Hvis det da blir forskjell i LYDEN til tross for identiske data på kopiene så har vi funnet noe interessant.

Har du mulighet til å gjøre dette?

Hvis ikke kan jeg gjerne gjøre et forsøk på dette, og poste resultatet her.
Jeg forstår ikke hva du mener. Forklar.

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg forstår ikke hva du mener. Forklar.

-k
Jeg har mulighet til å separere lydkanalene.

Det som jeg forstod var interessant i dine målinger, var å finne ut om det forringes noe, eller endres noe av dataene mellom original og n'te generasjons kopi. Slik jeg har forstått ble det ikke funnet noe endring som skjer i dataene mellom original og n'te generasjon.

En del hifi-folk mener at det er hørbare forskjeller på kopiert og original CD. Siden dette imidlertid ikke var din intensjon å bevise eller motbevise, så mener jeg det hadde vært interessant å bekrefte om det er lydmessige forskjeller på original og kopi.

For å gjøre dette må man ta opp lydsignalene som kommer ut av RCA-kontakten på CD/DVD spilleren, og sammenligne lyden på en kopiert og en original.

Hvis det er en lydforringelse mellom original og første generasjons kopi, bør det være en lydforringelse mellom første generasjons kopi og andre generasjons kopi. For å måle en slik forringelse må begge eksemplarene måles og sammenlignes samtidig. Dette er umulig.

Hvis vi imidlertid trekker ut/ripper kun høyre spor på den originale CD'en, og gjør det samme med f.eks 4 generasjons kopi av denne originalen, kan man legge begge disse høyre-kopiene inn på hvert sitt hhv. høyre og venstre spor på en ny CD. Ved avspilling vil man høre kun høyre spor fra hhv. original og kopi, men nå i begge høyttalerne.

Føst da kan vi måle lyden fra to generasjons kopier samtidig. Når denne lyden tas opp i f.eks PC via audiokabel, kan man invertere det ene sporet og legge dette til de andre ikke-inverterte sporet. Hvis det ikke er forskjell vil summen av de to generasjonene bli null. Hvis det er en lydmessig forskjell, skal summen av de to generasjonene gi et signal som representerer differansen/forskjellen mellom generasjonene.

For å eliminere feilmarginer som kan oppstå pga. litt ulike egenskaper på et lydkorts høyre og venstre inngangskanaler, kan man invertere det ene høyresporet digitalt før den legges på den dye CD'ens venstre spor. Så kjøre signalet ut fra CD/DVD spiller inn på en enkel summeringskrets bestående av to motstander i serie der midtuttaket gir differansesignal. Motstandene tunes med potmeter for å kunne minimalt avvik i lydstyrke.

Her er en illustrasjon som viser fremgangsmåten:

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
For å gi en visuell illustrasjon så viser jeg en billedserie bestående av samme bil, men bildene er litt manipulert for å visualisere effekten av en eventuell datafeil.

Første bildet er originalen:

Så en manipulert kopi (2. generasjons jpg-kopi)

Så tar jeg kopien, og inverterer den:

Og legger den sammen med originalen. Hvis det ikke hadde vært forskjell ville følgende bilde være 100% sort:

Men her er det en liten forskjell. For å gjøre forskjellen mer synlig, har jeg forsterket forskjellen:

På samme måte går det an å finne signalforskjeller i lyd som er uhyre små. Så på denne måten kan man få verifisert om det faktisk er forskjeller, og om forskjellene er så betyndingsfulle at de er synlige/hørbare.

Vidar

K

knutinh

Gjest
Jeg har startet å gjøre opptak av analog-avspilling fra DVD til PC. Dette opptaket bør inneholde alle eventuelle artefakter fra ripping, brenning, CD avspilling, D/A konverter og lydkort.

Side jeg tar opp i 24bit/88kHz håper jeg at mitt mellomklasse ydkort ikke skal være begrensende faktor.

Ved å se på differansen mellom original rippet CD og digitalisert opptak vil man som du sier se/høre hva som harendret seg. Jitter, støy, ujevn frekvensgang, forvrengning burde alle være til stede nå hvis de noen sinne er til stede.

Jeg dobler samplingsfrekvensen og bruker 24 bit for å flytte CDens knekkpunkt inn i passbåndet til lydkortet. Jeg måtte aktivere "attenuation" i DVD spilleren for å matche nivåer uten å koble inn noe ekstra.

mvh
Knut

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Dette var fremgangsmåten jeg gjorde for en stund tilbake, men fant ut at resultatet var ubrukelig. DVD-spilleren har i seg selv så ugjevn gange at ved sammenligning av original og kopi fikk jeg aldri summert originalen og kopien korrekt. Det var alltid en tidsforskyvning på noen brøkdels millisekunder som gjorde at det alltid gav fra seg en varierende lyd i diskantområdet. Den gang da brukte jeg 32bit float og 192kHz samplingsfrekvens.

Derfor fant jeg ut viktigheten med å kjøre sanntidstester for å sammenligne to kilder samtidig slik at de i tidsaksen oppførte seg identisk.

Vidar

K

knutinh

Gjest
Dette var fremgangsmåten jeg gjorde for en stund tilbake, men fant ut at resultatet var ubrukelig. DVD-spilleren har i seg selv så ugjevn gange at ved sammenligning av original og kopi fikk jeg aldri summert originalen og kopien korrekt. Det var alltid en tidsforskyvning på noen brøkdels millisekunder som gjorde at det alltid gav fra seg en varierende lyd i diskantområdet. Den gang da brukte jeg 32bit float og 192kHz samplingsfrekvens.

Derfor fant jeg ut viktigheten med å kjøre sanntidstester for å sammenligne to kilder samtidig slik at de i tidsaksen oppførte seg identisk.

Vidar
Hmm. Hvis DVD-spilleren har enormt med "wow og flutter" så tyder vel det på dårlig klokke, og er uansett en av de tingene jeg kan tenke meg å dokumentere. I mitt tilfelle får jeg selvsagt summen av lydkort og DVD-spillerens tidsvariasjon, men det danner jo uansett maksimum for hver av dem alene.

Jeg kunne ha skrevet en snutt som automatisk re-synkroniserer hver x millisekund, og så se på differansen innen tidsslotten. Jeger også interessert i hvor mye langtids-driften er, altså om en kilde rett og slett spilleralbumet med litt for lav pitch.

-k

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Hmmm...
Ikke glem at når en begynner å leke med S/PDIF-overføring av signaler med høy samplingsrate og flere biter (f.eks. 96kHz/24bit) stilles det høyere krav til digitalkabelen.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Min oppdagelse er at pitchen varierer sakte opp og ned hvert 5 - 10 sekund. En frekvens- og pulsanalyse viser at det er maks tidsforskyvning på ca. 1ms. Dvs. en pitch-variasjon på +/-1ms hvert 7 sekund i snitt - på en DVD-spiller til rundt 1000-lappen.

Vidar

L

Lydtekniker

Gjest
Da jeg testet "vaske gamle CDer med glyserin"-tweaken, kom jeg også til den konklusjon at det er vanskelig å oppdrive drev som er så presise at det er mulig å utføre en invertering-summasjonstest. Et par samples forskjell i løpet av låta, og man er ute og kjøre med en gang.

Ellers er dette glimrende forskning, Knut! :)

K

knutinh

Gjest
Hmmm...
Ikke glem at når en begynner å leke med S/PDIF-overføring av signaler med høy samplingsrate og flere biter (f.eks. 96kHz/24bit) stilles det høyere krav til digitalkabelen.
Jeg har kun kjørt 44.1/16 digital, og det var med type rød/hvit rca somfulgtemed spilleren og dessuten en skjøt (!) på overgangen til lydkortet siden denne var ødelagt.

Fremdeles eksakt 0 bitfeil =)

-k

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Fremdeles eksakt 0 bitfeil =)

-k
Det tror jeg så gjerne. Kabelen skal være skikkelig crappy om du skal miste biter på en S/PDIF til S/PDIF-overføring. Jitter som følge av kabelens evt. manglende båndbredde fanger du ikke opp med denne testen. Det er jitter som gir lydkvalitetsreduksjoner i en DA-prosess. Bitfeil vil gi spraking og knepp og det er det sjelden en hører, eller?

Greit å være klar over :)

Du har vist her at om DACen hadde et buffer for S/PDIF-datastrømmen kunne DACen arbeide med et perfekt timet og perfekt utseende digitalt signal.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Derfor hadde det vært artig å lage en CD med to høyrespor, én fra 713'nde generasjonskopi og enoriginalkopi. Så kan man kjøre denne CD-en å måle 1 generasjon og 713'ende generasjonskopi samtidig. Hvis jitter er overførbart, og om det forsterkes for hver kopi da.
I tilfelle ville man enkelt kunne finne de til slutt lydmessige forskjellene.

Vidar

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Derfor hadde det vært artig å lage en CD med to høyrespor, én fra 713'nde generasjonskopi og enoriginalkopi. Så kan man kjøre denne CD-en å måle 1 generasjon og 713'ende generasjonskopi samtidig. Hvis jitter er overførbart, og om det forsterkes for hver kopi da.
I tilfelle ville man enkelt kunne finne de til slutt lydmessige forskjellene.

Vidar
Jeg var ikke helt med på den? knutinh har vel allerede vist at jitter ikke overføres når en kjører rent digititalt fra avspilling til innspilling. Det mottatte S/PDIF-signalet må jo nødvendigvis reklokkes for å dyttes ned på opptaksharddisken. En harddisk kan umulig lagre jitter ;)

Men i en avspillingssituasjon hvor en spiller fra HD og overfører signalet til en DAC via S/PDIF i sann tid blir jitter som følge av signal-"forvrengning" en reell problemstilling.

Etter litt leting på nettet fant jeg en artikkel som beskriver mekanismene rimelig greit:

http://www.stereophile.com/features/396bits/

K

knutinh

Gjest
Jeg var ikke helt med på den? knutinh har vel allerede vist at jitter ikke overføres når en kjører rent digititalt fra avspilling til innspilling. Det mottatte S/PDIF-signalet må jo nødvendigvis reklokkes for å dyttes ned på opptaksharddisken. En harddisk kan umulig lagre jitter ;)
En harddisk har vel egne tidsvariasjoner i intern/eksternklokket lagring til fysisk media. Poenget er at det er buffere rundt om kring som sikrer det logiske innholdet.

Men i en avspillingssituasjon hvor en spiller fra HD og overfører signalet til en DAC via S/PDIF i sann tid blir jitter som følge av signal-"forvrengning" en reell problemstilling.

Etter litt leting på nettet fant jeg en artikkel som beskriver mekanismene rimelig greit:

http://www.stereophile.com/features/396bits/
Artikkelen var fin, og forfatteren er en flink fyr.

Jeg har fremdeles ikke fått sannsynliggjort (eller forstått hvorfor evt ikke) at det ikke er noen som helst buffring av samples i en spdif-DA-enhet. PLL-er er billig. minne er billig (vi snakker bare om noen få bit uansett). Man må bare ha en lokal klokke som er delvis avkoblet mot gjenvunnet klokke.

Hvis jitter kan undertrykkes under f.eks 1Hz har jeg vanskelig får å se at det kan være hørbart, spesielt siden det subjektivt vel gir noen av de samme effektene som tidsvariasjon på analoge medier (frekvensmodulasjon)?

Jeg holder nå på med å "demodulere" analog opptak vs referanse og finner både klokke-drift og klokke "rippel" men har ikke fått noe konklusivt enda.

mvh
Knut

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Jeg har fremdeles ikke fått sannsynliggjort (eller forstått hvorfor evt ikke) at det ikke er noen som helst buffring av samples i en spdif-DA-enhet. PLL-er er billig. minne er billig (vi snakker bare om noen få bit uansett). Man må bare ha en lokal klokke som er delvis avkoblet mot gjenvunnet klokke.

mvh
Knut
Ja, det er underlig at en ikke spanderer på et lite buffer og reklokking på en s/pdif-dac for å gi DA-brikken de mest optimale arbeidsforholdene. Spesielt for rådyre hi-fi-eksemplarer. Discman hadde nå vel det? Og bilspillere?

Forøvrig: Keep up your good work!

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
Dette var litt mer tidkrevende enn jeg trodde, men jeg har funnet noe av interesse også for opptak av analog utgang.

Signalflyten er altså:
A: digital ripping av original CD-plate

B: CD plate blir rippet, kopiert til CD-RW, avspilt på Sony DVD-spiller via analoge utganger, tatt opp i 88.2kHz/24 bit på analoge innganger på m-audio audiophile 2496.

Jeg forventer å se støy, lineær endring av frekvensrespons (DVD-spillerens D/A konverter) og evt irregulariteter i klokke. Husk at bildet vi ser er summen av slike effekter fra DVD-spillerens D/A til lydkortets A/D konverter.

Jeg har estimert forløpende forsinkelse ved å ta for meg ett og ett "tidsvindu" på 4 sekund (4*88200 samples), og korrelert dette opp mot et 3 ggr så stort vindu i den andre fila. Dette gir et veldig "tidsglattet" bilde av tidsavvik, men det er robust og lite beregningsintensivt =)

1. Vi ser av grafen at vi har en konstant forsinkelse på ca 122000 samples. Dette har ingen praktisk betydning og kommer bare av at de to filene har ulik lengde stillhet før musikken begynner.

2. Vi ser av kurvens hellning at det er en lineær avtagende tidsavvik. Min forklaring på dette er at DVD-spiller, lydkort eller begge har en klokke som avviker noe fra idealet. å dømme ut fra kurvens hellning snakker vi om ca 210 samples over et tidsrom på 17806992 samples, eller rundt 12 parts per million.

3. Overlagret disse to ser vi noe "rippel" som altså har en frekvens på under 1/4 Hz.

Jeg skal komme tilbake med mer når jeg har noe kjøtt på beinet =)

-k

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg syns det er moro når folk tar seg tid til å forske på sånt. Interessant altså! Venter i spenning på fortsettelsen.

Vidar

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja, det er underlig at en ikke spanderer på et lite buffer og reklokking på en s/pdif-dac for å gi DA-brikken de mest optimale arbeidsforholdene. Spesielt for rådyre hi-fi-eksemplarer. Discman hadde nå vel det? Og bilspillere?

Hei!
Uten at jeg er sikker så mener jeg nå at Meridian800 reference (verson3) fungerer på denne måten.

EDIT; Du nevner dac, men også discman og bil spillere, så da kan vel innlegget mitt stå som det gjør;)
Mvh.KW

K

kbwh

Gjest

Man må jo holde oppe markedet for rådyre hifidrev, vel?
Forøvrig: Kjekk forskning dette!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
For å gi en visuell illustrasjon så viser jeg en billedserie bestående av samme bil, men bildene er litt manipulert for å visualisere effekten av en eventuell datafeil.

Første bildet er originalen:

Så en manipulert kopi (2. generasjons jpg-kopi)

Så tar jeg kopien, og inverterer den:

Og legger den sammen med originalen. Hvis det ikke hadde vært forskjell ville følgende bilde være 100% sort:

Men her er det en liten forskjell. For å gjøre forskjellen mer synlig, har jeg forsterket forskjellen:

På samme måte går det an å finne signalforskjeller i lyd som er uhyre små. Så på denne måten kan man få verifisert om det faktisk er forskjeller, og om forskjellene er så betyndingsfulle at de er synlige/hørbare.

Vidar
Hei Vidar!
Jeg skjønner eksemplet ditt, men hadde manipulasjonen av bilde nr. 2 gått ut på å lage bildet mørkere (i mellomtonen?) ikke lysere som du her har gjort så ville du ikke i dette eksemplet kunne se noen forskjell.
Dette fordi den inverterte delen (negativet)
da i sammen med originalen vill ha blitt sort.
Får da håpe at det ikke kan skje noe liknende når det gjelder lyd, noe jeg ikke har greie på i en test av slik type, men jeg får håpe at du nå skjønner hva jeg mener (jeg tenker da på opp mot lyd, det med bildet går jeg ut i fra at du både skjønner og dermed er enig i)

EDIT; Når jeg tenker meg om så går det fint an å finne forskjell likevel, det er jo bare å invertere bilde 1 (som da blir lysest) i stedet, så er en i mål med å vise en visuell forskjell okke som ;D
Mvh.KW

K

knutinh

Gjest

Data på en "typisk" (?) chip
http://www.cirrus.com/en/pubs/proDatasheet/CS8416_F1.pdf

Appendix C
"..An on-chip Phase Locked Loop (PLL) is used to recover the clock from the incoming data stream. Figure 23
is a simplified diagram of the PLL. When the PLL is locked to an bi-phase encoded input stream, it is updated
at each preamble in the bi-phase encoded stream. This occurs at twice the sampling frequency, FS.
There are some applications where low jitter in the recovered clock, presented on the RMCK pin, is important.
For this reason, the PLL has been designed to have good jitter attenuation characteristics, as shown
in Figure 25. In addition, the PLL has been designed to only use the preambles (PDUR=0) of the bi-phase
encoded stream to provide lock update information to the PLL. This results in the PLL being immune to data
dependent jitter affects because the preambles do not vary with the data.
The PLL has the ability to lock onto a wide range of input sample rates with no external component changes.
If the sample rate of the input subsequently changes, for example in a varispeed application, the PLL will
only track up to ±12.5% from the nominal center sample rate. The nominal center sample rate is the sample
rate that the PLL first locks onto upon application of an bi-phase encoded data stream or after enabling the
CS8416 clocks by setting the RUN control bit. If the 12.5% sample rate limit is exceeded, the PLL will return
to its wide lock range mode and re-acquire a new nominal center sample rate..."

Hvis dette er typiske data så tyder vel det på at jitterundertrykkelse er et ledd i normal D/A design og at "troen" på at enhver tidsunøyaktighet over kabel automatisk medfører tilsvarende frekvensmodulasjon i analogt signal ut av D/A feilaktig?

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Alle SP-dif receivere har PLL. Åpne hvilken som helst DAC og du finner en lokal oscillator.

K

knutinh

Gjest
Alle SP-dif receivere har PLL. Åpne hvilken som helst DAC og du finner en lokal oscillator.
Da kan vi altså konkludere at enhver ekstern DAC eller surroundreciever har noe jitter-undertrykking, evt kvalitetsforskjeller (i denne sammenheng) går på hvor mye man kan undertrykke/hvor dekoblet lokal klokke er.

-k

Vedlegg

Topp Bunn