Politikk, religion og samfunn Det kladder for AP om dagen.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.841
Sted
Nøtterøy
Hva er det som skjer i gode gamle Arbeiderpartiet om dagen? Den ene sex skandalen etter den andre.Og jeg som er organisert i Fellesforbundet og sitter som klubbformann på jobben. Nei makan. Sist ut er Martin Kolberg da. Riktignok ikke i en sex skandale. Den sleske fyren der har jeg aldri likt, og nå har jeg fått enda en grunn.Ikke rart at det går dårlig på meningsmålingene.:p

Sist redigert:

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Problemet er jo at det IKKE går veldig dårlig på meningsmålingene, til tross for at AP nå er fritt vilt i media.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Man kan saktens lure på om det er et parti for arbeiderklassen eller om det er et parti for broilere som søker makt.
Det blir ikke akkurat penere når man ser hvordan enkelte bruker makten.

N

nb

Gjest
Man kan saktens lure på om det er et parti for arbeiderklassen eller om det er et parti for broilere som søker makt.
Det blir ikke akkurat penere når man ser hvordan enkelte bruker makten.
Det er da ikke noe å lure på.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
På 70-tallet og begynnelse av 80-tallet irriterte arbeidere seg over funksjonærer.

Ikke var de kroppsarbeidere, hadde kortere arbeidstid og bedre lønn.

I dag består hele AP seg av funksjonærer, nær sagt.

Gått til Høyre har AP også - selv om de nevnes som kommunister av enkelte.
Jeg tror at denne Høyredreining kommer av at AP tror de fanger opp Høyrevelgere med dette.

I tillegg er jo høyere levestandard - lønn etc, blandt disse politikere også ett moment.

Høyre i dag er ikke hva Høyre en gang var, selv synes jeg de overgår FRP,s tidligere påståtte populisme.

I Nordland samarbeider nå AP med Høyre i fylkestinget, etter at RV trakk seg fra ett samarbeide med AP og ett par andre partier.

Hvis - hvis Høyre er akseptabelt for AP som samarbeidspartner i ett fylkesparti - hvorfor skal da noen stemme AP i dette fylke i det hele tatt?
Hvorfor ikke da like greit stemme Høyre?

Har aldri stemt AP selv om jeg ut fra sosial stand og arbeidsforhold skulle gjort dette.

Jeg har aldri likt AP - jeg har sett for mye skittkasting, bråk, sjikane og til dels personforfølgelse på ymse arbeidsplasser til dèt.
Yngre arbeidstagere har blitt sjikanert fordi de ikke var organiserte, småbarnsforeldre det samme grunnet deres valg i den private sfære.

Personlig tror jeg AP vil falle i oppslutning, tror ikke de vil favne mere enn 18 - 25% av velgerne om noen år.

Her i kommunen lå AP lenge på ca 40 - 50% oppslutning, for ved nest siste kommunevalg å få en 14% oppslutning.
Ved siste kommunevalg fikk de noe over 30% oppslutning.

Dette sier noe om folks tillitt, når man går ned fra over 50% oppslutning til like over 14% oppslutning.

Nå kan man tro at alle har det mye bedre, alle har bedre velstand, osv, osv.
Men dette er ikke sannheten.

Det er riktig at det er mere penger i systemet, og at mere blir brukt.
Men på helsestell, skole, sosiale tiltak er det bare en vei og det er rett ned.

Er en rekke innbyggere som enda ikke har fått velferdstilbud de ble lovet på 60-tallet.
Ikke mange av dem lever enda, men etterkommere er vitner til dette.

N

nb

Gjest
Det k finnes knapt noe høyreparti i Norge. Etter internasjonal skala er det kun variasjoner over sosialdemokrati.

G

Gjestemedlem

Gjest
Selv om Arbeiderpartiet ikke lenger er et arbeiderparti men et sosialdemokratisk parti, er de nå likevel de som ligner mest på det de engang var. Høyre er nå Høyre, selv om de har blitt mye mye mykere i kantene de siste årene og ikke er så lett å skille fra dem i praksis. SV er ikke et parti for arbeidere, men for trygdede i alle fasonger og varianter, samt feminister og barnehagesosialister. Ikke et parti for menn i arbeid. Ingen av de andre partiene fyller rollen bedre heller. Så i mangel på et alternativ vil nok AP bestå. Det vil kanskje endres over tid, med AP vil alltid være AP og rimelig store slik at man aldri kommer utenom dem i politikken.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
AP vil svinne hen. Gi det litt mer tid. Å tro ting er statisk - er en dåres tanker.

G

Gjestemedlem

Gjest
AP vil svinne hen. Gi det litt mer tid. Å tro ting er statisk - er en dåres tanker.
Nei det har jeg ingen tro på. Det vil nok gå litt opp og ned for dem, men de har en posisjon i politikken som ikke noen andre partier kan ta fra dem. Som sagt er det ikke noe annet parti som favner om arbeidsmennesker på samme måten. Og det potensialet går aldri bort, for brorparten av folk i landet må være folk i arbeid. Så når det er bruk for det igjen vil de stige kraftig igjen. Blir det for mye hodeløs populisme eller mannevond kristenkonservativisme er det veldig viktig å ha noe å falle tilbake på.

Vi trenger absolutt noen år med en annen regjering og kurs nå, men det skal alltid være mulig å gå tilbake om det går i feil retning.

Topp Bunn