På 70-tallet og begynnelse av 80-tallet irriterte arbeidere seg over funksjonærer.
Ikke var de kroppsarbeidere, hadde kortere arbeidstid og bedre lønn.
I dag består hele AP seg av funksjonærer, nær sagt.
Gått til Høyre har AP også - selv om de nevnes som kommunister av enkelte.
Jeg tror at denne Høyredreining kommer av at AP tror de fanger opp Høyrevelgere med dette.
I tillegg er jo høyere levestandard - lønn etc, blandt disse politikere også ett moment.
Høyre i dag er ikke hva Høyre en gang var, selv synes jeg de overgår FRP,s tidligere påståtte populisme.
I Nordland samarbeider nå AP med Høyre i fylkestinget, etter at RV trakk seg fra ett samarbeide med AP og ett par andre partier.
Hvis - hvis Høyre er akseptabelt for AP som samarbeidspartner i ett fylkesparti - hvorfor skal da noen stemme AP i dette fylke i det hele tatt?
Hvorfor ikke da like greit stemme Høyre?
Har aldri stemt AP selv om jeg ut fra sosial stand og arbeidsforhold skulle gjort dette.
Jeg har aldri likt AP - jeg har sett for mye skittkasting, bråk, sjikane og til dels personforfølgelse på ymse arbeidsplasser til dèt.
Yngre arbeidstagere har blitt sjikanert fordi de ikke var organiserte, småbarnsforeldre det samme grunnet deres valg i den private sfære.
Personlig tror jeg AP vil falle i oppslutning, tror ikke de vil favne mere enn 18 - 25% av velgerne om noen år.
Her i kommunen lå AP lenge på ca 40 - 50% oppslutning, for ved nest siste kommunevalg å få en 14% oppslutning.
Ved siste kommunevalg fikk de noe over 30% oppslutning.
Dette sier noe om folks tillitt, når man går ned fra over 50% oppslutning til like over 14% oppslutning.
Nå kan man tro at alle har det mye bedre, alle har bedre velstand, osv, osv.
Men dette er ikke sannheten.
Det er riktig at det er mere penger i systemet, og at mere blir brukt.
Men på helsestell, skole, sosiale tiltak er det bare en vei og det er rett ned.
Er en rekke innbyggere som enda ikke har fått velferdstilbud de ble lovet på 60-tallet.
Ikke mange av dem lever enda, men etterkommere er vitner til dette.