Jeg tok et mer overordnet blikk og mente at selve vinylavspilling som sådant er å regne som "steinalder hifi" etter dagens morderne standarder. Så kan man jo hevde at noe er mer "steinalder hifi" enn annet innefor samme type utstyr.
Det som imidlertid er bra med vinyl vs. CD/Blu Ray, Mp3, Flac avspilling er at man "tune" vinylavspillersystemet til å passe ens egen smak (ser da bort fra eq, digital romkorrektsjon, ekstra digital romklang osv).
Og DL103R er nok ikke en pickup som passer alle og alle typer musikk like godt. Til det har den noen svakheter så som litt grunn dybde i sterobildet og noe trangere perspektiv sammenlignet med CD. Men spiller man mest 70 og 80 talls rock og pop er det få pickuper som er bedre nesten uansett pris. Det har fått Hifi choice (eller var det Hifi+?) til å kalle DL103R til den beste rock 'n' roll pickupen i dag. Det kan jeg istemme i, men får tilføye at den spillar da meget godt på musikk ala Rypdals Singles Collection også. Men i forhold til ytelsen på mer rock/pop orienter musikk, lever den ikke helt opp til lydmessige forventninger på klassisk musikk etter min oppfatning.
Har fulgt noe med på debatten om DL103R på ulike forum. Han ser konturer av to fronter akkurat som vinyl vs. CD, rør vs. transistor, bassrefleks vs. trykkammer osv. En gruppe kaller DL103R som "steinalder" hifi - for dem er alt galt med denne pick-upen rent konstruksjonsmessig (men ikke lydmessig? - ...kan se ut som). Og så har man tilhengerne - de som har sett lyset og som mener at man må opp på Koetsu Black nivå for å få noe som er signfikant bedre når det gjelder lydreproduksjon. Mange av dem har også "nedgradert" prismessig.
Hos meg har DL103R hengt alledeles godt med på alle oppgraderingene på vinylsiden (Riaa, rør, kabler, step-up). Foreløpig har det ikke var pickupen som har satt begresningene lydmessig. Venter nå på en ny riaa-korrektur fra USA - så får en se om det lydmessige taket for pickupen nå nås.
Mitt mål med lydoppgraderinger på vinylsiden er å få lyden opp på Droplet CDP 5 nivå (se avatar til venstre). Er ganske nært nå. Min erfaring med pickupen så langt er at den store styrke er såkalt PRAT (pace, rhythm and timing) og gjengivelse av særlig mellombassen eller også omtalt som evne til å få rockefoten til å gå, evne til å spille musikk og gi musikalsk glede. Mellombassen vil jeg faktisk si at befinner seg på referansenivå.