Det smale selskabs arnested.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Som utlogget bransjemann har jeg stått på andre siden av kjøpmannsdisken. Har mange positive erfaringer fra en spennende og krevende bransje. Det er dog urolig farvann forut.

Den rene entusiasten finnes snart ikke lenger bak kjøpmannsdisken. Entusiastbutikkene kriger om kunder som blir stadig mer prisbevisst. Lokal konkurranse er et mindre problem enn import og brukthandel på nett. Hi-End selgerne opererer mindre og mindre i et lokalt/nasjonalt marked, men i et globalt, som favoriserer volumtilbyderne med mindre netto pr.enhet, og store markedsføringsmuskler. Slik er det. Entusiastbutikkene er avhengig av høyere netto pr. enhet for å drifte i pluss. Dette er noe alle vet. Hvordan vil neste kapittel skrives?

På mange måter er Hi-Fi bransjen unik. Det finnes hundrevis av små og relativt ukommersielle produsenter som drifter på kanten av lønnsomhet. Disse produsentene har vært og er i et påtvunget partnerskap med entusiastbutikken som salgskanal. Forsvinner salgskanalen, forsvinner bakken under beina på produsent. Mindre mangfold og valgmuligheter for konsument blir resultatet.

Et påfallende trekk blandt entusiastene er et ønske om å gå den smale vei. F.eks; de store hi-fi sjappene og kjedene som drifter med positivt resultat blir ofte satt et negativt stempel på. Om man skulle legge antall skriftmeter på sentralen til grunn, kunne man blitt villedet til å tro at Hi-Fi klubben og Oslo Hi-Fi Center drifter særdeles dårlig. Så er ikke tilfellet. Disse aktørene har sett skriften på veggen for lenge siden og omstillt driften til smulere farvann, eller er midt inni prossessen. Hvorfor all kritikken til disse aktørene? Det er oss, konsumentene som er årsaken til denne omstillingen.

Hva skal til for at entusiasten har valgfrihet også i fremtiden? Det er enkelt å svare på. Vi må handle i disse smale butikker. Favne om den kompetanse som finnes og være villig til å betale for den. Ikke kast bort tiden til kremmeren med timeslange besøk uten å handle varer. Ikke lån produkter hjem uten å ha intensjon om kjøp. Være villig til å betale en litt høyere pris for know how og service. Og ikke minst, misjonere litt til omgangskretsen din som er ute etter lyd.

Det er synd om alle smale merker skal lide samme skjebne som Hovland.

Om vi ikke gjør det er det smale selskabs tid forbi.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Kloke ord.

Vi får det markedet vi "ønsker" oss.
Som med alt annet innen handelsnæringen blir det mindre og mindre plass til særbutikkene. De store kjedene tar over "alt".

Med tanke på hvor et lite land Norge er, så er det egentlig beundringsverdig at vi har så mange entusiastsjapper igjen.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Jeg for min del tror at løsningen for mange mindre hifi produsenter er å bruke nettet som salgskanal. Slik f.eks. Doxa selger effektforsterkeren sin og Abrahamsen selger produktene sine. På denne måten kan produsenten hoppe over et salgsledd og bli mer konkurransedyktig i forhold til de større merkene som handles over disk.

I tillegg kan en produsent opparbeide seg referansekunder som kan stille utstyret til disposisjon mot å få en rabattert pris, eventuelt en mindre prosent av salg til nye kunder. Med hensyn til service vil det i mange tilfeller ikke være så stor forskjell i forhold til å handle over disk, da mange hifi butikker bare tar i mot komponenten og sender den til produsent. Da kan man som kjøper like gjerne sende komponenten direkte til produsent selv.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.186
Greit det for produsentene, men hva med spesialforretningene?

Det er jo, som nevnt av trådstarter her, omtrent umulig å treffe noen i
en butikk som vet hva de snakker om. (Med noen få hederlige unntak selvfølgelig.)

Etter min oppfatning gjelder dette alt fra bensinstasjoner til klesforretninger.

Er det flere enn meg her inne som savner følelsen av å gjøre en "god" handel med en entusiastisk
selger som kan sitt fag?

-Leif

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Dette er kanskje et utrykk for at flere og flere av oss begynner å bli «perfekte» forbrukere, det eneste som betyr noe er pris og varmerke/«image»/status (o.l). «Reell» kvalitet og funksjonaltitet er underordnet, tidvis uvesentlig.

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
leifen skrev:

en butikk som vet hva de snakker om. (Med noen få hederlige unntak selvfølgelig.)

Etter min oppfatning gjelder dette alt fra bensinstasjoner til klesforretninger.

Er det flere enn meg her inne som savner følelsen av å gjøre en "god" handel med en entusiastisk
selger som kan sitt fag?

-Leif
Yepp, jeg er så enig, så enig - både med deg og trådstarter. Men vi har vel oss sjøl å takke for at både plateforretninger, hifi-butikker, osv. blir borte...eller?? Vi bruker internett når det passer oss, vi presser priser og forventer minst like god sørvis av internettbutikkene som av de lokale. Sørvis koster. Det å treffe en erfaren bransjeperson koster. Det er en del av kvalitetsfølelsen. Kvalitet koster. Vi forbrukere har bestemt at det skal være sånn. Vi kjøper bank- og forsikringstjenester over nett, og forventer topp sørvis og knirkefri skadebehandling...får vi det? Tro det den som vil! Unntaket må være entusiaster som mr. Lauland / Doxa. Jeg har forstått det sånn at det faktisk går an å snakke med han - det opplever man ikke så veldig mange steder lenger. Prøv å ring en bank, en hifi-kjede, eller en sportsbutikk. Du er heldig dersom du treffer en person med bransjekunnskap! Men det er billigere, og vi har gjennom vår måte å agere på som forbrukere, bestemt at sånn vil vi ha det...bare det er billig, så...
Joda, jeg savner hifibutikken med ekspertise, med akkurat den forsterkeren i hylla som jeg gjerne vil prøvelytte, heldst låne heim, og så prute så fillan fyk etterpå...
;D

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
leifen skrev:

Mange av spesialforretningene må nok innstille seg på at de i sin nåværende form ikke har livets rett. Noen kan nok overleve hvis man greier å innarbeide en status og posisjon innen sitt miljø og gir service utenom det vanlige. Sånn sett har jeg litt tro på vår lokale Renaissance Audio. Jeg oppfatter at Roald har greid å opparbeide en ganske sterk posisjon innen hifi miljøet i Bergen. Sammen med egen kabelproduksjon og samarbeid med Audiofreaks kan det være en modell som kan fungere. Ellers er kanskje fremtiden for de som er spesialbutikker innen hifi i dag å fokusere på å oppnå distribusjonsavtaler med mindre lokale og produsenter og en del importerte merker som man distribuerer via nettbutikker. Det har vel vist seg vanskelig for de som har prøvd å ta skrittet fra ren nettbutikk til fysisk forretning.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.186
VilhelmW har et kjempepoeng her ja. Vi har vel skutt oss selv i foten.

Jeg har et konkret eksempel fra min hjemby (Trondheim), der en kar går inn i en hifisjappe
som ikke hører til i noen kjede og får til hjemlån et produkt i høyere prisklasse.
Og hva gjør vel ikke karen etterpå? -Jo, han kjøper nevnte produkt hos konkurrenten over
gata (kjedebutikk), fordi han fikk den noen kroner billigere der!!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.458
Torget vurderinger
11
Det er ikke så enkelt i disse tider med internett og frakselskaper som frakter saker raskere fra Australia enn det Norske Postvesen klarer Oslo-Bergen! Mye av dei såkalte "high-end" butikkene vil dø ut p.g.a et distibusjonssystem som er helt hindsides gammeldags. Når komponenten forlater fabrikken skal den innom en haug med importører før den når butikken og til slutt kunden! Når hvert av disse leddene har tatt for seg av kaka så er prisen som regel dobblet kontra priser andre steder i verden. Dette finner kundene fort ut av med et enkelt søk på nettet.
Et eksempel er Audio Research som har hovedimportør i Sverige, importør i Norge. Ny pris på f.eks en CD5 er 6000$ i USA (36000Nok) når den blir solgt over disk i Norge så er prisen øket til 65000.- ???
Dette gjelder mange merker solgt i Norge, f.eks BAT.
Hadde alle butikker i det minste kunnet handlet direkte med fabrikken slik at (daukjøttet), som importører er i denne sammenhengen, hadde prisene kommet ned på et akseptabelt nivå slik at kundene hadde handlet i Norske butikker i stedet for internett!
Jeg selv handler mye rundt over hele verden, men setter pris på dei ildsjelene som fortsatt holder koken og driver butikkene sine som reneste kunnskapsbaser. Ref. Roald på Renaissance Audio, Morten på NAT og Nils på Erdal stereo.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Det er ikke så enkelt i disse tider med internett og frakselskaper som frakter saker raskere fra Australia enn det Norske Postvesen klarer Oslo-Bergen! Mye av dei såkalte "high-end" butikkene vil dø ut p.g.a et distibusjonssystem som er helt hindsides gammeldags. Når komponenten forlater fabrikken skal den innom en haug med importører før den når butikken og til slutt kunden! Når hvert av disse leddene har tatt for seg av kaka så er prisen som regel dobblet kontra priser andre steder i verden. Dette finner kundene fort ut av med et enkelt søk på nettet.
Et eksempel er Audio Research som har hovedimportør i Sverige, importør i Norge. Ny pris på f.eks en CD5 er 6000$ i USA (36000Nok) når den blir solgt over disk i Norge så er prisen øket til 65000.- ???
Hadde alle butikker i det minste kunnet handlet direkte med fabrikken slik at (daukjøttet), som importører er i denne sammenhengen, hadde prisene kommet ned på et akseptabelt nivå slik at kundene hadde handlet i Norske butikker i stedet for internett!
Jeg selv handler mye rundt over hele verden, men setter pris på dei ildsjelene som fortsatt holder koken og driver butikkene sine som reneste kunnskapsbaser. Ref. Roald på Renaissance Audio, Morten på NAT og Nils på Erdal stereo.
Importørens rolle er av essensiell betydning for å opprettholde et visst volum. Mange er ikke klar over dette faktum. Enhver form for direktehandel med fabrikk er volumdempende. Ikke dermed sagt at det ikke kan være fornuftig i enkelttilfeller. Jeg skal prøve å begrunne dette.

1. Importørene står for mesteparten av profileringen sammen med faghandlerne. Det er rett og slett umulig for en liten produsent å markedsføre produktene i en global arena. Budskapet når dermed aldri ut til konsument, og salget uteblir.

2. Servicehåndteringen er individuell i markedene. Importøren spiller en viktig rolle i denne sammenheng. Å påta seg en form for verdensomfattende servicehandtering er en ganske stor oppgave.

3. Å selge til konsument er en tidkrevende oppgave. Det vet alle som jobber i Hi-Fi butikk. Om produsent skal ta på seg denne oppgaven er det nødvendig med et salgsapparat som er dimensjonert for oppgaven. Det er mange utfordringer knyttet til en slik forretningsmodell. Som regel er ikke produsentene rigget for salgsjobben. Det er ikke deres fagfelt rett og slett.

4.Forutsigbarheten i salgsvolumet er også knyttet mot importleddet. Ordretilgangen og antall enheter produsert er ofte knyttet mot hverandre. Dette er som regel tuftet på best guess prinsippet, spesielt på nye produkter. Da er det meget viktig å ha følere i de forskjellige markedene.

Det jeg prøver å belyse er at jo flere ledd som er involvert, jo sunnere er som regel driften. Produsent, import og detaljhandler spiller alle sin viktige rolle i puslespillet, og er avhengig av hverandres kompetanse. Ofte er ikke dine og mine kjøp begrunnet på noe dypere enn bra markedsføring og et stort salgsapparat.

Jeg tror Hi-Fi konsumentene har blitt for ensporet i sin tilnærming til markedet. Mange er så opptatt av pris at man kjøper prisen mer enn produktet selv. Er rabatten stor nok er det rimelig tilfeldig hva slags produkt som blir kjøpt. Dette er litt på sidelinjen i forhold til åpningsinnlegget.

Entusiastbutikkene driver som regel ikke etter dette prinsippet. De driver ofte direkteimport med relativt smale merker. Således en kostnadseffektiv drift med få ledd involvert. Prisen er ikke mye høyere i disse butikkene enn den er via privatimport på de samme varene. Problemet er at de blir glemt av, og feilaktig tatt for å være dyre.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.458
Torget vurderinger
11
mutz skrev:
JK skrev:
Importørens rolle er av essensiell betydning for å opprettholde et visst volum. Mange er ikke klar over dette faktum. Enhver form for direktehandel med fabrikk er volumdempende. Ikke dermed sagt at det ikke kan være fornuftig i enkelttilfeller. Jeg skal prøve å begrunne dette.

1. Importørene står for mesteparten av profileringen sammen med faghandlerne. Det er rett og slett umulig for en liten produsent å markedsføre produktene i en global arena. Budskapet når dermed aldri ut til konsument, og salget uteblir.

2. Servicehåndteringen er individuell i markedene. Importøren spiller en viktig rolle i denne sammenheng. Å påta seg en form for verdensomfattende servicehandtering er en ganske stor oppgave.

3. Å selge til konsument er en tidkrevende oppgave. Det vet alle som jobber i Hi-Fi butikk. Om produsent skal ta på seg denne oppgaven er det nødvendig med et salgsapparat som er dimensjonert for oppgaven. Det er mange utfordringer knyttet til en slik forretningsmodell. Som regel er ikke produsentene rigget for salgsjobben. Det er ikke deres fagfelt rett og slett.

4.Forutsigbarheten i salgsvolumet er også knyttet mot importleddet. Ordretilgangen og antall enheter produsert er ofte knyttet mot hverandre. Dette er som regel tuftet på best guess prinsippet, spesielt på nye produkter. Da er det meget viktig å ha følere i de forskjellige markedene.

Det jeg prøver å belyse er at jo flere ledd som er involvert, jo sunnere er som regel driften. Produsent, import og detaljhandler spiller alle sin viktige rolle i puslespillet, og er avhengig av hverandres kompetanse. Ofte er ikke dine og mine kjøp begrunnet på noe dypere enn bra markedsføring og et stort salgsapparat.

Jeg tror Hi-Fi konsumentene har blitt for ensporet i sin tilnærming til markedet. Mange er så opptatt av pris at man kjøper prisen mer enn produktet selv. Er rabatten stor nok er det rimelig tilfeldig hva slags produkt som blir kjøpt.

Dette er litt på sidelinjen i forhold til åpningsinnlegget. Entusiastbutikkene driver som regel ikke etter dette prinsippet. De driver ofte direkteimport med relativt smale merker. Således en kostnadseffektiv drift med få ledd involvert. Prisen er ikke mye høyere i disse butikkene enn den er via privatimport på de samme varene. Problemet er at de blir glemt av, og feilaktig tatt for å være dyre.
Tja, dette kan ha relevans der en selger "lofi" og "midfi" der det er stort volum og kjøperene handler p.g.a direkte markedsføring! Når en kommer til vårt segment som er "hifi" så er volumet mye mindre og bør være en overkommelig sak selv for en liten butikk. I dagens virkelighet så er det en smal sak å ordne med både frakt, import og ha kontakt med både produsent og kunder. Det er også helt vanlig innenfor det jeg vil kalle "hifi" å ikke ha noe på lager. Det meste er bestillingsvarer. Jeg har handlet/handler fra dei fleste plasser rundt i verden uten noe problem. Er en lat så er bare å få Fedex til å ordne med med hele forsendelsen fra du har bestillt til den blir levert på døren. Vil en spare penger så må en ordne fortolling selv. Men dette er peanuts anyway!

Så mitt råd til "high-end" butikkene er å selge merker der en selv importerer. Skaff en god lokal reperatør for å stå for service når det trengs og vær tilgjengelig så mye som mulig!

Når det gjelder markedsføring så er det ikke så mye av dette i vårt "nivå". Det dreier seg om noen få internasjonale blader, og dette kunne fabrikanten tatt seg av uten problemer! Jeg tror det gjelder å tenke litt nytt skal en klare å henge med i dagens virkelighet!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tror ikke det er noe poeng i å angripe brukthandelen på grunn av dette. En fungerenede brukthandel er viktig for at man skal kunne gå gradene i denne hobbyen. Får man ikke solgt blir det vanskelig å oppgradere. Oppgraderingstrangen er kanskje den viktigste årsaken til at det er plass til disse entusiastaktørene i High End-markedet.

Jeg tror også de store kjedene er viktige for hifi-entusiasmen. På mange mindre steder er disse eneste alternativ, ut over el-kjedene. De har økonomiske muskler til å markedsføre hifi, nioe som skaper interesse og som dermed også kommer de mindre aktørene til gode. Når forbrukernes interesse er fanget vil mange sjekke hva de mindre aktørene har å by på.

Utfordringen for mange små aktører er at entusiasme alene kommer man ikke så veldig langt med. Man skal også være en god innkjøper, en god økonom og en god selger. De fleste faller igjennom på minst en av disse.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Om du faktisk henvender deg til butikken og ber om et tilbud på en CD5 som du bare skal ha (ikke noe hjemlån, risiko for at den blir stående på lager lenge etc) så tipper jeg du kommer til å få en pris som ligger omtrent på samme nivå som en CD5 fra USA ink. mva og frakt kommer på.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ofte er det produsenten som stiller krav til hvilke priser den norske forhandleren skal benytte.

Y

ymir

Gjest
Hei
Det er vel slik markedskreftene fungerer?Slik sett bør 98% av medlemmene her applaudere utviklingen.Det er likt innen audio industrien som alle andre industrier.Noen forsvinner andre blir kjøpt opp.Det mangfoldet som kapitalismen skryter av å fremelske forvitrer og kommer til å ende opp med noen få og store aktører i de forskelige bransjer.Der er vel slik som Torbjørn Berntsen sa "folk er politisk bevistløse og skjønner ikke konsekvensen av den seddelen de legger opp i stemmeurnen". så de som har grunn til ikke å like utviklingen er de 2% som tilhører de Røde og oss anarkister.

N

nb

Gjest
Problemet er vel egentlig at det finnes 135 forskjellige merker CD-spillere, 276 ulike forsterkerprodusenter, 173 høyttalermerker, et par hundre ulike kabelprodusenter osv, osv. Når disse skal henvende seg til et relativt marginalt marked i utgangspunktet, så sier det seg selv at det er noget problematisk å få til fornuftig drift og storskalafordeler.

På en side er det fint for oss forbrukere at det finnes et stort (i mine øyne absurd stort utvalg) produkter man kan handle over disk i Norge, men veldig rasjonell drift av en bransje er det neppe.

Jeg tør ikke en gang tenke på hva varelageret i butikk til enkelte av disse sjappene i Norge er verdt, og omløpshastigheten på varene er nok litt såder. Sleng på folk som vil låne hjem for å kjøpe brukt senere, bruker butikken for å sjekke ut ting som handles på nett i utlandet osv osv så skjønner man ganske kjapt at det fort blir smalhans for de som er modige nok til å åpne butikk i dette markedet.

Topp Bunn