Det utvidede sweetspot-begrep?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har pådratt meg en kjerring som er like musikkinteressert som meg, og vi liker å kose oss med god musikk sammen.

Jeg vil jo gjerne at vi begge skal få så god lytteopplevelse som mulig, og ønsker tips om hvordan vi skal få dette til. Jeg tenker vel først og fremst på plassering og vinkling av høyttalerne. Kona og jeg liker å sitte ved siden av hverandre for å kunne holde lanke når anledningen byr seg ;D og vi tar jo litt plass i bredden der vi sitter i hver vår stressless.

Vil det lønne seg for oss å flytte høyttalerne litt nærmere hverandre, slik at vi unngår at jeg sitter og hører det som kommer ut av venstre høyttaler, og kona kun hører den høyre? Og vil det være en fordel med liten eller ingen vinkling? Høyttalerne er Proac D28, og produsenten anbefaler jo en ganske heftig toe-in.

Jeg er kort sagt på utkikk etter en løsning som gir et bredere sweetspot, og ville sette pris på alle forslag.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
En kan jo sitte etterhverandre!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Det er nok ikke lett å lage en sweet spot som gir sentrert lydbilde for to stoler ved siden av hverandre, for å si det forsiktig.

Men bortsett fra sentrering så kan man oppnå en del:

For det første; Hvis man sikrer god høyrevenstre symmetri både på oppsett og møblement, så vil venstre høyttaler låt likt i venstre stol som høyre høyttaler låter i høyre stol og vice versa. Mao - finner man en symmetrisk høyttalerplassering som fungerer bra i venstre sete (bortsett fra dette med sentrering av lydbildet) så vil det fungere omtrent like bra i det høyre.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bx skrev:
Det er nok ikke lett å lage en sweet spot som gir sentrert lydbilde for to stoler ved siden av hverandre, for å si det forsiktig.

Men bortsett fra sentrering så kan man oppnå en del:

For det første; Hvis man sikrer god høyrevenstre symmetri både på oppsett og møblement, så vil venstre høyttaler låt likt i venstre stol som høyre høyttaler låter i høyre stol og vice versa. Mao - finner man en symmetrisk høyttalerplassering som fungerer bra i venstre sete (bortsett fra dette med sentrering av lydbildet) så vil det fungere omtrent like bra i det høyre.
Det er ikke så enkelt nei? Var redd for det. Takk for tips. Beatles-plater vil nok bli en utfordring. ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Forsøk med mindre toe-in og evt. større avstand til høyttalerne. (evt. konferer med snekker ;D)

Mvh. RS

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
R.S. skrev:
Forsøk med mindre toe-in og evt. større avstand til høyttalerne. (evt. konferer med snekker ;D)

Mvh. RS
Nå kom jeg på noe glupt. Min høystelskede (altså kona mi) og jeg kan veksle på å sitte i venstre og høyre stol, så får begge høre begge kanaler. At vi må spille alle låter 2 ganger får så være. Da slipper jeg å bruke penger på snekker, og kan kjøpe kabler i stedet! ;D

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Prøv å krysse høyttalerene foran sweetspot, altså kraftig toe-in. Dette bør gi et svært bredt lydbilde.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Senter kanal + ambience kanaler er undervurdert til stereo ...

mvh
KJ

avo

Medlem
Ble medlem
11.08.2007
Antall liker
0
Skrev dette i en annen tråd passer mye bedre her:

Testet litt i går kveld med vinkling og demping i refleksjoner. Prøvde bl.a. med å la aksene krysse en liten halvmeter foran "hot seat". Teorien (fritt etter gedlee.com) bak dette skal være at sweetspot blir bredere, da tidforsinkelsen fra den høyttaleren som er lengst unna kompenseres av høyere spl fra samme (da man havner on axis på denne). Resultatet blir selvsagt bedre jo jevnere fall off axis responsen har. Resultatet ble mye bedre=bredere sweetspot, og mener at 3D er like god. I tillegg minimerer man førsterefleksjon mot vegg, men desto viktigere å dempe motsatt vegg (noe avhengig av størrelse på rom og avstander selvsagt). Gratis å prøve for de som av til lytter sammen med fruen.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
To sett supre headsett, så sitter begge i sweetspot. Og dere slipper å høre hverandre.. ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Skaff et par Carlsson- eller Larsenhøyttalere. De er konstruert med vinkling 45% inn og opp. Det gir en stor sweetspot som alle i rommet har glede av. Dessuten utnytter de akustikken i rommet slik at du får en spesielt god frekvenskurve i et normalt rom. De låter fremragende!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
Hmm, det er vel tre muligheter som jeg kommer på i farten:

1: Bruk høyttalere med god spredningskontroll for å få mest mulig homogen lyd rundt i rommet.

2: Bruk høyttalere med smal spredning i toppen og kryss dem foran sweetspot. Da vil for eksempel den som sitter til høyre lytte mer direkte på venstre høyttaler og sånn sett få litt mer nivå oppover fra den for å kompensere for avstandsforskjellen. Korrekt får det aldri blitt men det kan funke.

3: Bruk simmulert surround med en senterkanal.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg takker for alle innspill. Tror nok jeg går for toe-in i denne omgang. Bytte av høyttalere er ikke aktuelt.

Jeg legger ut to bilder av kjellerstua; det ene viser anlegget sett fra rett bak lytteposisjon, og det andre viser lytteposisjon og bakvegg tatt fra fronten av anlegget. Bildene er tatt med 18mm objektiv, dvs ca 27mm reell brennvidde, og viser således ikke korrekt avstand.

Tanken er da å trekke høyttalerne noe mer fra hverandre, og vinkle dem slik at aksene krysser ca en halv meter foran lytteposisjon, slik det er blitt foreslått her.

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
sweetspot er helt klart et stykke til høyre bak stolene der, hva var problemet sa du?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
sweetspot er helt klart et stykke til høyre bak stolene der, hva var problemet sa du?
Ikke bry dere om den nåværende plassering av høyttalerne. Den er helt tilfeldig etter litt ommøblering bak dem, og jeg har aldri lyttet til musikk med den plasseringen. Burde kanskje tatt bildet med den plassering jeg har pleid å ha, altså lenger fra hverandre, og med atskillig mer toe-in (men ikke så mye som anbefalt i denne tråden).

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
ErosLoveking skrev:
Enig med du, hvem i all verden trenger lenestol når man kan henge i baren og høre knallmusikk samtidig.
Det er den definitive vinn vinn situasjon.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.317
Få tak i en toseter sofa istedet.
Da kan dere sitte mye tettere.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roberten skrev:
ErosLoveking skrev:
Enig med du, hvem i all verden trenger lenestol når man kan henge i baren og høre knallmusikk samtidig.
Det er den definitive vinn vinn situasjon.
Hehe. Misforstod visst Eros der. Stua heter Hvalhall (staves slik siden vi bor på Hvalstad), og baren heter Sorgenfri Bar, etter påtrykk fra kona ;D

N

nb

Gjest
Prøv doggystyle ;D

Evt inngå en deal med kona om at hun kan få beste stol om du får henge i baren, problem solved.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Prøv doggystyle ;D

Evt inngå en deal med kona om at hun kan få beste stol om du får henge i baren, problem solved.
Det er pinadø det beste forslaget jeg har fått! Spesielt det første. Det er jeg sikker på at jeg får kona med på også (det andre sitter vel kanskje litt lenger inne, om du unnskylder uttrykket) ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
Skink_123 skrev:
En kan jo sitte etterhverandre!
Jeg vil helst unngå en ekteskapelig krangel om hvem som skal sitte foran.
Eiern av høyttalerne sitter foran Steinar... ;Drett og rimlig...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Steinar , klikk deg inn på av-forum å titt på dobbelt-sofaene der , kinotype med regulering til krampa tar deg , veldig fine , og innimellom går det noen brukte til fine priser .

dropp bord i mellom og flytt dagens stoler så nærme hverandre som mulig , eller , du har jo vært der før , kjøp horn( igjen)

Mvh Espen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ssm skrev:
Hei Steinar , klikk deg inn på av-forum å titt på dobbelt-sofaene der , kinotype med regulering til krampa tar deg , veldig fine , og innimellom går det noen brukte til fine priser .

dropp bord i mellom og flytt dagens stoler så nærme hverandre som mulig , eller , du har jo vært der før , kjøp horn( igjen)

Mvh Espen
Hei Espen, vi har gjort det du foreslår; vi har stolene kloss inntil hverandre slik at vi kan sitte kloss inntil hverandre, og bordet står foran stolene, ikke i mellom. Og det nærmeste vi kommer horn i den stua igjen, er mjødhorn! Det har far bestemt. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
Et alternativ er å sette inn en liten delay. Så justerer du nivå og delay slik at du får perfekt sweetspot der du sitter, selv om det ikke ser slik ut når man ser på høyttalerplasseringen, så sier du ingen ting om det til kona og begge blir strålende fornøyde :D

T

timc

Gjest
Snickers-is skrev:
Et alternativ er å sette inn en liten delay. Så justerer du nivå og delay slik at du får perfekt sweetspot der du sitter, selv om det ikke ser slik ut når man ser på høyttalerplasseringen, så sier du ingen ting om det til kona og begge blir strålende fornøyde :D
Touchè! At jeg ikke har tenkt på dette selv :p

Jeg kjenner jo til effekten, men tenkte ikke på å bruke den slik.

Genial løsning for asymetrisk plassering. Litt krøll blir det jo pga. asymetriske bølgefronter, men pytt pytt.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I dag spilte jeg noen marsjer på anlegget, deriblant Marcia Carolus Rex og Kungliga Waxholm, hvor jeg av egen erfaring vet at det ligger endel trippeltunger i trompetstemmen, men som jeg har opplevd som litt vanskelige å få ordentlig fram på anlegget mitt.
Helt tilfeldig gikk jeg litt bakover fra lytteposisjonen, omtrent på høyde med ErosLovekings definisjon av sweetspot til høyre på bildet, og plutselig begynte tungene å triple krystallklart og tydelig. Jeg dro en av lyttestolene bakover og satte meg ned for å komme i "lyttehøyde", og resultatet var det samme.
Den nye lytteposisjonen medfører jo at den nåværende toe-in de facto er blitt "krappere", og jeg regner vel med at jeg vil få samme resultat ved å beholde den gamle lytteposisjonen og vinkle høyttalerne enda skarpere.
Skal teste dette ved anledning.

Vedlegg

Topp Bunn