Dido and Aeneas - Nikolaus Harnocourt (ble byttet til slutt)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har en forseglet cd med nevnte opera, framført av Concentus musicus Wien og Arnold Schoenberg Chor. Ann Murray som Dido. Opprinnelig utgitt på Teldec i 1983.

Jeg ønsker å bevare den uåpnet før jeg vet om den er noe å samle på, for med brutt forpakning så kan jeg ikke få byttet. Derfor håper jeg noen av dere kjenner innspillingen. Fra før har jeg hatt William Christie og Les Arts Florissants fra 1985. Nå har jeg deler av den på en samle-cd med Purcell fra Harmonia Mundi. Jeg liker den versjonen veldig godt.

Så mitt spørsmål dere allvitende om barock og all annen flott musikk blir som følgende:
Er dette en utgivelse jeg trygt kan pakke ut av plasten? Eller bør jeg få levert den tilbake, og finne på noe annet å kjøpe isteden. De hadde nemlig en boks som inneholdt blant annet en versjon med Christie/Les Arts som var litt dyrere (men billig likevel, hmmm), men jeg valgte å forsøke meg på en versjon jeg ikke har hørt. Tror dere jeg kommer til å like denne innspillingen, mtp at jeg liker Christie?

Mvh
baluba

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dido and Aeneas - Nikolaus Harnocourt

Hvorfor jeg overhodet kjøpte en annen versjon enn den jeg egentlig ønsket meg er uforståelig, så jeg lot platen ligge forseglet på bordet til jeg dro til byen i dag. Byttet inn og betalte mellomlegget, så fikk jeg en av de versjonene jeg var ute etter +++. Jeg har jo en softspot for Christie/Les Arts Florissants måte å tolke Purcell på, og denne innspillingen er foretatt i 94. Den jeg kjenner best er den fra 85, så jeg er spent på forskjellene når jeg senere skal kose meg med den platen.

Er det ikke litt snodig at ingen hadde noen mening om den Teldec-utgivelsen? Fant lite om den på nettet også, sett bort fra annonser for platen. Uansett tror jeg ikke jeg har gitt fra meg et gullkorn som jeg kommer til å angre på at jeg ikke beholdt.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
baluba;- pussig,- vet ikke det;- det mangler ikke innspillinger av denne akkurat passe store opera,- man kan antagelig meget vel klare seg uten Harnoncourt;- det er flere gode alternativer,- Christie er et av disse;- forresten helt utrolig hvilken suksess denne amerikaneren har hatt med sine franske krefter.

I sammenhengen er det fullstendig umulig å komme utenom Dido´s lament,- eller hva? Her er det selvsagt Flagstad som gjelder,- man røres til tårer blott ved tanken!

Grace (berørt)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du er nok en mye større autoritet på klassisk enn meg, Grace. Men selv om Flagstad har udiskutable kvaliteter, så klarer jeg ikke den klassisistiske måten å fremføre barokk opera på. Jeg har Flagstad sin, men vet ikke hvor den er lenger. Har ikke spilt den på mange år, og savner den ikke.

De to måtene å fremføre musikken på var helt riktig i forhold til sin epoke, da dagens barokk-purisme ikke var vanlig. Jeg kan godt forstå at mange med stor teknisk peiling på opera får gåsehud av Flagstads enorme prestasjoner, men stilen passer ikke meg. Men det er langt bedre med Flagstads utrolige stemmeprakt, enn med Barbara Hendricks nyere tolkning fra rundt 1990. Den er bare grusom i mine ører, tekniske prestasjoner til side.

Denne meningen våger jeg å hevde, selv om jeg normalt ikke ville våget å være veldig uenig med akkurat deg. Men jeg tror du forstår min mening, for med så ulike måter å tolke på så regner jeg med at du er enig i at smak kan være så forskjellig at en som ikke dyrker musikken så dypt at fantastisk teknikk kan tilsidesettes når den strider mot hvordan man foretrekker å høre det fremført.

Personlig liker jeg best Guillemette Laurens Dido. Dessverre har jeg ikke funnet hele operaen i med Laurens, så jeg har bare selve klagen, med kor. Så når jeg bare ønsker å høre det, så velger jeg den CD-en istedenfor en CD med den komplette operaen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Emanuele Haims innspilling på Virgin hører hjemme i enhver samling. Men ellers tror jeg ikke man trenger så veldig mange versjoner av denne operaen.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
baluba;- fremføringspraksis har endret seg endel på noen tiår,- mildt sagt;- og til det bedre, spør du meg;- ja, og mer enn det:- jeg kan fryde meg ubehersket over de mest hysteriske forsøk på autentisitet!

Flagstad blir for meg en helt annen dimensjon,- løsrevet fra alt dette med historisk korrekt praksis,- originalinstrumenter, etc.;- jeg opplever Flagstads kunst som nærmest å tilhøre en annen sfære.

Grace

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er slettes ikke vanskelig å forstå det, Grace.
Jeg har hatt en viss avstand til høyromantisk opera, egentlig tilbake til Mozart. Jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje min hjerne kun har et visst antall genre den orker å forholde seg til. Hvem vet?

Jeg tror jeg kommer til å høre endel mer stor orkestermusikk som symfonier i nærmere framtid. Kanskje det også fører til at jeg plukker opp litt høyere interesse for det nittende århundres opera. Det er kjekt å framdeles ha noe som jeg kan gå i dybden på.

Topp Bunn