:-| Dette blir for drøyt

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.994
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Roald skrev:
Det er jo litt søt at politiker som stadig bryter, misforstår lovverket de selv vedtar pålegger den vanlige borger et stadig mer altomspennende lovverk og et heller tvilsomt medansvar.
For ikke å snakke om pensjonsregler. :p
mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.508
Sted
Østfold
RJEL skrev:
Undres på hvorfor det er så mye sikrere for staten at betalinga går via bank.
De har nu ikke kapastitet til å sjekke alle transaksjoner over 10000 i Norge.
Det vil jo uansett være uten betydning. Hvem vet om kontonummeret de har fått å betale til over hodet er bedriftens?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.508
Sted
Østfold
Lurer litt på hvordan det er om alle går over til delbetalinger på under 10 000kr.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.994
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Lurer litt på hvordan det er om alle går over til delbetalinger på under 10 000kr.
Går ikke. Hvis delbetalingene tilsammen er over 10 kkr gjelder den nye regelen.

Men, hvor vanskelig kan det være å gå over til naturalia?

"Du bygger garasjen min, og jeg trekker kortet mitt og kjøper deg en ny sofagruppe!" 8)

mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Cobra2 skrev:
Siden ting blir vrengt, og en skriver om lovlige/ulovlige ting; jeg trenger en NEGER til litt snø-måking
Betaler KONTANT, (men summen er svært lav)
(skal ikke diskutere om jeg betaler for negeren, eller snø-måkingen)

Arne K
Svensker er billigere, har jeg hørt.... 8)

PS:Det er ikke lov å si eller skrive den betegnelsen du bruker på flerkulturelle, by the way. DS.

mvh. VilhelmW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Kan jeg dra kortet i sprekka di?

Huff - dårlig etterjulebordshumor.... :-\

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Snickers-is skrev:
Jeg forstår at nb og bx er vant til å ha fast lønn.

Hvis en kunde henvender seg og sier:
"Du, jeg skulle hatt en XXXX, du ga meg en pris på 30k, også hadde du den inne sa du. Går det greit med kontant?"

...så er det ikke like greit å si nei om man ikke har en automatisk lønningspose å se frem til hver måned...
Jeg har drevet for meg selv i 8 år Snickers. Hvor mange år må man holde det gående før man er kvalifiser til å mene noe om denne saken???

Forøvrig - hvis dine kunder tror du driver hvitt så kan de bare fortsette å betale kontant. Det er ikke verre enn det. Hvis du tror du mister business på dette så må det være fordi det er svarte penger involvert.

Men du må gjerne tviholde på illusjonen om at du er den eneste som forstår denne saken hvis det gjør deg lykkeligere.

De som driver svart snylter på fellesskapet og omfanget er stort. Jeg synes ikke en regel som dette er et uforholdsmessig stort offer for de fleste av oss hvis det bidrar til å redusere omfanget av den svarte økonomien.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.508
Sted
Østfold
tkr skrev:
Snickers-is skrev:
Går ikke. Hvis delbetalingene tilsammen er over 10 kkr gjelder den nye regelen.

Men, hvor vanskelig kan det være å gå over til naturalia?

"Du bygger garasjen min, og jeg trekker kortet mitt og kjøper deg en ny sofagruppe!" 8)

mvh
Man kan ikke bare delbetale ett enkelt oppdrag, man må selvsagt dele opp oppdraget i flere fullførte oppdrag som gjøres opp individuelt.

G

Gjestemedlem

Gjest
§ 6-51. Betaling via bank som vilkår for fradragsrett

(1) Fradrag gis bare for kostnader etter dette kapittel når betaling skjer via bank eller foretak med rett til å drive betalingsformidling, med mindre betalingen samlet utgjør mindre enn 10 000 kroner. Flere betalinger som gjelder samme leveranse, tjeneste, kontrakt eller lignende skal vurderes som én betaling ved anvendelse av beløpsgrensen i forrige punktum. Ved løpende eller periodiske ytelser skal flere betalinger ses samlet for kostnader som kommer til fradrag samme år. Når det ikke foreligger rett til fradrag på grunn av betalingsmåten skal beløpet det ikke gis fradrag for, ikke inngå i en eiendels skattemessige avskrivningsgrunnlag, eller i dens skattemessige inngangsverdi ved senere realisasjon.

Så det blir litt risikosport, og rent skattesvik, å prøve å snike seg unna reglene ved å dele opp betalingene i fiktive oppdrag. I alle fall hvis man skal kunne regnskapsføre utgiftene på sitt eget firma.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Hva er problemet for betaleren? Er det ikke bare å forlange en kvittering for beløpet? Hvis han ikke kan få det så må det vel antaes at det er ugler i mosen.

N

nb

Gjest
Pink_Panther skrev:
Hva er problemet for betaleren? Er det ikke bare å forlange en kvittering for beløpet? Hvis han ikke kan få det så må det vel antaes at det er ugler i mosen.
Er ikke nødvendigvis tilstrekkelig å ha fått kvittering om man betaler cash og selger ikke betaler inn momsen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.508
Sted
Østfold
Blir helt feil å gjøre det til kjøpers ansvar at selger betaler MVA.

Regelen mellom næringsdrivende kommer til å ramme småbedrifter, ikke fordi de driver svart, men fordi de ikke kjenner til denne høyst ulogiske særregelen.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Bx skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg forstår at nb og bx er vant til å ha fast lønn.

Hvis en kunde henvender seg og sier:
"Du, jeg skulle hatt en XXXX, du ga meg en pris på 30k, også hadde du den inne sa du. Går det greit med kontant?"

...så er det ikke like greit å si nei om man ikke har en automatisk lønningspose å se frem til hver måned...
Jeg har drevet for meg selv i 8 år Snickers. Hvor mange år må man holde det gående før man er kvalifiser til å mene noe om denne saken???

Forøvrig - hvis dine kunder tror du driver hvitt så kan de bare fortsette å betale kontant. Det er ikke verre enn det. Hvis du tror du mister business på dette så må det være fordi det er svarte penger involvert.

Men du må gjerne tviholde på illusjonen om at du er den eneste som forstår denne saken hvis det gjør deg lykkeligere.

De som driver svart snylter på fellesskapet og omfanget er stort. Jeg synes ikke en regel som dette er et uforholdsmessig stort offer for de fleste av oss hvis det bidrar til å redusere omfanget av den svarte økonomien.

Tullprat! Dersom jeg betaler 12000 kontant for en vare og jeg får svi av staten i ettertid fordi selger ikke har betalingsterminal å ikke betaler moms for det jeg kjøper.
Om det blir slik, bør jeg få betalt for å rapportere/leke detektiv for å sikre at jeg ikke får problemer i etterkant fordi tredjepart svindler.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Bx skrev:
Snickers-is skrev:
Bx skrev:
Selvfølgelig. Men det er bare en grunn til at enkelte går rundt med så mye kontanter.

Svarte penger kan man ikke sette i banken. De må brukes til kontantkjøp. Og så har man det gående.
Har du en så negativ holdning til andre mennesker?
Driver du svart, Snickers?

Er det derfor du er så opprørt over denne regelen?
Denne regelen vil i hovedsak føre til en risiko for kjøper dersom selger er uærlig!

G

Gjestemedlem

Gjest
val skrev:
Tullprat! Dersom jeg betaler 12000 kontant for en vare og jeg får svi av staten overgrepene fordi selger ikke har betalingsterminal ikke betaler moms for det jeg kjøper.
Om det blir slik, bør jeg få betalt for å rapportere/leke detektiv for å sikre at jeg ikke får problemer i etterkant fordi tredjepart svindler.
Dette gjelder for tjenster, ikke for rene varekjøp. Så du har intet medansvar om du kjøper en TV for 20K kontant i en tvilsom butikk, men om du stikker en bunke sedler til rørleggeren etter en jobb, så er du medansvarlig hvis dette viser seg å være svart arbeid.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
VilhelmW skrev:
Cobra2 skrev:
Siden ting blir vrengt, og en skriver om lovlige/ulovlige ting; jeg trenger en NEGER til litt snø-måking
Betaler KONTANT, (men summen er svært lav)
(skal ikke diskutere om jeg betaler for negeren, eller snø-måkingen)

Arne K
Svensker er billigere, har jeg hørt.... 8)

PS:Det er ikke lov å si eller skrive den betegnelsen du bruker på flerkulturelle, by the way. DS.

mvh. VilhelmW

Et det ikke lov å si neger? Hvor står det og hva er det alternative ordet?

Hva med å si hvit om dansker, er det lov?

N

Nifelheim

Gjest
val skrev:
Denne regelen vil i hovedsak føre til en risiko for kjøper dersom selger er uærlig!
Nettopp, så derfor bør kjøper være sikker på at personen som utfører tjenesten driver ordentlig. Hvis kjøper ikke er sikker eller ikke ønsker å ta risikoen, kan hun ta sine forhåndsregler som å betale via kort, giro eller banktransaksjon.

Svart økonomi belager seg gjerne på at kjøper og selger deler momsen etc seg i mellom. Helt greit at kjøper risikerer noe også da det kreves 2 parter for å holde den svarte økonomien gående. kjøper og selger.

Som andre sier så vet 99% av kjøperne som kjøper svart at det er snakk om svart arbeid.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Nifelheim skrev:
val skrev:
Nettopp, så derfor bør kjøper være sikker på at personen som utfører tjenesten driver ordentlig. Hvis kjøper ikke er sikker eller ikke ønsker å ta risikoen, kan hun ta sine forhåndsregler som å betale via kort, giro eller banktransaksjon.

Svart økonomi belager seg gjerne på at kjøper og selger deler momsen etc seg i mellom. Helt greit at kjøper risikerer noe også da det kreves 2 parter for å holde den svarte økonomien gående. kjøper og selger.

Som andre sier så vet 99% av kjøperne som kjøper svart at det er snakk om svart arbeid.

Da er jeg en av 1% som ikke kjenner økonomien til alle som selger varer og tjenester og må derfor forsikre meg i hvert enkelt tilfelle at jeg ikke begår en kriminell handling som i realiteten er utført av andre.
Kan du komme med en enkel og sikker metode som gjør at jeg kan finne ut om leverandør av en tjeneste betaler moms etter utført arbeid?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
val skrev:
Nifelheim skrev:
val skrev:

Da er jeg en av 1% som ikke kjenner økonomien til alle som selger varer og tjenester og må derfor forsikre meg i hvert enkelt tilfelle at jeg ikke begår en kriminell handling som i realiteten er utført av andre.
Kan du komme med en enkel og sikker metode som gjør at jeg kan finne ut om leverandør av en tjeneste betaler moms etter utført arbeid?
Jeg kan lære deg å betale med kort.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
val skrev:
En enkel lakmustest: Kreves det kontant betaling? Hva kan i såfall være grunnen til det?

Mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Delle skrev:
val skrev:
En enkel lakmustest: Kreves det kontant betaling? Hva kan i såfall være grunnen til det?

Mvh
Hvis du i tillegg spør om å få en kvittering. Får du ikke det, vel, vel, da må man være rimelig tom i hodet for å ikke ane at det er ugler i mosen.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Delle skrev:
val skrev:

Mvh

Eller bare kjøp alt fra de aller største leverandørene. Det blir vel til at folk flest gjør det i enda større grad nå.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Bx skrev:
Her er jeg helt enig med deg!
Sist jeg var i Barcelona, måtte jeg stoppe tre taxier, før jeg fant en som ville ta kort. En gang tidligere i høst, kom vi helt til flyplassen før sjåføren ble oppmerksom på at vi kun hadde kort. Han ba oss da ta ut penger i en minibank. Da vi blånektet dette, dro han frem sin kortleser fra under setet..
Jeg drar ikke automatisk paralleller til taxi i Norge, men er ikke i tvil om hva som var grunnlaget i Spania for denne motvilje mot kort. Jeg har tross alt bodd der nede en del år, og kjenner godt til system og mentalitet.
Svart økonomi kan være ødeleggende for et samfunn på samme måte som korrupsjon.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Karma skrev:
Svart økonomi kan være ødeleggende for et samfunn på samme måte som korrupsjon.
Svart økonomi og korrupsjon er svært nære slektninger, og som du sier ødeleggende.

Det er imo vanskelig å forstå denne motviljen mot tiltak som bidrar til å bekjempe dette ondet.

Ta dere en studietur til de områder av verden som plages mest av korrupsjon. Hvem vil frivillig bidra til at samfunnet dreier i en slik retning?

Mvh

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Delle skrev:
Det er imo vanskelig å forstå denne motviljen mot tiltak som bidrar til å bekjempe dette ondet.
Hvis man tror at vi har en stor og utbredt ukultur på området så er det jo lett å forstå motviljen.

Jeg vet ikke hvor mange prosent osv som driver svart helt eller halvt, men jeg vil tro de fleste som har eid hus noen år har vært borti håndtverkere mm som gjerne gjør jobben svart.

Vi skulle legge naturstein på muren for noen år siden. Midtveis i jobben fikk vi tilbud om svart oppgjør mot lavere pris. Dette omfattet alt fra stein, sement og lim til arbeid. Da så jeg for meg en svart verdikjede som nådde helt inn i steinbruddet. Jeg takket høflig nei og insisterte på kvittering i stedet.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Pink_Panther skrev:
Delle skrev:
val skrev:

Mvh
Hvis du i tillegg spør om å få en kvittering. Får du ikke det, vel, vel, da må man være rimelig tom i hodet for å ikke ane at det er ugler i mosen.
En kvittering beviser ikke at tjenesteyter betaler moms, ikke verdt en dritt!

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Delle skrev:
val skrev:

Mvh

Det er det jeg som kjøper som krever. Det er det sikreste betalingsmiddel. Foretrekker alltid å bruke kontanter fremfor kort etter å a blitt utsatt for kortsvindel som er svært enkelt å misbruke.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Jeg foretrekker faktura.

Mon tro hvordan det stiller seg med sjekk i dette tilfellet ;D Hvis slike fortsatt er å oppdrive, da.

N

nb

Gjest
Bx skrev:
Jeg foretrekker faktura.
Mon tro hvordan det stiller seg med sjekk i dette tilfellet ;D Hvis slike fortsatt er å oppdrive, da.
Traff en brite en gang jeg var på loffen, fyren var mer eller mindre på evig reise verden rundt men dro hjem til England for å jobbe på byggeplasser etc for å finansiere neste langtur. Hans foretrukne valuta var reisesjekker (siden han ikke kunne putte pengene i banken siden han fikk lønn svart), han fikk riktig nok ikke renter, men pengene var i det minste forsikret, som var en stor fordel fremfor kontanter.

N

nb

Gjest
"Regelverket sier at du er ansvarlig selv om du ikke visste at den du kjøpte tjenesten av hadde til hensikt å unndra skatt, trygdeavgift eller merverdiavgift. Med andre ord kan du bli stilt til ansvar selv om du med de beste hensikter har bedt om kvittering for arbeidet", slår Skatteetaten fast.

Fra dagbladet.no

Betaler du over bank er det imdlertid ikke ditt problem hva mottager gjør ellerikke gjør med pengene

Topp Bunn