http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_12221186.asp
Oppskrytte greier, akkurat som "skrik" og "madonna"?
Say no more! ;D
Oppskrytte greier, akkurat som "skrik" og "madonna"?
Say no more! ;D
Du sammenligner testing med en nytelsessituasjon. Det blir vel feil. Forøvrig testes vin ofte gjennom blindtester, dvs at panelet ikke vet hvilken vin de drikker.Blindtesting, er som å drikke vin med magesonde!!!
Eller som å gå på date med en prøvedukke!
Jeg er ikke tilhenger av blindtesting eller abx eller hva man nå
sier...
I'm not after the highest ratings, I'm after my lustful gaze, my
ears desire invisioned by my own eyes and what I know is on show!
Skal man begynne å ncap teste hifi også nå?
Kraschteste utgangstrinn? Hæ???
Redd for ikke å høre forskjell?Skjønner ikke hvorfor du er så negativ til blindtesting.
Jeg er ikke tilhenger av blindtesting eller abx eller hva man nå
sier...
Nå nå, så alvorlig er det hele ikke, har man dårlig tro på egne ører eller er man redd for å gjøre HiFi politisk feil så kanskje....Blindtesting er naturligvis den eneste troverdige måten å sammenligne forskjellige produkter. Fidelity har jo gjort det noen ganger med CD-spilere, og med interessante og tankevekkende resultater. Eneste måten å unngå bias vedrørende kulhetsfaktor og prisfaktor. Alt annet blir desverre ren synsing.
Blindtesting er naturligvis den eneste troverdige måten å sammenligne forskjellige produkter. Fidelity har jo gjort det noen ganger med CD-spilere, og med interessante og tankevekkende resultater. Eneste måten å unngå bias vedrørende kulhetsfaktor og prisfaktor. Alt annet blir desverre ren synsing.
Muligens litt vanskeligere med lerret.Det virker på meg som om noen her ikke vet hva blindtesting er: Poenget er ikke å ikke se, men å ikke vite hva som spiller i øyeblikket. Sånn sett er ikke blindtesting man gjør i sin egen stue. Og med høyttalere kan det jo bli litt vanskelig. Men selv prosjektorer kan blindtestes...
mvh Trond Kjetil
Feil!Du sammenligner testing med en nytelsessituasjon. Det blir vel feil. Forøvrig testes vin ofte gjennom blindtester, dvs at panelet ikke vet hvilken vin de drikker.
Skjønner ikke hvorfor du er så negativ til blindtesting.
Må jeg få gjenta: Blindtest er ikke nødvendigvis at man ikke ser, men at man ikke vet hvilken vin som er i glasset (evt. hvilken forsterker som spiller). Les nå hele innlegget mitt...Feil!
Vin testes ikke ved blindtest! En del av en vintest er nettopp å "se" vinens farge, fylde o.l.
Det har meg bekjent blitt utført noen rene blindtester av vin, hvor flere i panelet ikke har klart å skille mellom rødvin og hvitvin.....
En tankevekker :Jeg er av den oppfatning at man trenger alle sanser for å gjennomføre en troverdig test, mangler man en eller flere sanser, har man et handikap
![]()
I mitt hode er dette definisjonsfoskjellen mellom blindtest og AB test. Men akkurat på det feltet er det nok jeg som har feil ;DMå jeg få gjenta: Blindtest er ikke nødvendigvis at man ikke ser, men at man ikke vet hvilken vin som er i glasset (evt. hvilken forsterker som spiller). Les nå hele innlegget mitt...
mvh Trond Kjetil
Skal ikke påberope meg fasit her, men slik jeg forstår det kan en AB test utføres som en blindtest, men det må ikke være en blindtest.I mitt hode er dette definisjonsfoskjellen mellom blindtest og AB test. Men akkurat på det feltet er det nok jeg som har feil ;D
Hvis man vil gjøre dårlige valg så gjør man som de fleste i dag - og er fornøyd med det.Nå nå, så alvorlig er det hele ikke, har man dårlig tro på egne ører eller er man redd for å gjøre HiFi politisk feil så kanskje....
mvh
Det ene slår ikke ihjel det andre. Blindtester kan være en grei måte å sammenligne utstyr på i en kontrollert situasjon, jeg tenker ikke først og fremst på høyttalere, men for eksempel på forsterkere, cd-spillere og ikke minst: kabler. Det må gjerne foregå i forhold til en kjent og akseptert referanse.En kjapp blindtest fungerer muligens bra for vintestin, men om man skal teste f.eks en høyttaler grundig bør man bruke noe mer tid enn det tar å drikke en slurk vin!
Det bør også testes med forskjellig utstyr samt forskjellig plassering osv. for å få best utbytte av produktet. Dette tar tid, og kan ikke utføres i blinde!
Om jeg skulle få inn en ukjent høyttaler i mitt lytterom og jeg skulle høre på mine egne og disse nye uten å se hva som blir spilt på, vil jeg uansett kjenne igjen min egen høyttaler umiddelbart! Hva er da poenget med å ikke se de, når jeg hører hvilke det blir spilt på???
Forskjellig frekvensrespons er da en reell forskjell?A-B testing, blind eller ikke, er nyttig synes jeg. Men det fordrer at man gjør det riktig hvis det skal ha noen verdi, og det er faktisk ikke så lett i praksis. Nivåmatching er helt avgjørende, og at man får ut samme frekvensrespons fra høyttalerne er også viktig. F.eks sammenligner man en transistor mot rør-forsterker, så vil rørforsterkerens utgangsimpedans endre frekvensresponsen til høyttalerne. Hvis man ikke tar hensyn til dette, er det kanskje forskjellen i frekvensrespons man vurderer forskjellen til å være, og ikke den reelle forskjellen mellom forsterkerne.
Ja. Målbar forskjell.Forskjellig frekvensrespons er da en reell forskjell?
- Harald
Hah!
"Én strad når ikke opp. Derfor er strader dårlige."
Heldigvis er det ikke det den svenske artikkelen sier. Den er faktisk ganske nyansert.
Forøvrig slutter jeg meg til knutinh:
Hvis du ikke kan høre det med bind for øya kan du sannsynligvis ikke høre det.
Forskjeller i frekvensrespons er ikke nødvendigvis hørbart. Det er vist ved blindtesting at tildels dype "daler" i frekvensresponsen på mange dB kan være svært vanskelig å høre hvis disse har liten bredde. På den andre siden kan selv brøkdeler av en dB være hørbart om dette skjer over et stort område. Dette støttes av vår forståelse av hørselen som en "frekvens-glattende" sub-bånd-analysator.Forskjellig frekvensrespons er da en reell forskjell?
Det kan man sikkert si. Men problemstillingen er snudd på hodet. Sjansen for å "høre forskjell" øker når man får informasjon om hva man hører. Det gjelder også legemidler, kunstige smakstilsetninger og vin. Hvis man hører forskjell med bind for øya er det altså overveiende sannsynlig at man også hører forskjell uten bind for øya.Om du ikke hører det UTEN bind for øya kan du heller ikke høre det
Er det en hørbar forskjell, så hører man forskjell uansett!Det kan man sikkert si. Men problemstillingen er snudd på hodet. Sjansen for å "høre forskjell" øker når man får informasjon om hva man hører. Det gjelder også legemidler, kunstige smakstilsetninger og vin. Hvis man hører forskjell med bind for øya er det altså overveiende sannsynlig at man også hører forskjell uten bind for øya.
-k
Tror nok at du glemmer en del psykoakustiske elementer som gjerne ikke har noe med fortetninger og fortynninger i lufta å gjøreEr det en hørbar forskjell, så hører man forskjell uansett!
Husk at lyd er fortetninger og fortynninger i lufta... altså fysisk. Den er som den er uansett hva du tror eller håper det skal være.
...
Du understreker jo nettopp det jeg sier. Medisiner kan ha ønsket effekt (smertelindring) selv om de ikke består en blindtest. Dette kalles placebo-effekten, og kommer trolig av at hjernen tror/ønsker at det skal ha en effekt. Det betyr ikke at effekten ikke er like reell eller gledelig for pasienten.Er det en hørbar forskjell, så hører man forskjell uansett!
Husk at lyd er fortetninger og fortynninger i lufta... altså fysisk. Den er som den er uansett hva du tror eller håper det skal være.
Artig at du nevner legemidler. Da jeg har slitt med tildels sterke kroniske smerter i snart ti år og tatt forskjellige medisiner like lenge vet jeg godt hvordan enkelte ting virker, mens andre ting har null effekt. Da hjelper det svært lite hva jeg tror, håper eller ønsker at det skal virke.
Du understreker jo nettopp det jeg sier. Medisiner kan ha ønsket effekt (smertelindring) selv om de ikke består en blindtest. Dette kalles placebo-effekten, og kommer trolig av at hjernen tror/ønsker at det skal ha en effekt. Det betyr ikke at effekten ikke er like reell eller gledelig for pasienten.
Men for å forske på smerte-stillende piller så er denne effekten uønsket, for sukkerpiller ville sannsynligvis gi samme effekt. Derfor arrangerer legemiddelfirmaer kontrolltester hvor halvparten får sukkerpiller og resten får middelet under test. "godheten" til middelet under test defineres da som differansen mellom sukkerpiller og legemiddel, IKKE som differansen mellom legemiddel kontra ingenting.
På samme måte kan psykologer forutse at en "svart boks" til 100.000,- fører til at alle som ønsker/tror at lyden skal bli bedre, synes at den blir bedre. Det er selvfølgelig gledelig at folk blir mer fornøyd med lyd og anlegg, men det er bevist på messer, at folk (erfarne hifi-journalister) blir i hallelujastemning av en sort boks som ikke er innkoblet!
Det fremstår for meg som helt uforstående at hifi-folk ikke vil/tør bruke samme testmetodikk innen hifi som den vi bruker på legemidler. Vi har valget mellom en metodikk som lett kan bevises som unøyaktig, og en metodikk som har mekanismer som lar oss kontrollere (om enn ikke fjerne) upåliteligheten.
På samme måte kan man sannsynligvis spå at presentert for shaman-steiner og grønn tusj som virkemidler så vil sannsynligvis sånne som meg, Ivar Løkken etc synes at to lydklipp låter helt likt selv om en normalt hørbar effekt introduseres skjult for oss (som 1dB demping, moderat filtrering etc). Altså en motsatt placebo-effekt, hvor teoretisk kunnskap lager en barriere som reduserer den iboende oppløsningen til hørselen. Dette er ikke mer "flaut" eller skadelig enn den andre veien, bare et uttrykk for at forventning farger virkelighetsoppfatning, og at man enten kan designe tester som tar hensyn til dette, eller erklære seg selv som "gulløre" og få seg jobb i Lyd & Bilde.
I tilfellet over kan man ganske enkelt fjerne fargingen "sånne som meg" ville ha ved å fjerne informasjonen om hva vi faktisk hører. Da er forutsetningen optimal for å avsløre _hørbare_ forskjeller i perturbasjoner rundt likevektstrykket ved øregangen, og minimal for egentlig å teste andre ting som forventninger, predisposisjoner, ønsker.
mvh
Knut
Jepp! godt forklart, og ikke overraskende, enig i det meste!!Du har nok misforstått det jeg skrev!
Jeg merker ekstremt godt om en medisin virker eller ikke virker på meg uavhengig av hva jeg forventer, tror og håper!
F.eks når jeg har gått tom for medisiner og forsøker andre tilsvarende medisiner og får null virkning. Da forventer jeg en bedring men ingen bedring kommer.
Den oppskrytte placeboeffekten har jeg mistet troen på. Når mange ekte medisiner ikke virker, vil nok ikke sukkerpiller heller ha noen effekt!
Det at man kan påvirke smerter og sykdom med positiv tankegang blir noe annet, da det blir en påvirkning på hvordan man takler smerter eller nærmest kan "overse" de. Dette har ingen ting med piller og gjøre.
Når det gjelder svart bokser til 100.000,- så blir jeg ikke imponert over dette! Etter å ha gått fra produkter i disse prisklasser og over til DIY høyttalere og forsterkere er jeg mer opptatt av konstruksjoner/komponenter enn pris på et ferdig produkt. Denne placeboeffekten skulle da ha gjort at jeg "hørte" en dårligere lyd ettersom jeg byttet til noe langt billigere og styggere!
Jeg synes det er merkverdig at folk må ha blindtester og lese seg til hva som låter bra....!!?? Det er tydeligvis mange som ikke stoler på det de hører før de får bevist at det de trodde de hørte stemmer med andres "fasit"
Det er vel ingenting annet enn fornuftig å ikke stole 100% på et såpass upålitelig og påvirkelig instrument som hørselen.Det er tydeligvis mange som ikke stoler på det de hører før de får bevist at det de trodde de hørte stemmer med andres "fasit"