Denon PU på Pro-Ject arm

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Denon DL103 generelt beskrives som et veldig godt kjøp. PU er forbruksvare og jeg kan vel like godt sikre meg en, også siden jeg er rimelig fornøyd med ytelsen fra Denon DL160. Spørsmålet er om DL103 matcher karbonarm fra Pro-ject, tror det er 9CC. Om DL103 oppgis at den 'fungerer optimalt i tyngre tonearmer', så det er vel ikke ideelt. Eller kanskje heller gå opp til DL304? Ellers kjøpte jeg nesten Dyvavector 20X men vet ikke om det er verd prisen. Eller AT OC-modeller, hvordan vil det arte seg?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jøgga skrev:
Denon DL103 generelt beskrives som et veldig godt kjøp. PU er forbruksvare og jeg kan vel like godt sikre meg en, også siden jeg er rimelig fornøyd med ytelsen fra Denon DL160. Spørsmålet er om DL103 matcher karbonarm fra Pro-ject, tror det er 9CC. Om DL103 oppgis at den 'fungerer optimalt i tyngre tonearmer', så det er vel ikke ideelt. Eller kanskje heller gå opp til DL304? Ellers kjøpte jeg nesten Dyvavector 20X men vet ikke om det er verd prisen. Eller AT OC-modeller, hvordan vil det arte seg?
DV 20 går godt i Rega-armane, og sidan det meste Pro-ject har mykje til felles med RegaRB 250 og 300, skulle det funke, om du er klar til å gå såpass høgt på banen. DV10x5 er kanskje litt enklare å starte med?
Elles er DL 160 mykje greiare enn 103 om du har ein av desse 10 -12 grams Pro-Jectarmane. 103 er litt krevjande på armen (må oftast ha litt masse).

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Enig med Arve. 103 og særlig 103R kan være vanskelig å få til. De er "stive" pick-uper, noe som medfører massiv overføring av energi fra rilleavlesning og videre i systemet.

For at 103 skal lyde optimalt må det ha høy effektiv masse (gjerne over 30 gram for 103R) evt. litt mindre effektiv masse supplert med oljebad/oljedemping med olje av forholdsvis tykk viskositet. Stive pick-uper som 103 har uansett godt av ekstra oljedemping. Men jeg tror ikke at det er alle tonearmer som har en slik opsjon/mulighet.

Økt effektiv masse ordner man fint med å legge til masse på tonearmen. Bruker selv plastilin som også er festet til plastikk pick-up huset. Det fungerer effektivt og demper også resonanser fra pick-up huset. Andre tweak/tips er å ha en avkobling mellom selve pick-upen og tonearmen (har ikke prøvd det selv, men fungerer trolig) og evt. noe avkobling mellom tonearm og armbase.

103 og særlig 103R er en pick-up som mange har et hat eller elsk forhold til. Får man en 103R til, blir man belønnet godt. I motsatt fall skjønner man ikke "hypen".

BTW: Er det noen som har erfaring med om stive pick-uper fungerer bedre i unipivot armer eller ikke?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Hei,har Denon 103R i min 9-arm(ikkje 9c eller 9cc)på min 2.9WOOD. Funker greit,spiller godt,aner ikkje noe om effektiv masse på denne.Til opplysning skal det sies at æ fikk 2 lodd med,det ene fikk æ "balansert" ut armen med men ikkje høyt nok VTF så æ måtte bruke det andre loddet som æ ikkje fikk armen i "balanse" med men derimot riktig VTF på 2,5gram.Har hørt at det fins 3 lodd til disse armene..Syns 103R spiller riktig festlig med god rockefot 8) Så en plass på nett der de hadde brukt en 103R i en 9cc-arm på en RPM9 med godt resultat selv om de ikkje hadde trudd det ville funke...
mvh Filip

Topp Bunn