Det ideelle rom

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Forutsetningen er ett litt stort rom 60kvm, 6x10m
Ettersom jeg kan forstå utfra det jeg har lest og forhåpentligvis forstått, så er det anbefalt mer og mer demping jo lavere du kommer i frekvens.
Demping av rom i pro kretser hvor det er mye diskusjoner og kompetanse, anbefales det ikke særlig demping over 600Hz, +/- utfra rom størrelse.
(Dette kommer sef an på rommet, er det en betong kjeller eller plate kledd stenderverks hus har vel litt å si her)
Energien over dette bør beholdes for å gjøre at rommet føles levende. Sene refleksjoner høres bra ut, enda bedre diffusert.
Alle forstyrrende refleksjoner bør unngås/behandles uten å dempe rommet noe mer over det nevnte eksemplet på 600Hz
Så er det diffusjon, helst fra over Scrøeder, som er vanskelig å få til siden få diffusorer virker ned til f.eks. 200Hz, uten å ta uhorvelig plass.
Diffusjon er uansett ett pro i ett ellers likt rom uten diffusjon.
Diffusjon i presens område fra ca 800-4500hz er viktigst.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Er til stereo eller multikanal? For multikanal ville jeg hatt mer kvadratisk da høyttalere skal passeres i en sirkel rundt deg. 8x10m er da bedre.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Godt poeng, i utgangspunktet kan jeg ikke gjøre noe med rommets dimensjoner, der er vår straffende herre byggesak fremdeles sjef. Multikanal blir det ikke brukt til antagelig, det er på en måte ett generellt spørsmål, uavhengig av rommets bruk. Om man hører på musik, film eller live ting, er det noe annet enn de generelle betingelsene som må være til stede for god lyd? AV folket bruker mye mer demping, så vi tar de ut av ligningen...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Så i utgangspunktet skal man ha massive bassdemping fra så lavt som mulig, synkende i effekt opp til 400-600-800Hz (avhengig av stort/medium/lite rom),
med veldig bredbåndet diffusjon fra Scrøeder og opp så høyt som mulig.
Det er jo 2 veldig vanskelige oppgaver, uten tvil....
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Forutsetningen er ett litt stort rom 60kvm, 6x10m...
...er det anbefalt mer og mer demping jo lavere du kommer i frekvens.
Et ideelt rom i min verden er 5m x 15m x 2,38m...
Ingen demping utover det "normale" som er tilstede i dag...
Rommet foretrekkes rektangulært, men kortere dybde fordelt over 2 plan som transmisjonslinje kan også være akseptabelt...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
5x15m er vel ikke særlig ideelt siden det har dupliserende resonnans lengder? Resonnanser fra 5 og 15 ligger seg på samme plass?
Siste setning skjønte jeg ikke?
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Jeg ville konsentrert meg om diffusjon av første refleksjoner i første omgang. Ikke sikkert du trenger voldsom bass demping. Hvor mange subwoofere skal du kjøre ?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Herremann. jeg kjører normalt mye bassdemping, det må til. Det er ikke noe alternativ, bassdemping er ikke noe man kan velge å gjøre mindre, det er bare ikke mulig!
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
5x15m er vel ikke særlig ideelt siden det har dupliserende resonnans lengder? Resonnanser fra 5 og 15 ligger seg på samme plass?
Siste setning skjønte jeg ikke?
Det viktige er å plassere høyttalere slik at det ikke oppstår resonnanser...og det er vel ingen programmer som simulerer alle varianter?
Tenk at rommet ditt over flere plan er oppbygget som en transmisjonskanal...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Herremann. jeg kjører normalt mye bassdemping, det må til. Det er ikke noe alternativ, bassdemping er ikke noe man kan velge å gjøre mindre, det er bare ikke mulig!
Det er mye bedre med aktiv bassdemping som faktisk bidrar til noe fornuftig i et rom...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg vet ikke hvor mange subber jeg skal kjøre enda, har heller ikke mulighet for å bruke DBA, rommet er ikke symetrisk.
I utgangspunktet er jeg mest innteressert i hvordan jeg skal få til stingende demping fra 600Hz og ned, og uten demping over...
Vanlig absorbenter med tynne plater/plast foran for å returnere fra 600 og opp?
Og ikke minst få på plass en del diffusjon fra så lavt som mulig.
Deler av diffusjonen kan gjøres mobil, setter de på hjul og ledder de så de kan slås ut og trilles på plass forn hjørne/vindu.

Deler av taket 30% kan dempes siden det er kryploft over.
Bakveggen er med skråtak så kan få inn 1m dype bassfeller på nederste halvdelen.

Tror ikke dette er nok så frem eller side veggen kan evt bygges med noen store VPR'er innebygd i veggen.
VPR er greit siden de demper mest lavt...
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.241
Antall liker
4.369
Torget vurderinger
0
Får å oppnå et ideelt rom ville jeg tunet rommet til anlegget, lydideal og bruksområdet.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Får å oppnå et ideelt rom ville jeg tunet rommet til anlegget, lydideal og bruksområdet.
Ja meningen er å gjøre det nøytralt, og da tenker jeg at lydidealet er nøytralt, og anlegget er noe som gir nøytral lyd og bruksområdet er ett variert begrep. Rom som er bygd for å være nøytrale uavhengig av bruksområde, tenderer mot å være anlagt slik det er antydet i åpningsinnlegget, ettersom jeg kan finne ut, og det er det eg virkelig lurer på. Det er ikke ett film rom med masse allround demping, det er planlagt som ett live rom med svært god demping nedover og diffusjon fra så lavt som mulig. Med slike forutsetninger er det ikke så store forskjeller på ett "Live" rom og ett hifi rom egentlig.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Så ja egentlig skal eg bygge et "live rom" for utøving av musikk, men det er mye av det samme. De kan ikke ha en haug av resonnanser i bassen, de kan ikke ha en smørje av refleksjoer i presens/mellomtonen, og de må ha klare tilbakemeldiger fra rommet for hvordan det låter, altså bredbåndet diffusjon.
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Så hvis eg kan sette meg noen mål for dette så skal det være ett rom, med bassfelle i tak og vegg. Taket blir vanlige akustikk himlingsplater over ett undertak med forsenket undergurt, altså hvor man har undergurt/hanebjelke som gjør at man har rom mellom tak og møne. Dette mellomrommet mellom stue tak og møne er en glimrende mulighet til å dempe bass hvis man legger inn akustikk plater i taket uten andre harde plater mellom der og møne. Og åpne taket akustisk på denne måte har sef en svært en god effekt, som ingen akustikk leverandør ville finne på og fortelle deg
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Med et rum af den størrelse, ville jeg ikke bruge nogen form for absorbenter, men bruge diffusenering.
Absorbenter kan bruges i bassen, hvor det er nødvendigt senere. Man kender ikke problemet før man står i det.
Et gulv på strøer giver en god lyd. Højden på strøer afgør resonans frekvensen og høje dæmper den dybe bas. Det er vigtigt med Rockwool imellem strøer.
Væggene i træ lyder bedre end gips og langt bedre end beton og gasbeton. Det er vigtigt med flere lag.
Med diffusenering forsvinder væggene på den gode måde.
 
S

Syncrolux

Gjest
Så hvis eg kan sette meg noen mål for dette så skal det være ett rom, med bassfelle i tak og vegg. Taket blir vanlige akustikk himlingsplater over ett undertak med forsenket undergurt, altså hvor man har undergurt/hanebjelke som gjør at man har rom mellom tak og møne. Dette mellomrommet mellom stue tak og møne er en glimrende mulighet til å dempe bass hvis man legger inn akustikk plater i taket uten andre harde plater mellom der og møne. Og åpne taket akustisk på denne måte har sef en svært en god effekt, som ingen akustikk leverandør ville finne på og fortelle deg
Før man evt gjør noe sånt bør man få en byggmester til å vurdere hva det har å si for isolasjon, brannsikkerhet, lydisolasjon og evt fuktsperre.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Før man evt gjør noe sånt bør man få en byggmester til å vurdere hva det har å si for isolasjon, brannsikkerhet, lydisolasjon og evt fuktsperre.
Ja Tek-10 og Tek-17, de sier vel lite om dette da. Det er ingen krav til harde plater, det er krav til trykktesting og at huset er tett, det ordner dampsperren, og at man har nok isolasjon og siden huset er potte tett, så må man han god ventilasjon. Så det er energi, energi og energi altså. Brannkravene i Norge er ganske slakke siden vi normalt sett bor i trehus, dette brenner da lett så alternativet er å forby trehus, hvilket ikke er gjort. Det er ikke noe krav om gips på innsiden av alle eneboliger så eg kan huske. Dette så lenge du ikke har flere boenheter da blir det litt mer krav på sakene. Du må ikke teknisk sett bruke gips eller Rockwool istendenfor Glava osv. Næringsbygg er jevnt over bygd med akustikkhimlinger, over tekniske installasjoner med sandwich tak eller selvbærende tak med isolasjon under. Altså samme prinsipp. Eg har 3 Byggmestre på tunet som leietagere og en kompis som er det samme, de kan isolasjon og fuktsperre og endel om lydisolasjon prinsipper for Tek-17 for hus med flere boenheter. Om akustikk og bassfeller og variasjoner innenfor standarden kan de ingenting. Generelt sett skal man være skeptisk til nye måter å gjøre det på, hvis man ikke har undersøkt noe, det er sånn verden går fremover, sef.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Tror jeg har tenkt meg frem til en foreløpig løs preliminær plan. .Rommet er enkelt det er 6,5 x 11m, de 11meterene det går fra 2,50h i ene endeveggen med lav takvinkel, opptill 400cm på litt over midten, og så med bratte 40° ned til 80cm knevegghøyde på andre endeveggen. Under møne er det horisontale bjelker , det vi fanastriler kaller hanebjelker, bygningsteknisk tror eg det kalles hevet undergurt, informer meg de som vet, det rommet opp i taket brukes da som bassdempere. Eg åpner taket og setter inn systemhimling under hanebjelkene med ca 1m til møne, det vil gi god bassdemping vertikalt, hvis jeg ikke overdriver tykkelsen og luftgjennomstrømningsmotstanden på mineral ullen
I den lave skråveggen setter eg inn en massiv bassdemper, 10cm minralull 1 m fra veggen, denne blir utført som en skyvedørs garderobe, altså garderobe panelene blir 10cm mineralull med tekstil på frem og baksiden. Skinner og greier blir bygd for formålet. Så kan man lagre ting bak. Da har man god demping av bass på 2 flater, en god begynnelse.
 
Topp Bunn