Denon 103 - 304

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jeg føler at spørsmålet ang. de overnevnte p-u´er har mer nedslagsfelt her på "vinyl" enn under "Denons venner".
Altså, jeg har en Trans Rotor 2.6 arm som i utgangspunktet er en godt moddet Rega 250. Videre: er dette en grei combo med tanke på denne "mystiske" og diffuse begrepet compliance?
Ifølge Impulse er ikke dette en helt optimalt combo, noe jeg i utgangspunktet ikke har noen grunn å tvile på, men jeg vil gjerne høre flere synspunkt.

Siden jeg har lyst til å nærme meg med små skritt mot MC-himmelriket så ... ;)

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Decca of London,Helge. Lytt og bli salig. Mvh Venen din.......(PS. Det er ikke fleip.)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.251
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
304 er etter min erfaring en bedre match, med mye bedre nål, men krever også en mye bedre riaa...

Arne K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Veldig forskjellig-lydende pu'er i mine øyne. DL304 låter jo veldig bra.

Men den er skjør, og den har liten toleranse for feil effektiv armmasse.

Mvh Vidar P

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
4.022
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei Helge!
Jeg har brukt både 304 og 103 i Rega arm og synes 304 passer best. Den passer mekanisk bedre enn 103 som kan like en tyngre arm bedre. Du kan enkelt modifisere en 103 til et villdyr som passer godt i RB. 103 sies å være aller best i arm med avtagbart headshell som feks SME3009S2(ikke improved)som ikke er så tight som en RB arm. Jeg holder på å restaurere en 3009S2 arm med en modifisert dl103 for øyet.
Mvh Espen

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Hmm, kan du utdype?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Hmm, kan du utdype?
Hva vil du jeg skal utdype? 103 vs 304 er enkelt; jeg (og det er min mening) misliker 103 veldig da jeg synes det er et trøskverk av en pu, og liker 304 veldig; jeg synes 304 er en uendelig mye mer vellydende og musikalsk pu. Så kan man selvsagt arrestere meg for ikke å ha hørt 103 i alle settinger tenkelig... men vet du hva; det jeg har hørt (og det er jo endel) har ikke levnet meg særlig ønske om å misbruke tiden på slik Flintstone-hifi (ta det med et smil).

Hva angår skjør; jeg har 2 stk 304, og flere av mine nære har de, fordi de låter bra; men de tåler nesten ikke mekanisk påkjenning (f.eks feil stifttrykk eller antiskating) så blir de skjeve for alltid. Ikke noe ukjent fenomen.
Følsomme for effektiv armmasse? Ikke noe mysterium, se på compliance-verdier så ser du at de avviker noe fra det du kan kalle "typisk"; de låter f.eks svært bra i en Thorens TP90 arm, men dør helt ut i en Linn Ekos arm (hos meg iallefall), jeg mener det er pga masseforskjeller, siden Ekos-armen i bunn og grunn er uendelig mye bedre med "alle" andre pu'er, og siden det samme fenomen gjentar seg i armer med sammenliknbare masser.

Mvh Vidar P

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for greie og opplysende svar, folkens.

Nei! Dette tror jeg ikke er noe for meg: Denon 103 lyder flintstones og attpåtil er sjansespill i en Rega-arm (ta det med et smil, les: Vidar). Denon 304 kan man nesten hverken se på, puste eller hoste høyt i nærheten av uten at det ender i skjevheter.

Nei! Helsike heller ... jeg vil heller kjøre safe: Shelter, here I come!!! ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du kunne vel antakelig gjort det verre enn en Audio Technica AT OC9/ML II i en ~RB250 arm. Antakelig det største MC-varpet på markedet idag? Robust, kompatibel, naturlig, vidåpen, ren, klangrik.. et hifivarp av dimensjoner til prisen. Ikke fullt så "røraktig sweet" som 304 kanskje; men desto mer artikulert og helhetlig, samt mer get-up-and-go.

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , når det gjelder 304 er jeg enig i at den er skjør....når det er sagt fikk jeg denne til å låte veldig veldig bra i en rb-700 arm og intespace fra Nottingham drivverk , det hele koblet inn i en holfi elipse riia , det var nesten skummelt bra , både riia og pu er jo ikke av det mest kostbare.......

Man kjøper vel ikke pu er etter hvor mye juling de tåler heller akkurat , jeg har sett bøyde cantilevere på både shelter , lyra og ortofon , så det kan fort skje om man er uvæøren okkesom.....

jeg syntes i allefall det hele låt svært så flot....

Jeg hadde spillern hjemme en måned da jeg satt opp komboen for en her på sentralen , han syntes også dette ble vellydende , og det er hans første vinyloppsett.....nicket er ckallest.

mvh Espen

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Takker for godt svar på mitt noe difuse spørsmål! Nå kjører jeg en 304 selv, og syntes den låt fantastisk iforhold til min gamle goldring, men har tenkt å få tak i AT OC9. fikk den 304'en fra noen som ikke syntes den låt fullt så bra som en AT OC9! Sitat den gamle eieren om 304, "den manglet litt i bånn"

Men kansje jeg burde sette ned vekta litt? Nå ligger den på 1.35(den skal ha mellom 1.2 og 1.4), eller er det for sent pga 304'ens skjørhet?

Dette er i en RB 250 arm.

Takk igjen :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det 304 "mangler i bånn" er forvrengning, festkuler og rølpebasslyd imo :)

Mvh Vidar P

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Det 304 "mangler i bånn" er forvrengning, festkuler og rølpebasslyd imo :)

Mvh Vidar P
Hehe, men du som har hørt den og AT OC9, hva vil du si forskjellene er?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.251
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg satte min 304 til 1,55-1,6g (på en SME V/Oracle Delphi-III)
Med en PassLabs X-ONO RIAA, var det ingen mangel på bunn...

Arne K

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Etter å ha jobbet med et diy-riaa prosjekt siden i sommer fikk jeg lyd (uten trøbbel) i min 304/ TP90/Thorens 2001 i går og er helt satt ut over den herlige lyden. Man er sjelden veldig god til å dømme lydkvalitet når man akkutrat er ferdig med et selvbygg, men likevel våger jeg meg utpå, dette er bedre enn jeg hadde drømt om. På f.eks JC sin "american V" hørte jeg klang og rominfo jeg ikke har hørt før. Nå fikk jeg ikke så mye bass men så var det også første gang jeg monterte en pickup og riaaen +preampen var helt nye. Bl.a har jeg drevet å målt på MC-trafoene og det skal visstnok magnetisere dem slik at innspillingen tar endel tid.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
304 passer som en velsmurt drøm i TP90, og dens klang passer til overmål ypperlig til TD2001 også. En innertier!

Mvh Vidar P

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
DL103 (vanlig og R) er nok ikke beste match til Rega 250 arm. Man får nok ikke potensialet fullt ut med denne pick-up/arm kombinasjonen, men noen blir jo fornøyd da. 304 er trolig et bedre valg når det gjelder matching, men så koster den jo noen kroner mer enn 103 da.

Har ikke selv hatt en Shelter pickup. Tester tilsier at de har en mer "klinisk" og mer "hifi-lyd" enn f.eks. Denon. Det samme gjelder visstnok også AT09 og Lyra serien. Men man også være klar over at balansen i lydbildet også avhenger av faktorer som innstilling av tonearm, Riaa og ikke minst "korrekt" last av MC-pickuper.

Hvorfor ikke velge en moving magnet pickup heller? Man slipper da fordyrende og potensielt problemfylt forsterking av de lave signalene fra MC-pickuper. Tenker man en totalsum av pickup og riaa for under 10k, vil man få mest igjen ved å satse på MM.

Følte et sterkt behov for å kommentere Vidar Ps begrep "flintstone Hi-fI". I disse harddisk og flashbasert avspillingstider og mht trådløs overføring av musikk - er definitivt vinylavspilling i seg selv å anse som "flinstone hifi". Men det er vel greit å kaste stein når man selv sitter i glasshuset Vidar P ;).

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.917
Sted
Hus
Har ikke hørt DL 304, men har hørt DL 103 i min Yamaha YP-D8. Den armen som sitter her har en effektiv armmasse på ca 26 gram, og da er det medregnet en pickup på ca 6 gr. Koblet opp denne comboen da jeg fikk det hjemsendt fra Tyskeland i julen, og synes denne pickupen låt pistrete. Det samme sa sønnen min som er vant til min Benz M09 og sin egen Ortofon Kontrapunkt A. Denne pickupen skal byttes ut i en Audio Technica AT OC 9 eller en Benz Ace etter hvert. En annen ting med Denon DL 103 og 304 er at de har lite gain, så de passer dårlig til mange RIAA trinn.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
Jeg hadde for en tid tilbake muligheten til samtidig å teste flere velanskrevne MC-pickuper i mellomprisklassen, bl.a Denon 103 R og 103 SA og Ortofon Rohmann, og forstår virkelig ikke den negative omtalen av Denon 103 i denne tråden. Synes den holdt godt følge med de øvrige og vil karakterisere den som en musikalsk, i mitt øre. Litt rart at den skulle være så populær i årtier hvis den er så dårlig som det fremstilles her.

S

slowmotion

Gjest
Jeg brukte 103 en stund, og synes jeg fikk den til å spille ganske bra.
Den er veldig følsom på belastning og arm.
Forøvrig er den lett å modifisere for bedre lyd, uten at det koster noe ekstra.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
frans skrev:
.. Følte et sterkt behov for å kommentere Vidar Ps begrep "flintstone Hi-fI". I disse harddisk og flashbasert avspillingstider og mht trådløs overføring av musikk - er definitivt vinylavspilling i seg selv å anse som "flinstone hifi". Men det er vel greit å kaste stein når man selv sitter i glasshuset Vidar P  ;).
Helt greit, og fint at man har forskjellige oppfatninger om ting. Jeg er ganske klar på at jeg personlig ikke liker 103, og like klar på at det er min personlige opplevelse, kun basert på egne opplevelser i egne settinger. Videre er jeg alltid veldig klar på at det er personlige opplevelser vi diskuterer, når vi snakker om hvilke produkter vi liker og ikke liker. Jeg opplever 103 som en veldig gammeldags pu i verste forstand, med egenskaper som overhodet ikke passer min musikk; men jeg har virkelig ingen problem med å akseptere at andre opplever den annerledes. Ja jeg opplever det sågar som en berikelse at man kan dele opplevelser med produkter, og på en slik måte berike hverandre. Det skulle da bare mangle; andre hører på annen musikk med andre ører. Så jeg synes ikke det er helt greit at andres opplevelser blir på et vis underkjent... de bare deler sitt syn, som alle andre  :)

Jeg føler ikke at jeg sitter i glasshus når jeg sier at jeg ikke liker 103; jeg synes det er en ærlig sak å mene; og mener vel kanskje at det er noe av grunnen til at vi har fora for diskusjon at vi kan dele hverandres opplevelser. Jeg sammenlikner ikke pu'en med hverken trådløse overføringer, hardiskmusikk eller andre moderne greier, men simpelthen bare med andre pu'er (også fra Denon) som jeg har eid og ellers blitt kjent med. Har ingenting med glasshus eller andre hus å gjøre synes jeg... man kan ikke kritisere noen for å ha meninger om at en gitt pu låter slik-og-slik bare fordi det fins trådløse overføringer  :)

Mvh Vidar P

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Jeg tok et mer overordnet blikk og mente at selve vinylavspilling som sådant er å regne som "steinalder hifi" etter dagens morderne standarder. Så kan man jo hevde at noe er mer "steinalder hifi" enn annet innefor samme type utstyr.

Det som imidlertid er bra med vinyl vs. CD/Blu Ray, Mp3, Flac avspilling er at man "tune" vinylavspillersystemet til å passe ens egen smak (ser da bort fra eq, digital romkorrektsjon, ekstra digital romklang osv).

Og DL103R er nok ikke en pickup som passer alle og alle typer musikk like godt. Til det har den noen svakheter så som litt grunn dybde i sterobildet og noe trangere perspektiv sammenlignet med CD. Men spiller man mest 70 og 80 talls rock og pop er det få pickuper som er bedre nesten uansett pris. Det har fått Hifi choice (eller var det Hifi+?) til å kalle DL103R til den beste rock 'n' roll pickupen i dag. Det kan jeg istemme i, men får tilføye at den spillar da meget godt på musikk ala Rypdals Singles Collection også. Men i forhold til ytelsen på mer rock/pop orienter musikk, lever den ikke helt opp til lydmessige forventninger på klassisk musikk etter min oppfatning.

Har fulgt noe med på debatten om DL103R på ulike forum. Han ser konturer av to fronter akkurat som vinyl vs. CD, rør vs. transistor, bassrefleks vs. trykkammer osv. En gruppe kaller DL103R som "steinalder" hifi - for dem er alt galt med denne pick-upen rent konstruksjonsmessig (men ikke lydmessig? - ...kan se ut som). Og så har man tilhengerne - de som har sett lyset og som mener at man må opp på Koetsu Black nivå for å få noe som er signfikant bedre når det gjelder lydreproduksjon. Mange av dem har også "nedgradert" prismessig.

Hos meg har DL103R hengt alledeles godt med på alle oppgraderingene på vinylsiden (Riaa, rør, kabler, step-up). Foreløpig har det ikke var pickupen som har satt begresningene lydmessig. Venter nå på en ny riaa-korrektur fra USA - så får en se om det lydmessige taket for pickupen nå nås.

Mitt mål med lydoppgraderinger på vinylsiden er å få lyden opp på Droplet CDP 5 nivå (se avatar til venstre). Er ganske nært nå. Min erfaring med pickupen så langt er at den store styrke er såkalt PRAT (pace, rhythm and timing) og gjengivelse av særlig mellombassen eller også omtalt som evne til å få rockefoten til å gå, evne til å spille musikk og gi musikalsk glede. Mellombassen vil jeg faktisk si at befinner seg på referansenivå.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har også lagt merke til denne polariseringen av oppfatninger; noen elsker den andre forakter den tydeligvis. Sågar innad i samme magasin, som f.eks HifiWorld, hvor Noel Keywood (er det vel) ikke lar noen mulighet gå fra seg til å servere lange tirader om hvor elendig han synes dette er; mens en annen skribent i samme blad like hyppig skryter av den.

Nettopp pga denne evnen til polarisering, så er vel dette en pu som er vanskelig å anbefale til noen som ikke har hørt den per se; men som det må være helt greit å fortelle omkring egne opplevelser med. Uansett hva man leser av andre om 103, så må man huske at det alltids er en like stor fløy av lyttere som synes det stikk motsatte; og dette er definitivt et tilfelle av "try before buy" om det noengang var et, skulle jeg tro.

Mvh Vidar P

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Enig i mye av det siste du skriver. "DL103" er ikke den greiest "plug-and play" pickup dersom man ønsker en optimal lyd fra starten av, men potensialet er jo stort under de rette omstendighetene.

Zu-audio har laget sin egen variant av standard 103.

Record collectors love the DL-103 because it's cheap and it has gobs of real musical tone. Internet retailers love it because it's consistent—damn consistent—and rugged. And OEMs love it because, like the Garrard 301, the Quad ESL, and the Rega RB300, the Denon DL-103 is one of those products that cries out to be maximized.

Akkurat slik zom Zu her har gjort.

The stock Denon DL-103 is a superb cartridge and a remarkable buy; if $229 is the limit of your moving-coil cartridge budget, you can do no better, assuming you're prepared to work with it and to toe the setup line described above. But for almost twice the money, the Zu DL-103 will indeed bring that much more pleasure, and then some. The Zu doesn't just slay giants: It rips their beating heart from their chests, shows it to them, finishes them off, then chases their souls and drags them down to hell. Recommended .

What would you get by spending more money—say, $1600 for the Koetsu Black that I reviewed last July? In my system, the Black has lots of beautiful tone and texture, while sounding less colored, less pungent, than either version of the DL-103. But for all that, the Zu DL-103 in particular was capable of sounding bigger, and had a better, more impactful way with uptempo music. In that respect, the Zu was more stirring—more involving—than all but my Miyabi 47. Really. - Art Dudley (Stereophile).

Det er jo enkelte som går langt med sine modifikasjoner .

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
4.022
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Her er min 103R i Uwe´s "Panzerholtz"
Den slår allt jeg til nå har hatt av puér(Ortofon20sprme-atoc9-rondoBlue-dl304)

Mvh Espen

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
608
Torget vurderinger
3
Hmm,gjorde en interesant oppdagelse i dag,æ og et par kompisa spleisa på Hifi News si testplate(handla hos SvalanderAudio) Har en ProJect 2,9Wood med 9-arm,aner ikkje effektiv armmasse på denne men 9c har vel 9,5gram så æ tvile på at denne e SÅ mye tyngre.Anyway,har sett at folk sier at 103R må ha en blytung arm;20-30gram effektiv masse,så hvorfor havnet både "lateral resonance test" og "vertical resonance test" på midt i smørøyet dvs 10-11Hz :eek: Jaja,øra mine har jo ikkje lurt mæ før det her,har jo alltid syntes at den har fått det tel å svinge ;)
mvh Filip

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er i utgangspunktet ganske begeistra over 103, iallfall dei fleste modellane (standardutgåva er mest for pengane). Men pickupen passar dårleg i RB250-armar og alt som liknar på desse. Ein vesentleg tyngre arm må til. Ein 304 er eit mykje betre val til armen din. Ein meir forfina pickup enn standard 103, men vel så vanskeleg å ha i husholdninga. Sjølv hadde eg ikkje problem då eg prøvde 304, men det er visst ein sart sak, der nålefanen lett tek skade?

Elles er mine to fyrsteval til dei rimelege Rega-armane og liknande:
- Dynavector DV10x5 (går rett i vanleg riaa, og byr på svært så anstendig lyd pr kr. For musikkelskarar, særleg slike som gjerne vil lytte på alle sjangrar)
- Audiotechnica OC 9 (treng MC-inngang på riaaen. Litt meir "hifi-aktig", men musikalsk nok likevel)

Går vi opp i pris til 5 - 6000, er det mange alternativ (eg likte t.d. godt Garrott, og trur dei vil passe bra, utan å ha testa med slike i praksis i ein RB250). Men før eller seinare kjem vi dit der det er vil vere mest fornuftig å skifte arm, evt heile platespelaren.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Det er ikke først og fremst nålefanen som er problemet, men opphenget til denne. Vel er fanen svært tynn, men den virker ikke mere sart enn på en del andre PUer, mens opphenget er aldeles usannsylig lite holdbart. Selv drepte jeg min da jeg etter å ha vist den til en kompis la den fra meg på bordet (med nålen opp selvsagt), glemte den og senere i vanvare la to (2) ark papir på toppen av den. Gitt 80g/m2 papirtyngde, to ark og det faktum at papiret også delvis hvilte på en bok, så ble den neppe utsatt for mer enn 6-7g totalt, men det var altså nok til at opphenget gikk dukken. Nålefanen derimot er fremdeles i perfekt stand.

Om man ikke er like skjødesløs som meg, så er 304 en glimrende PU som gitt en godt match mot arm etter min mening kan måle seg med langt dyrere ting. Er man derimot av nervøs disposisjon så bør man kanskje stå over.

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Hei,
jeg har en 304 jeg kjøpte for en grei pris her på brukten, bare gått et par timer før jeg fikk den.
platespilleren er en Denon DP 62 L og jeg bruker det rette armrøret.
hvordan passer disse til hverandre mtp vekten på armen, er bare nysjerrig.
har hatt en godt innspilt 304 på denne spilleren før jeg fikk min egen, og jeg hører at den nye jeg har skal gå noen runder før den er innspilt, noen som vet hvor lenge?

Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Flotte pickupar begge to. Eg likar både mora og dottera, men skjønar godt dei som likar best 304, som klart vil passe betre i armen din. Og du skal vel ikkje bruke han til råkøyring?
103 (min favoritt er gammal D-utgåve) høyrest bra ut i ein relativt tung arm. Greier det meste utanom skikkeleg holografisk perspektivteikning. Og så er han klangmessig litt romantisk, akkurat som meg sjølv.....

Topp Bunn