Denon Heos HomeCinema lydplanke - variabel sub

Chrkro

Fersking
Ble medlem
29.11.2015
Antall liker
0
Hei dere!

Mitt første innlegg her på siden - forhåpentligvis er dette riktig underkategori! For et par dager siden kjøpte jeg en lydplanke + subwoofer fra Hifi klubben, en Denon HomeCinema til ca 7000. I utgangspunktet skulle jeg gjerne hatt to gulvhøytalere i stereo, men kjæresten ba pent om å ta et system som er så diskret som mulig. :p

Etter noen turer og litt lytting på flere anlegg hos Hifi-klubben virket systemet fra Denon som et godt valg. Diskanten hørtes klar og god ut, og transmisjonen mellom øvre bassfrekvenser og lengere ned i det lavere frekvensområdet virket noenlunde balansert - til tross for et svært slankt design på både woofer'n og planken. Ferdig oppsatt i stua låter det også svært godt - både til film, sportslørdagen og musikk. I tillegg var den utrolig lett å sette opp - greit for en fyr som ikke har mye erfaring med slike anlegg. Med tiden er det dog ett ankerpunkt som stadig irriterer, nemlig at subwooferen leverer tilsynelatende ukontrollert mye kraft på visse lave bassfrekvenser. Spesielt på typiske listefyll-låter med et par-tre bassgrep gjennom en ~4 minutters sang er det kjedelig at ett av grepene buldrer og "tar" over låten fullstendig så lenge akkurat den frekvensen gjør seg gjeldende. Det samme gjelder for så vidt i filmer, dersom dette frekvensområdet berøres. Jeg har forsøkt å flytte subwooferen overalt omkring i stua, uten at det gjør noen forskjell. Har i tillegg justert opp og ned på subwooferen uten at dette hjelper. Skrur jeg den ned til minste mulige nivå blir bassen nærmest uteblivende på alle andre frekvenser enn på det kritiske området, for så å låte relativt kraftig på nettopp dette området igjen.

En stund tenkte jeg kanskje at det var mine egne ører som lurte meg, men dersom jeg holder en papirlapp bak luftekanalen på subwooferen vibrerer lappen merkbart mer av lufttrykket på denne dype, kjedelige frekvensen.

Er dette et kjent problem med nettopp slike system som det jeg har kjøpt? Bør det reklameres på varen? Dette er det første "Hifi" anlegget jeg har kjøpt noen gang, og jeg har derfor ingen referanse på hva jeg bør kunne forvente meg. Jeg har i midlertidig alltid vært veldig glad i god lyd, og derfor var akkurat denne detaljen litt skuffende.

Håper noen har anledning til å bidra med litt tips eller hjelp!

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skal la være å kommentere siste setning i første avsnitt, da slike kommentarer gjerne blir mer ærlige enn hva som anbefales av folkehelseinstituttet.

Når det gjelder bassen din er enten suben din ræva og resonnerer voldsomt på den (eller disse) frekvensene det er snakk om, ellers er det rommet ditt. Sistnevnte er det vanligste. Nå sier du at du har testa ulike plasseringer, så det er selvsagt litt vrient å si sikkert om du har testa "riktig nok" eller om det fremdeles kan være rom- og plasseringsrelatert. Det kan selvsagt hende dimensjonene på rommet ditt er såpass vanskelige at du vil få stående bølger uansett hvordan du plasserer suben.

Om du har andre rom med annen utforming som kan brukes som referanse, så hjelper det. Eller om du kunne ha tatt den med ut på verandaen ellerno for å høre om den gjør det samme der, når den ikke har noe rom rundt seg. Jeg er selvsagt svært klar over at dette ikke nødvendigvis er spesielt realistisk.

Det beste forslaget er nok å ta kontakt med Klubben og høre hva de har å si om saken. De har en god returordning, så om det viser seg at "slik er det bare" med den suben, så har du mulighet til full refusjon og mulighet til å gjøre det du først hadde tenkt allikevel.

("Huff kjære, det var jo leit. Men jeg prøvde ihvertfall.")

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Velkommen til forumet. HFS har mange inndelinger. Det er best å finne rette underforum for spørsmål.
Tråden er flyttet fra hifi-generelt til surround delen av forumet.

Chrkro

Fersking
Ble medlem
29.11.2015
Antall liker
0
Hehe ;)

Vedrørende suben - jeg har prøvd meg frem med ulike rom og volum, og det er helt klart en differanse på hvor den står. Likevel blir jeg aldri kvitt all buldringen på visse lave frekvenser (riktig nok ikke testet ute). Det er som om jeg kan kjenne at resonansen er ulik når jeg legger hodet nær suben, og at denne differansen blir ytterligere forsterket når lyden kastes mellom veggene i rommet. Jeg har satt den høyt, lavt, midt i rommet, der jeg sitter, ovenfor der jeg sitter (godt at den er trådløs :p) og alt annet jeg kan tenke meg, men fortsatt uten nevneverdig forskjell på buldringen på disse frekvensene. Hvor ofte er det at rom rett og slett er håpløse tilfeller ift. et systemer som dette? Og hvilket system er egentlig mest plasseringsvennlig? Foreldrene mine har nettopp kjøpt seg et fint 2.0 system med forsterker som har imponerende dypbass, uten at det blir buldrende av den grunn. De har alt annet enn en normal form på stuen, men likefullt låt det som et skudd første gang de satte det på uten å tukle med plasseringen.

På jobben har jeg forsåvidt en Logitech Z4 (2.1) for PC-bruk som spiller helt greit - i alle fall uten denne buldringen som jeg snakker om ovenfor. Heller ikke her er suben plassert på noen spesiell måte, men likefullt gjør den jobben greit. Går ut i fra at det kanskje er noen fundamentale forskjeller til de som er til bruk for TV/hjemmekino?

Topp Bunn