Den ultimate DHT SET forsterkeren

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg har lyst til å lage den ultimate DHT SET forsterkeren. La meg først definere kriteriene:
1. Den skal være dønn tyst på mine 107 dB/1m hønn.
2. Den skal ha et power supply som er stivt som f...
3. Jeg skal ikke høre den typiske egenlyden som de fleste IDHT-drivere har (dette synes jeg er et av de største problemene med de fleste forsterkerne med DHT utgangsrør)

Jeg vil gjerne ha forslag til kretser m/power.
Skal det bruker AC- eller DC-glød, hvilke trafoer skal brukes, CCS'er, regulert power osv? Skal signal og power i separate kasser? Hardwired eller PCB?

Kanskje vi kunne komme opp med et forslag som flere har lyst til å bygge? Kanskje vi kan få noen til å hjelpe til med noen av detaljene?

Noen som har lyst til å komme med forslag?

Mvh Roger

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Forsøkt GOOGLE?
Budsjett?

SET er enkelt: To rør og en utgangstrafo.
Power kan du lage med moderne elektronikk (som gjør forsterkeren helt stille) eller med masse gamle deler som kan gi et bra resultat.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Forsøkt GOOGLE?
Budsjett?

SET er enkelt: To rør og en utgangstrafo.
Power kan du lage med moderne elektronikk (som gjør forsterkeren helt stille) eller med masse gamle deler som kan gi et bra resultat.
Ja, jeg har googlet temaet i mange år, og det finnes tusenvis av SET'er der ute. SET kan gjøres veldig enkelt, helt enig, men ikke hvis du skal lage den ultimate.
Budsjett? Det det koster, men uten glitter og glansbilder. Det kan godt koste, men alle kostnader skal rettferdiggjøres.
Roger

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.575
Jeg har lyst til å lage den ultimate DHT SET forsterkeren. La meg først definere kriteriene:
Vanskelig å si hva det ultimate er for noe, kanskje.
Siden det er en rolig Søndag morgen kan det være morsomt å fundere litt på det.

Det vil vel i praksis bety at alle strømforyninger bør være regulert og at du ikke slipper unna DC glød, også regulert.

Igjen, alt regulert.

3. Jeg skal ikke høre den typiske egenlyden som de fleste IDHT-drivere har (dette synes jeg er et av de største problemene med de fleste forsterkerne med DHT utgangsrør)
Litt usikker på hva du mener med det. Jeg er enig i at mange forsterkere har utilstrekkelige drivertrinn.

Det er jo så individuelt hva man liker.
Du har sikkert vært borti bloggene til JC Morrison og Thomas Mayer?
Begge bygger ganske ultimate forsterkere, men de har helt forskjellige måter å gjøre det på.

Sist redigert:

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Vanskelig å si hva det ultimate er for noe, kanskje.
Siden det er en rolig Søndag morgen kan det være morsomt å fundere litt på det.

Det vil vel i praksis bety at alle strømforyninger bør være regulert og at du ikke slipper unna DC glød, også regulert.

Igjen, alt regulert.

Litt usikker på hva du mener med det. Jeg er enig i at mange forsterkere har utilstrekkelige drivertrinn.

Det er jo så individuelt hva man liker.
Du har sikkert vært borti bloggene til JC Morrison og Thomas Mayer?
Begge bygger ganske ultimate forsterkere, men de har helt forskjellige måter å gjøre det på.

Jeg mener akkurat det du påpeker, og da synes jeg at det er driverrøret du hører. Dette er etter min mening grunnen til at mange av ampene med DHT utgangsrør låter så forskjellig.
Jeg tror at jeg vil prøve et 45-rør som driver. Dette er det stilleste og vakrest låtende røret jeg vet om.
Roger

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
670
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Du trenger vel ikke annet enn 45 rør på utg. heller. Sjekk med Olaps som overtok mine.
-m

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
At indskrænke sig fordi man kender et vellydende rør,er imo ikke vejen frem.
Enig i 2A3 og 45 er vellydende og henrivende små skabninger,men der er så meget mere sound i større DHT.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Enig i 2A3 og 45 er vellydende og henrivende små skabninger,men der er så meget mere sound i større DHT.
Det er meget mulig, sander, men det må da være et godt utgangspunkt som driver til en større DHT?
Roger

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Det er meget mulig, sander, men det må da være et godt utgangspunkt som driver til en større DHT?
Roger
Sorry my bad
Havde overset du skrev som DRIVER,så ganske enig,45 er fint egnet som driver og findes i mange nye versioner.
Forstærkningen er dog begrænset,og man må indstille sig på anvendelsen af interstagetrafoer,medmindre effektrøret bliver et A2 med høj egenforstærkning!

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.253
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Har du gjort deg noen tanker om utgangsrøret ?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
"Ultimate DHT/SET" er like villedende som "ultimate bil"... Effekt/utgangsrør er vel det som vil avgjøre mest av krets & delevalg.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Interesant tråd Roger,skal følge med her.Har tenkt i samme baner i mange år,selv om begrepet ultimat innen hifi har jeg slått fra meg for lenge siden;-)
Slik jeg ser det så finnes det ikke en eneste komponent som er i nerheten av perfekt,så alt handler om å sette sammen en mengde deler som alle trekker fra og legger til.Fra desse delene koker man så sammen en rett som man liker selv.

Tror kanskje noe av det første du bør tenke over er hvor mye effekt du vil ha,bestemme utgangsrøret.Ser ut som du bruker 2A3 idag? Oppleves det som nok effekt?
Jeg liker godt 2A3 selv,og jeg vil påstå at et rør med mer effekt som jeg synes er litt i samme gate er 211.Men da snakker vi fort en strømforsyning med vdc på +- 1000V .Audio Note kjører det vel i området 1200vdc tror jeg.

Jeg har selv tenkt på 45 eller 2A3 som et driver-rør jeg har lyst å bruke viss jeg kommer meg igang med et eget prosjekt engang,men siden jeg per dags dato hovedsaklig nyter musikk på Von Schweikert høytalere rundt 90db følsomhet så blir i tilfelle mitt prosjekt sannsynligvis noe ala GM70/805/813 som utgangsrør,og push-pull.
Har sansen for mye av det Lynn Olson skriver,og regner med du har vert innom der selv :) The Karna Amplifier

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg lagde "the Karna amplifier" når jeg hadde Zingali høyttalere. Denne brukte 320B xls fra Emission Labs som utgangsrør, men er en push-pull. Dette røret liker jeg godt.
Roger

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
"Ultimate DHT/SET" er like villedende som "ultimate bil"... Effekt/utgangsrør er vel det som vil avgjøre mest av krets & delevalg.
Utgangstrioden styrer selvfølgelig noen av valgene. Og ja, det er misvisende å si ultimat og burde vært i anførselstegn. Det jeg har lyst til å bygge er en SET med noe høyere effekt enn 2A3 gir meg i dag, og med en driver som ikke er "stresset", og med de "beste" delene rundt dette.
Roger

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Interesant tråd Roger,skal følge med her.Har tenkt i samme baner i mange år,selv om begrepet ultimat innen hifi har jeg slått fra meg for lenge siden;-)
Slik jeg ser det så finnes det ikke en eneste komponent som er i nerheten av perfekt,så alt handler om å sette sammen en mengde deler som alle trekker fra og legger til.Fra desse delene koker man så sammen en rett som man liker selv.

Tror kanskje noe av det første du bør tenke over er hvor mye effekt du vil ha,bestemme utgangsrøret.Ser ut som du bruker 2A3 idag? Oppleves det som nok effekt?
Jeg liker godt 2A3 selv,og jeg vil påstå at et rør med mer effekt som jeg synes er litt i samme gate er 211.Men da snakker vi fort en strømforsyning med vdc på +- 1000V .Audio Note kjører det vel i området 1200vdc tror jeg.

Jeg har selv tenkt på 45 eller 2A3 som et driver-rør jeg har lyst å bruke viss jeg kommer meg igang med et eget prosjekt engang,men siden jeg per dags dato hovedsaklig nyter musikk på Von Schweikert høytalere rundt 90db følsomhet så blir i tilfelle mitt prosjekt sannsynligvis noe ala GM70/805/813 som utgangsrør,og push-pull.
Har sansen for mye av det Lynn Olson skriver,og regner med du har vert innom der selv :) The Karna Amplifier
Som du ser over har jeg allerede bygget Karna (og plukket den fra hverandre). Det er en kanonforsterker hvis du trenger den høye effekten. Jeg kommer nok til å bygge noe med utgangsrør som ikke trenger så høy B+. Det er ikke å spøke med når du skal bygge power som gir 1,2 kV.
Roger

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Jeg lagde "the Karna amplifier" når jeg hadde Zingali høyttalere. Denne brukte 320B xls fra Emission Labs som utgangsrør, men er en push-pull. Dette røret liker jeg godt.
Roger
Hva syntes du om Karna forsterkerene da? Ifølge Lynn så er jo den for han i kategorien mot det "ultimate" .

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Jeg kjenner ikke alle, men tør påstå at Vegard er en av de aller ivrigste (og råeste) på fronten for tiden.
Ikke helt tradisjonell, men det blir utrolig bra.
Sjekk trådene hans om 13E1 og 801A.
Jeg har sett, hørt og målt:)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Roger

Hva syntes du om Karna forsterkerene da? Ifølge Lynn så er jo den for han i kategorien mot det "ultimate" .
Den er utrolig flott på alle måter om du trenger 30-35 W. Mangler kanskje litt i forhold til de beste SET'ene jeg har hørt når det gjelder mikrodynamikk, men den har baller til tusen. Er relativt tyst selv med AC-glød hele veien, men ikke tyst nok på 107dB hønn.
Roger

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Veldig intr tråd å følge med på.
Innbiller meg at trafoer frå Tribute i Nederland er i toppsjiktet på det området.

B+ i separate bokser må vel vere ein fordel lydmessig(støymessig)?

Mvh.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Veldig intr tråd å følge med på.
Innbiller meg at trafoer frå Tribute i Nederland er i toppsjiktet på det området.

B+ i separate bokser må vel vere ein fordel lydmessig(støymessig)?

Mvh.
Jern fra Tribute har jeg ingen erfaringer med, men jeg har kjøpt mye fra Lundahl og Sowter, og har vært fornøyd med disse.

Power i separate bokser er alltid bedre enn å ha de sammen med signalet.

Tror en første iterasjon av designet begynner å materialisere seg her:

parallellkoblet 5687 til Sowter 9525 IT til 45 til Sowter 9525 IT til EML 320B xls til Sowter SA08 SE, 180V regulert (med VacuumState superreg) til 5687 m/46mA, 250V til 45 m/34mA CCS (Gary Pimm CCS) og 500V til 320B xls m/100mA.

Poweret: 600V/250mA trafo til Schottky/6CJ3-hybrid likeretter til LCLCLC (8H/200mA, 40uF, 10H/150mA, 40uF, 10H/150mA, 400uF).

Resten får jeg ta siden for nå må jeg ordne med noen ting. Skal ned til JanOlav og teste 2A3-blokkene på Khorna hans.

Roger

Roger

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.253
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
5687 har et gain under 20 : får du nok headroom i dette trinnet ?
(ps sjekket ikke it en før jeg knottet)

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Troede du gik for dht-drivere?
En 2 trins amp klarer ærterne med interstage når effektrøret er en 320xl

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.253
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
slo opp it-en: Sowter type 9525

1:1, 20k:20k , med parallelle 5687 dobles transkonduktansen og indre motstand halveres bla (støy reduseres vel også noe om de er match)
er spec´ene til It en ideelle her ?

Sander (og andre for den sakens skyld) kjenner du/dere en dht med nok gain og hyggelig lav indre motstand til it kopling two-stage her ?

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Har tidligere postet opskriften min uden respons

GM70 DHTèrnes kejser

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.518
Sted
'

1:1, 20k:20k , med parallelle 5687 dobles transkonduktansen og indre motstand halveres bla (støy reduseres vel også noe om de er match)
9525 er en god trafo for det driverrøret som antydes.
Her er frekvensresponsen drevet fra en kilde på 2k ohm. 10Hz - 100kHz innenfor 1dB:

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77

9525 er en god trafo for det driverrøret som antydes.
Her er frekvensresponsen drevet fra en kilde på 2k ohm. 10Hz - 100kHz innenfor 1dB:
Det er særdeles flotte data!

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.253
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Utmerket
Så grafen :jeg burde vært mer presis
Halvering av drivers ra ref det målte: endrer det ikke responsen nevneverdig?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
805 - DHT's konge!
Jeg holder en knapp på 845 hvis ca 20W er nok.
Flere konger i verden:)
Enig så langt som at 845 leverer "konge" lydmæssige resultater!
Gm70 er bare langt foran på points mht subjektiv effekt,qua sin enorme glødeafsætning på 70w! - det dobbelte af 845,og stadig way ahead 805`s ..
GM70 er sikkert en flott triode, men jeg ønsker ikke å jobbe med disse høye spenningene.

Roger

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
805 - DHT's konge!
Jeg holder en knapp på 845 hvis ca 20W er nok.
Flere konger i verden:)
Enig så langt som at 845 leverer "konge" lydmæssige resultater!
Gm70 er bare langt foran på points mht subjektiv effekt,qua sin enorme glødeafsætning på 70w! - det dobbelte af 845,og stadig way ahead 805`s ..
GM70 er sikkert en flott triode, men jeg ønsker ikke å jobbe med disse høye spenningene.

Roger
Forståeligt
Man kan godt røre,men kun en gang!!
Spænding i livet er ønsket,men bare ikke så meget...

jeg har en anden tilgang,idet jeg finder fx 300B varianterne alt for dyre i forhold til resultatet.
Derfor er det mere interessant at bygge med forholdsvist billige rør,som giver et forholdsvist bedre resultat...
Man får ikke stød af omgang med røramps medmindre man ikke ved hvad man gør,så hvorfor ikke få det bedste ud af DIY ved at benytte sig af de iboende fordele ved høje spændinger?
Er du til lave spændinger,så byg dog en 6C41 der med 160vdc leverer bedre sound og samme output som 300B!

Topp Bunn