Dette kan ikke være riktig?

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Koblet opp en ICEpower125ASX2 til et oscilloskop for å måle om forsterkningen var ca 30dB som det står i manualen. Jeg koblet opp laptopen med REW og målte først inngangssignalet så skulle jeg måle på utgangen med en høyttaler tilkoblet, men da kom det en overraskelse. Det var en pen og ren sinus på 500kHz med en amplitude på 4V, dette kan vel ikke være riktig?
Jeg koblet bort alt som var koblet til forsterkeren, men sinusen var der fremdeles. Dette står det i manualen:
Amplifier Local Protection
The ICEpower125ASX2 has a local protection circuit for each of the two audio channels. This local protection handles HF protection and saturation detection. If one of these protections features is ac-tivated on one channel, it will only influence the channel where the error occurred.
The HF protection circuit is implemented to protect the Zobel network against ultrasonic signals (greater than 20kHz). This protection circuit has a built-in time constant, so it is possible to deliver a high frequency, high amplitude signal for a short time.

20201110_202256.jpg


Noen som har forslag til hva som kan være galt?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
hør med Amir her inne
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er det rett og slett " switching noise "?

ICEPower 125ASX2 watt stereo class D amplifier FFT Spectrum Switching Frequency Audio Measurem...png
 

UFN

Medlem
Ble medlem
21.07.2012
Innlegg
9
Antall liker
2
500 kHz er switching-noise. Hvis du ser på frekvensresponsen har modulet -3dB ved 70-100 kHz afhængig af belastningen, så hvis du har fuldt output ved målingen så passer det nok med at dæmpningen ved 500 kHz efterlader ca. 4Vpp.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg har slått meg til ro med at det er switching noise, ble bare litt overrasket over at det var så mye som 4V. Målte spenningen med et multimeter i stede og da fant jeg ut at forsterkningen stemte i stereo, men ikke bridge mode var den bare 13dB. Det virker som at kortet jeg kjøpte for å invertere signalet ikke klarer å drive inngangen på ICE-power forterkeren.
 
Topp Bunn