Diabelli-variasjoner (LvB)

K

kbwh

Gjest
Her har jeg også et hull gitt... Og så i Beethoven da!

Inspirert av artikkelen på Stereophile.com, hvor de selvfølgelig skryter uhemmet av sitt opptak og musiseringen til Robert Silverman:
http://stereophile.com/musicrecordings/506dia/
lurer jeg på følgende: Skal jeg rett og slett bestille Stereophileplaten eller gjøre det vanlige og gå for Pollini?

Eller kanskje en helt annen innspilling? Hva mener dere?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå vet jeg ikke hvilket forhold du har til Alfred Brendel, men han har gjort en vakker Diabelli på Philips..
God smak mht høyttalere vet jeg at du har. ;-)

K

kbwh

Gjest
Jeg har Alfred og guttungen i Cellosonatene til LvB.
Er det denne du mener?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ta en kikk her for omtale av Silvermans Beethoven: http://www.good-music-guide.com/forum/index.php?topic=7809.0

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til slike audiofile innspillinger, men positiv til å prøve Beethoven-pianister som ligger litt under radaren. Craig Sheppard som også nevnes i artikkelen er en pianist jeg har tenkt å utforske når anledningen byr seg. På generell basis faller jeg ikke 100% for Pollini i Beethoven, men hans mektige teknikk burde vel være til hjelp i Diabelli.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er den jeg mente, Valentino. Ellers er jeg enig med Bach_man mht. audiofile innspillinger, det er mye rart i omøp her. Personlig er jeg mye mer interessert i hvorfor en utøver står på "scenen" enn hvor han står...
Derfor Brendel.

K

kbwh

Gjest
Da er Brendel bestilt. Fin pris hos MDT (1/3 av Stereophileplaten inkl. frakt).

Hjertelig takk begge to!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bare hyggelig å kunne bidra, Valentino. :)
Ellers må jeg jo bare returnere takken, jeg har virkelig stor glede av bidragene deres. :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det finnes forøvrig en utrolig vakker live innspilling med den samme Alfred, hvor han gjør Mozarts pianosonater, KV 330,331 og 570, samt Rondo i A, KV 511, også denne på Philips. Fantastisk musikk, utrolig vakkert spilt og deilig lyd. På toppen av det hele til veldig hyggelig pris.
Den anbefales på det aller varmeste. Litt OT i forhold til Beethoven, men likevel....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er den jeg mente, Valentino. Ellers er jeg enig med Bach_man mht. audiofile innspillinger, det er mye rart i omøp her. Personlig er jeg mye mer interessert i hvorfor en utøver står på "scenen" enn hvor han står...
Derfor Brendel.
Veldig bra sagt! Men jeg synes ikke det er grunn til å klage på lyden på Philips heller jeg da :D hverken på denne eller på alt annet Brendel har gjort. Jeg har faktisk bl.a komplett Beethoven(!) i Philips superbokser (lp altså) med Brendel, og jeg lar meg til en stadighet imponere av denne mannens evne til å fremstille Beethovens pianomusikk med lekende letthet og den største emosjonelle tyngde på en gang.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
:D og den som venter på noe godt etc.

Jeg har ikke bare gode erfaringer med såkalt audiofile innspillinger fra tidligere jeg heller nei. Hvorfor v.s. hvor skal jeg huske; virkelig godt sagt.

Mozartsonatene har jeg komplett med Uchida. Den rondoen har jeg ikke. Hm.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mozartsonatene har jeg komplett med Uchida.
Da har du nå igrunnen noe å trøye deg med... har den selv også, mest på LP men noen cd'er. Det er en VIRKELIG god syklus!

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Nå har Brendels Diabellivariasjoner snurret et par ganger her.
Dette er saker! Ler meg skakk!

Må si Alfred på coverbildet ser ut som den komiker han vitterligen er. Glimrende foto! Fabelaktig musisering! Dette kan godt være denne høstens største musikalske oppdagelse for meg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Denne stereophile saken har et interessant element: http://www.stereophile.com/musicrecordings/298/

En Bösendorfer 290SE hadde ikke vært så dum å ha hjemme. Må vel være det ultimate innen musikkreproduksjon. Kanskje Brendel kan bestikkes til å lage en diabelli-innspilling for deg...

K

kbwh

Gjest
En 290SE i heimen hadde vært DIGER.
Ideen er god den. Schiff kunne spille inn Goldberg og Pollini de to første Boulez-sonatene, slik at jeg hadde litt å velge mellom.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Andsnes har jo fremdeles leilighet her i byen, så planen må være å flytte inn i samme bygning, og så kan jo Leif Ove komme innom for å prøve Bösendorferen når han er her. Før jeg vet ordet av det har jeg en komplett Schubertsyklus.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Apropos å bestikke Brendel; Skulle gjerne hørt ham her i byen, men det ryktes at han vet å ta sitt heftige honorar, så da måtte du nok solgt unna litt... :)

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Brendel spillte for halvfull sal i Trondheim under Olavsdagene i sommer. En stor opplevelse, mannen er et vandrende understatement, også musikalsk.

Topp Bunn