Denon DL 103 - hvilket av to headshell?

• Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Platespiller er en SL-1210 med originalarm påmontert silikondemper.

Jeg skal anskaffe meg en DL-103, og har to aktuelle headshell til utvalg:

LP Gear Zupreme; dette gir en armmasse på 16,5 og pickup kan monteres med korrekt overheng på15mm (52mm fra armfeste ved hjelp av overhang-tool).

Ortofon LH-2000; Dette gir en armmasse på 20. Pickup kan ikke monteres 100%. Max fremme i headshellet mangler det ca 1mm = overheng på 14mm.

Jeg tenderer mot at det er viktig å få opp massen på armen, og at den ene milimeteren ikke har så stor betydning. Det forskyver bare nullpunktene litt i forhold til produsentens protractor (?). Ved bruk av andre protractorer gjør man jo det samme.

Men sikker er jeg ikke.

Har dere noen innspill til dette? Eventuelt erfaringer med denne pickupen på en SL-1210?

Setter pris på alle innspill :)

Mvh
Bård

Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg har et par SME armer som ikke har mulighet for å bevege/vri pu i headshellet, og man justerer her både overheng og nullpunkter i ett. Oppgitt overheng fra produsent blir rett på disse armene når man bruker den medfølgende protractoren, men bruker man en universalprotractor for eksempel, og kan velge mellom de tre geometriene - Løfgren, Stevenson og Baerwald, blir overhenget som det blir da hele armen skyves frem og tilbake i basen for å møte nullpunktene i de forskjellige geometriene. Det vil nok variere et par millimeter på det meste her.

Jeg vil tippe at du finner en av de nevnte geometriene til å passe dine innstillingsmuligheter selv om du ikke oppnår korrekt overheng angitt fra armprodusent.

Du kan ved bruk av egnet kalkulator (vinylengine) finne ut om egenresonansen/forholdet mellom arm og pickup kommer innenfor idealområdet på 8-12Hz, og om den gjør det med det letteste shellet vil det jo være bankers..

Håper det var til noe hjelp.

K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Jeg har diverse protractorer jeg har brukt ellers, og vil nok prøve de også hvis det ikke går med overhang verktøyet.

Spørsmålet var kanskje like mye om +/- 1mm er innenfor de toleransene som reelt sett ikke er hørbare.

Bård

K

Kleine Freiheit

Gjest
Jeg bruker også at-oc9 og Shure m. SAS Jico. På de blir det penibelt justert grunnet slipningen. Da kan jeg med andre ord la 1mm være 1mm og glemme det pga slipningen.

Takker for svar :)

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
378
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Utmerket kombinasjon som jeg bruker selv. Jeg skiftet ut det orginale head-shellet med dette fra Sumiko. Sumiko HS12 Headshell

Litt fastere bass og litt bedre stereoperspektiv. Absolutt verdt pengene

Topp Bunn