Digital kunst for folk flest

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
I stuen henger en 40" flatskjerm som ikke benyttes så ofte. Har hyppig tenkt at det kunne vært artig å bruke den som kunstformidler. Vet folket om der finnes kunstnere som tilbyr nedlastbare arbeider eller selger minnekort som kunne bli brukt til slikt?

Mvh
Sniff

N

nb

Gjest
Du trenger bilder med maks 2 MP oppløsing (om du har en full HD-skjerm). Du burde kunne finne nok kunst til et langt liv med skiftende bilder på google images eller lignende siden kvaliteten du trenger på skjerm er langt under kvaliteten som trengs for utskrifter av noenlunde normal størrelse burde gratistilbudet være enormt.

Har du en "gammel" HD-ready-skjerm holder det med 1 MP bilder siden skjermen kun vil ha ca 1024*768 = ca 786k bildepunkter.

Du kan også få litt problmer med at proporsjonene blir feil om du har en HD-ready plasmaskjerm (pga rektangulære pixler mot firkantede som det er på LCD-skjermer), men husker ikke helt detlajene i dette.

En annen ting er at jeg synest det er blodharry;)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Nei, nei, nei! Kunne ikke tenke meg presentasjoner a la vandringer i Munch-museet el. Undret mer på om det var kunstnere som produserte for et slikt format, enten det nå dreide seg om stillbilder, video eller hva det måtte være!

Mvh
Sniff

N

nb

Gjest
Sniff skrev:
Nei, nei, nei! Kunne ikke tenke meg presentasjoner a la vandringer i Munch-museet el. Undret mer på om det var kunstnere som produserte for et slikt format, enten det nå dreide seg om stillbilder, video eller hva det måtte være!

Mvh
Sniff
Ok, skjønner. Men poenget mitt var egentlig at kvaliteten du trenger er såpass lav at du kan slumpe til å finne nesten hvasomhelst på nettet. Grunnen til at du ikke trenger så høy kvalitet er at antall pixler på skjermen er ganske lite. (rundt 2 millioner for full HD).

Du trenger jo egentlig bare bilder du av en eller annen grunn liker i en tilstrekkelig kvalitet...

Jeg var en gang på et utested i Buenos Aires, de kjørte japanske tegnefilmer på projektor, det var faktisk ganske tøft.

G

Gjestemedlem

Gjest
En tjeneste jeg savner er muligheten til å abonnere på høykvalitetes live-streamer fra kameraer plassert på ymse interessante steder i verden, gjene med lyd også.

Så i stedet for et vindu på en vegg kan man ha en skjerm med et bilde ut mot gaten i Brooklyn, med trafikkstøy og gatelyder. Eller fra et butikkvindu rettet mot gaten i Shinjuku, mot elvebredden i Donau, i en kjellerkneipe i Berlin etc. etc. Der man kan se folk gå forbi, og høre dem snakke om man skrur opp lyden etc.

Hvis dette hadde vært tilgjengelig i full HD-kvalitet ville jeg ikke nølt et øyeblikk med å kjøpe en egen skjerm dedikert til dette, abonnert på tjenesten og hengt dette på veggen i stedet for et tradisjonelt bilde.

Burde vel egentlig utviklet et produkt av dette selv. Jeg er overbevist om at det ville slått an hvis kvaliteten var god nok. Men jeg får nøye med med å si en gang når noen andre blir rik på dette at... søren, skulle gjort det selv. Men latskap forplikter.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
En strålende ide Deph! Synes du skal glemme dine forpliktelser og gå for den der!
Eller i fronten på et rutegående fremkomstmiddel, stadig frem og tilbake på samme strekning, men skifte i vær, årstid osv
Mvh
Sniff

G

Gjestemedlem

Gjest
Sniff skrev:
En strålende ide Deph! Synes du skal glemme dine forpliktelser og gå for den der!
Eller i fronten på et rutegående fremkomstmiddel, stadig frem og tilbake på samme strekning, men skifte i vær, årstid osv
Mvh
Sniff
NRK sendte et opptak, som du kanskje fikk med deg, av Bergensbanen. 6 timer eller så med HD-film fra turen over. Kjører man denne i en kontinuerlig loop så har man et rimelig interessant bilde til en veggskjerm inntil videre. Har av og til slikt stående på i bakgrunnen når jeg har fest i leiligheten. Ikke interessant nok til at noen blir for fiksert på skjermen, men interessant nok til at det er småinteressant. Planet Earth og Blue Planet i HD er enda penere.. men det blir litt for fascinernde og folk blir sittende å stirre for mye på bildet.

V

vredensgnag

Gjest
I 2007 foreslå jeg et prosjekt jeg kalte Richer Content for B&O, som skulle være "outside the box" som antydet her i tråden.

Flatskjermer som kom med et innebygd og eksklusivt kunstverk, som fulgte skjermen - mao en flatskjerm som ville stige i verdi med tiden, og hvor B&O ev i samarbeid med kunstneren kunne overføre verket til andre skjermer, om nødvendig. Disse skjermene skulle selges på auksjon.
I tillegg skulle man kunne kjøpe kunstverk på autorisert minnebrikke, som kunne avspilles på flatskjermer fra B&O.

Og i tråd med hva Gjestemedlem nevner, skulle man også selge innhold som øving med symfoniorkester, eller en kjent koreograf, eller en teaterinstruktør - fra scener verden over. Men også kunne følge en kjent solist mens vedkommende øvde, eller en maler i dennes atelier, osv. Opptak fra kjente steder.
Fast kamera, mikrofon. Innhold fra hele verden, gjennom abonnement eller direkte kjøp for adgang.

I dag, med bredbånd, er dette fullt gjennomførbart. Pga finanskrisen så ble det liggende - en morsom tid, fikk utrolig positiv respons fra ulike aktuelle samarbeidspartnere.

NRKs togtur i HD hadde vilt mange oppkoblinger på nettet...

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Godt togtips Deph. Tar kanskje litt diskplass?
Utrolig spennende konsept du beskriver Vreden. Synd det strandet.

Mvh
Sniff

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Takk for link! Den skal i xstream-en når diskene er på plass.

Mvh
Sniff

G

Gjestemedlem

Gjest
Artig prosjekt her med virtuell utsikt. Litt kontete med halsbåndet dog, burde vel heller satset på en MS Kinect eller noe. Men et langt steg i riktig retning dette her.

http://www.vgtv.no/?id=36265

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.017
Hadde vært artig med slike muligheter deph og andre skisserer. Det nærmeste jeg har kommet over på Dreamboxen er noen HD kanaler som viser en naturidyller som stillehavsstrender og lignende i noen timer før de skifter utsikt. Litt for mye New Age de jeg har sett, og ville heller hatt kamera på interessante urbane steder rundt om i verden.

Med dagens bredbåndshastigheter så er det vel rent teknisk opplastingshastigheten til tilbyder som setter grensen for hva som kan gjøres? En Telenor-topp ved et av utenlandskontorene deres viste meg forøvrig streaming fra kamera han hadde innstallert ved landstedet sitt på Sørlandet. Riktignok på en laptop, men bildet virket bra nok til å kunne kjøres på et flatskjermsfjernsyn også, skulle jeg tro.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Da jeg i en periode hadde to projectorer pleide jeg å kjøre Mondo Topless og Endless Summer "oppå hverandre," på fester i heimen.
Finfint det.
Nå vet jeg ikke om mitt folk er folk flest, så usikker på om det er for alle, men jeg velger å tro det.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Roberten skrev:
Da jeg i en periode hadde to projectorer pleide jeg å kjøre Mondo Topless og Endless Summer "oppå hverandre," på fester i heimen.
Finfint det.
Nå vet jeg ikke om mitt folk er folk flest, så usikker på om det er for alle, men jeg velger å tro det.

Det er hva jeg kaller kunst. Ikke for folk flest, men skjønnere av god kultur.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Nrk skal produsere en hurtigruta-versjon av Bergensbanestuntet!!! :eek:Det blir en stor fil i HD :eek:

Mvh
Sniff

Topp Bunn