Det verste jeg vet......

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
toref skrev:
På en liten rundreise i nordre deler av Skottland fikk jeg på et gatekjøkken servert pizzastykket mitt frityrstekt. Lekkert, kan du vel tenke deg. Jeg fikk ikke ned stort... Forøvrig la jeg også merke til frityrstekt Mars-bar (tilsvarer Snickers i Norge?) på menyen. Den holdt jeg meg faktisk unna...

Mvh
Haha, skotter er sære. Ikke rart de liker kraftig whisky! ;D De spiser jo haggis også:

Det verste jeg vet akkurat nå er forresten en lite samarbeidsvillig PC og bittesmå jævla skruer som fan ikke passer. :mad:

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Har fått en australsk nabo for noen måneder siden. Før han kom hit bodde han 8 år i Edinburgh. Han har, god knows why, bare godord å si om haggis. ??? Det har fått meg til å lure litt på hva de eter down under. Kanskje krokodilleskinn? Eller kengupung? Får spørre i morgen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
jowil skrev:
toref skrev:
På en liten rundreise i nordre deler av Skottland fikk jeg på et gatekjøkken servert pizzastykket mitt frityrstekt. Lekkert, kan du vel tenke deg. Jeg fikk ikke ned stort... Forøvrig la jeg også merke til frityrstekt Mars-bar (tilsvarer Snickers i Norge?) på menyen. Den holdt jeg meg faktisk unna...

Mvh
Haha, skotter er sære. Ikke rart de liker kraftig whisky! ;D De spiser jo haggis også:

Det verste jeg vet akkurat nå er forresten en lite samarbeidsvillig PC og bittesmå jævla skruer som fan ikke passer. :mad:
Spiste faktisk ekte Haggis (for først gang) i går hos en nabo som er skotte. Det var godt og passet veldig bra med Murphys lrish Red Beer....
jeg ønsker ikke å repetere hva det består av men med kålrot og gulrotstappe og potetstappe var det riktig så godt..., Og når blæra er åpnet ser det mer appetittlig ut,, som en fingrynet lapskaus

Sleiven

J

JIGSAW

Gjest
Dette er en av de beste fruktene jeg vet om, kjøper fersk Durian på gata i
i Javalaj( Chinatown i Bangkok).
Grunnen til at jeg tar den med her, er fordi enten elsker en denne frukten, eller så hater en denne som pesten.
Denne frukt er forbudt å ta med på fly, buss, tog etc.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
jowil skrev:
Har fått en australsk nabo for noen måneder siden. Før han kom hit bodde han 8 år i Edinburgh. Han har, god knows why, bare godord å si om haggis. ??? Det har fått meg til å lure litt på hva de eter down under. Kanskje krokodilleskinn? Eller kengupung? Får spørre i morgen.
Har du smakt haggis? Jeg har kun spist det en gang, og det var i Glasgow for 24 år siden. Jeg kan kun huske at det var ganske godt med nykokte poteter og øl.

Inspirert av en annen tråd vil jeg nå hevde at snus er det verste jeg vet, men det er såvidt meg bekjent ikke ment å spises.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Haggis er heilt greitt. Har smakt det i Skottland, og det er kraftig og nærande mat, fint for kroppsarbeidarar. Det liknar ganske mykje på det eg trur må vere originalen, "ilåt" frå Vestlandet, som eigentleg er ei slags "pølse" der ein brukar magesekk i staden for tarmar (blære går også an, har somme hevda, men eg er litt meir skeptisk der...)
Når det gjeld det verste eg veit (til mat, vi kan la dårleg rettskriving ligge i denne samanheng), kjem lungemos høgt opp på lista....

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
trur eg må vere hifi skribenter,som alltid klarer og skryte av et typisk møkkaprodukt(tenker egentlig på datahøgalere/utsyr.)

Eller kanskje det aller verste er at folk trur på det.....Høyr på den flotte lyden,fekk topptest i lyd og bilde,ja lyd ja.det er no faen meg det einaste som kommer ut av 3tommers høgt fra plastbollen,tenker eg.(jau fin lyd,seier eg til den (u)heldige eigaren.)

Mvh.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Når det gjeld det verste eg veit (til mat, vi kan la dårleg rettskriving ligge i denne samanheng), kjem lungemos høgt opp på lista....
Jeg tror nok en god kokk kunne greit å lage fin lungemos, men den som selges ferdig i butikken i de plastpølsene er ikke så allverdens god. Den er omtrent som standard norsk spekemat ... gufsebrun og ramsalt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Jeg tror nok en god kokk kunne greit å lage fin lungemos, men den som selges ferdig i butikken i de plastpølsene er ikke så allverdens god. Den er omtrent som standard norsk spekemat ... gufsebrun og ramsalt.
Konsistensen då....uff! Katten vil ikkje ha dette eingong.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jøgga skrev:
Ja, både konsistens og utseende er viktig når det gjelder festmat

Dette er en favoritt hos oss.
Det ser vel egentlig ut som den maten er svært så miljøvvennlig. (Har blitt resirkulert minst en gang) :-X

og bilde 2 da .. det hadde ikke forbauset meg om det sto Whiskas på boksen.

Kanskje mat egnet for synshemmede. :D

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Eg har tatt meg sjølv i å misbruke utrykket "det verst eg veit" i hytt og pine, so "det verste eg veit" er at eg ikkje veit kva som "eigentlege" er "det verste eg veit".

Haggis og det skotske kjøkkenet står høgt på lista i alle fall.

G

Gjestemedlem

Gjest
Mat med innvoller er generelt ikke særlig fristende. Men jeg kan ikke helt se hvorfor haggis er spesielt fremhevet. Hadde innholdet vært mer finmalt og klorbleket kunne det sikkert passert som norske hotdogspølser.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.093
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Jøgga skrev:
Ja, både konsistens og utseende er viktig når det gjelder festmat

Dette er en favoritt hos oss.
Det ser vel egentlig ut som den maten er svært så miljøvvennlig. (Har blitt resirkulert minst en gang) :-X
og bilde 2 da .. det hadde ikke forbauset meg om det sto Whiskas på boksen.
Kanskje mat egnet for synshemmede. :D
Ser ut som dyrefor, men er egentlig dyr mat og vanskelig å lage. Faktisk tradisjonell bryllupsmat.
Vi serverte det i en konfirmasjon, det er konfirmantens livrett og bestemors spesialitet, og noen av gjestene fra storbyen spiste veldig mye kake det året. Pingler.

http://www.voss-kjottindustri.no/ProdPres_Hakkasteik.html

G

Gjestemedlem

Gjest
Jøgga skrev:
Ser ut som dyrefor, men er egentlig dyr mat og vanskelig å lage. Faktisk tradisjonell bryllupsmat.
Vi serverte det i en konfirmasjon, det er konfirmantens livrett og bestemors spesialitet, og noen av gjestene fra storbyen spiste veldig mye kake det året. Pingler.
Jeg har lyst til å smake lungemos hvis det er laget av en god kokk. Men ferdigpakkene fra Gilde har jeg kjøpt en gang for å prøve hva dette var for noe, etter å ha snaket meg forbi disse hyllene med en skrekkblandet forundring i årtier. Jeg kjøper neppe dem igjen, for det smakte mest salt og grillkrydder.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Klor? Det vert då mykje finare med nitrit!
Klor er sikkert mindre helseskadelig.

http://www.dagbladet.no/2010/05/18/nyheter/utenriks/forskning/helse/kjott/11761187/

Det ser ut til at behandlede kjøttprodukter er lite gunstig å bruke som menneskemat, men at rent kjøtt ikke er så ille som man har anntatt.

Studien viser at det er en 42 prosent større sjanse for hjertesykdom og 19 prosent større sjanse for diabetes type 2 hvis man spiser en porsjon behandlet kjøtt om dagen. Forskerne fant imidlertid ingen større sjanse for sykdommene hos de som spiser ubehandlet kjøtt av okse, lam eller svin.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.093
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Jøgga skrev:
Jeg har lyst til å smake lungemos hvis det er laget av en god kokk. Men ferdigpakkene fra Gilde har jeg kjøpt en gang for å prøve hva dette var for noe, etter å ha snaket meg forbi disse hyllene med en skrekkblandet forundring i årtier. Jeg kjøper neppe dem igjen, for det smakte mest salt og grillkrydder.
Nei, nei! Det er ikke lungemos. Fysj. Langt ifra!
http://tradisjoner.no/oppskrift1545.html

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Klor? Det vert då mykje finare med nitrit!
Klor er sikkert mindre helseskadelig.

http://www.dagbladet.no/2010/05/18/nyheter/utenriks/forskning/helse/kjott/11761187/

Det ser ut til at behandlede kjøttprodukter er lite gunstig å bruke som menneskemat, men at rent kjøtt ikke er så ille som man har anntatt.

Studien viser at det er en 42 prosent større sjanse for hjertesykdom og 19 prosent større sjanse for diabetes type 2 hvis man spiser en porsjon behandlet kjøtt om dagen. Forskerne fant imidlertid ingen større sjanse for sykdommene hos de som spiser ubehandlet kjøtt av okse, lam eller svin.
Det gjekk rykte om at Ljosborg kristne folkehøgskule brukte nitrit i maten for å halde seksualdrifta hjå internatbuarane på eit lavmål, då eg gjekk på Firda gymnas attende på 70-talet.
Men eg veit ikkje om dette er sant.

Topp Bunn