Den store sparetråden!!

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Tanken om lån er satt til side, tanken om sparing har festet seg!
Mål; spare kr 50 000 NOK til hi-fi, i utgangspunktet Linn Klimax kontrol/twin-settet, men kanskje ombestemmer man seg en vakker dag.......
Allerede avsatt til formålet; 3500 NOK
Månedlig sparemål; 3000 NOK (ca 100 kr hver dag, må jo være mulig......)

Herifra og utover tenkte jeg sentralen skulle få oppmuntre meg og gjerne gi meg gode råd om økonomi generelt i tillegg!
PS! Besitter pr i dag vincent cd s-3, thorens rør forforsterker, spark rør monoblokker og SA 1750 høyttalere. Cd-spiller blir i starten av juni byttet ut med Linn Sneaky music DS og en rip-server (men dette går utenom denne sparingen).

Frode, som trenger jevnlige spark bak!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.032
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Nummer 1 - En grei start er å ta en gjennomgang av alle faste utgifter. Sjekk ut:
Forsikring - betaler du mer enn du bør - sjekk hva du har (trenger du den forsikringen - jeg sa nettopp opp kasko forsikringen på den ene bilen vår da den er såpass gammel at det ikke er noe poeng lenger)
Strøm - har du rbest pris?
Internett, kabelTV...?
telefon/mobil
Osv...

Poenget er å sørge for at du ikke betaler mer fast enn du må.

Nummer 2
Sett opp et budskjett og noter ned alt du bruker penger på i løpet av en måned.
Dette er en drittjobb - men den vil vise deg klart hvor pengene dine går.....Og den vil avdekke uvaner slikt som:
- En bensinstasjonbrus om dagen koster vel nærmere 10 000,- i året.
- bruker du 500 i måneden på aviser..?
- hva med 500 i måneden på hifi blader...?

Nummer 3
Bli litt gniten.
Spar på strømmen (lavere temperatur, slukk lyset, dusj kortere, fyll oppvaskemaskinen hver gang), ta sykkelen til jobb, spis matpakke og ikke i kantina, handle på Rema,osv osv.

Nummer 4
Kan du selge noe....
Let på loftet, stuen, garagen kan du selge noe.

Nummer 5
Kan du tjene litt ekstra....
Kan du ta noen ekstravakter....?
Kan du tjene noen kroner på is et annet sted...? Dørvakt, blodgiver,telefonselger, etc....

Lykke til!

Mvh
OMF

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Takker for tips OMF! Akkurat det med å skaffe meg en oversikt over hva jeg faktisk bruker pengene på har jeg tenkt på noen ganger, har en stygg mistanke om at det går SYKT mye penger til mat! Dette henger sammen med at for å klare å kombinere jobb og trening så blir det gjerne kjøp av ferdig laget mat som fjordland temmelig ofte, samt at jeg ofte kjøper et helt brød pluss pålegg istedenfor å smøre en matpakke....og hvor resten av brød og pålegg jeg ikke spiser der og da blir av, det kan dere jo bare gjette......
Jeg tror nok også at det å notere hva pengene går til vil gjøre meg litt grådigere allerede under prosessen!
Forøvrig er det lite faste avgifter for meg; kun husleie (til svigers), strøm (veldig lite), studielån og tlf.

Jeg har definitivt en del "skrot" jeg kan selge, får rydde loftet en dag......

Har allerede en bijobb forøvrig, som gir gode inntekter en gang hver 14 dag, alt som tjenes der blir lagt av til stereo! Det er forøvrig derfra de første 3500 NOK kommer!

Mvh Frode

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har nettopp vært gjennom en tilsvarende prosess; jeg hadde lyst på noe nytt og solgte unna nesten alle mine hifi-bokser, også mye som hadde samlet seg opp gjennom årene.

Resultat: Jeg hadde pengene klar når drømmeutstyret dukket opp.

Jeg har 2 ufravikelige råd til meg selv; 1. Selg først, kjøp siden og 2. Kjøp aldri nytt. På denne måten blir hobbyen relativt rimelig :)

P.S. Lån til hifi er galematias...!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.453
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
nescafe skrev:
Akkurat det med å skaffe meg en oversikt over hva jeg faktisk bruker pengene på har jeg tenkt på noen ganger
Dette er veldig viktig. Ta utgangspunkt i bankutskriftene de siste 12 mnd. Gå deretter gjennom hver transaksjon og kategoriser dette (mat/forsikring/strøm/+++).

Så må du se hvor du kan kutte...

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
nescafe skrev:
Takker for tips OMF! Akkurat det med å skaffe meg en oversikt over hva jeg faktisk bruker pengene på har jeg tenkt på noen ganger, har en stygg mistanke om at det går SYKT mye penger til mat! Dette henger sammen med at for å klare å kombinere jobb og trening så blir det gjerne kjøp av ferdig laget mat som fjordland temmelig ofte, samt at jeg ofte kjøper et helt brød pluss pålegg istedenfor å smøre en matpakke....og hvor resten av brød og pålegg jeg ikke spiser der og da blir av, det kan dere jo bare gjette......
Jeg tror nok også at det å notere hva pengene går til vil gjøre meg litt grådigere allerede under prosessen!
Forøvrig er det lite faste avgifter for meg; kun husleie (til svigers), strøm (veldig lite), studielån og tlf.

Jeg har definitivt en del "skrot" jeg kan selge, får rydde loftet en dag......

Har allerede en bijobb forøvrig, som gir gode inntekter en gang hver 14 dag, alt som tjenes der blir lagt av til stereo! Det er forøvrig derfra de første 3500 NOK (se den store sparetråden) kommer!

Mvh Frode
Hei Frode,

Det er lett å være fornuftig i råd til andre vedrørende sparing, og det som er foreslått er jeg enig i.
Skal imidlertid innrømme at når "jeg" var ung så tok mange av oss i gjengen opp forbrukslån for å dekke "fest og basar" spesielt sommertid, så i en slik målestokk så er det nok lurere å investere i hif ;D

Ellers er det er en god ide å få en oversikt over hvor penger går idag, du kan da tillegge deg gode vaner som også kommer godt med i fremtiden.

Videre hvis du tenker på bolig og har fast inntekt så må du prioritere boligsparing som gir skattefordel, dette er vel det sikreste og det som gir best sikker avkastning på sparepengene.

Det med mat og en travel hverdag så er det nok mye å hente og være mer bevist her, ferdiglaget er dyrt og det skulle da for mange retter ikke ta så mye tid å lage det selv heller.

Ellers så er tiden man eventuelt kan bo rimlig den tiden du bør bruke til å spare så mye som mulig, ulempen idag er at det er lite renter på bankinnskudd men uansett kjekt å spare seg en buffer og ihvertfall slippe forbrukslån.

Det er ellers viktig å få til en balanse tror eg, sparer du mer en målsettningen så ser ikke jeg noe galt i å ynne seg noe

lykke til

Mvh
Geir

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Angående det å spare inn på maten så har mitt største problem vært å ligge på forskudd, både når det gjelder innkjøp av mat, og det lage ferdig på forhånd foran det jeg vet blir travle dager! Der er det bare å prøve å skjerpe inn!
Som du er inne på Geir, så er det lurt å spare den perioden man bor billig, og det er faktisk i disse tider for min del!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Sett kona i arbeid! Mange jenter sitter på en liten formue.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
BBking skrev:
Sett kona i arbeid! Mange jenter sitter på en liten formue.
Ja de sitter på en gullgruve hele gjengen ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.635
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig i at en oversikt over hvor det faktisk blir av pengene er viktig. Du vil sannsynligvis oppdage at det "lekker" mye penger til ting som egentlig ikke betyr så mye for deg. Kontoutskriften er en god start. På min nettbank kan den enkelt eksporteres til Excel, og så kan man analysere og klassifisere etter behov. Det er også mulig å ta med seg en liten notisbok for å holde styr på "små" kontantutgifter.

Det kan være lurt å ha noe å sammenligne resultatet med for å se hva som er mye og lite. SIFO har "normalbudsjetter" for ulike typer husholdninger. De finner du her:
http://www.sifo.no/standardbudsjettet NB: Boligutgifter og en del andre ting kommer i tillegg.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Jeg har nå ordnet med notisbok og noterer fra i dag av hva pengene går til! Jeg vil da prøve å være litt grådig den neste måneden for å se hvor lite jeg klarer å bruke uten at det går utover trivsel! Men jeg merker allerede at det å sette seg et sparemål faktisk øker trivselen i seg selv!!
Målet mitt var som sagt å spare 3000 kr hver mnd, og det blir 100 kr hver dag. Tirsdag i dag, og har da overført 200 kr til sparekonto i dag for å dekke opp mandag og tirsdag denne uke. Jeg kommer til å fortsette å sette over småbeløp med noen dagers mellomrom, tilsvarende 100 kr for hver dag som har gått siden sist dag jeg overførte.
Ved utbetaling av feriepenger, ekstra store lønninger (pga overtid) eller ved utbetaling fra bijobben min så vil jeg overføre noen større enkeltbeløp.

Uansett, status nå;
3700 NOK spart.

Mvh Frode med sparefokusert hode

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Ser at jeg siste mnd (15 mars-dags dato) har brukt unødvendig mye penger på kaffe, VG og hi-fi blader!
Jeg tar buss til jobb og i ren kjedsomhet brukte jeg på disse reisene i nevnte tidsperiode 500 kr på kaffe/VG, og 400 kr på hi-fi blader........

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.435
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
nescafe skrev:
Ser at jeg siste mnd (15 mars-dags dato) har brukt unødvendig mye penger på kaffe, VG og hi-fi blader!
Jeg tar buss til jobb og i ren kjedsomhet brukte jeg på disse reisene i nevnte tidsperiode 500 kr på kaffe/VG, og 400 kr på hi-fi blader........
Det var akkurat det jeg skulle til å tippe: kaffe, aviser og hifi-blader.
Kaffen kutter du, drikk det du trenger hjemme.
På bussen kan du lese noe fra biblioteket, de har ikke bare Ibsen.
Aviser en gang i uken, lag en fast rutine på avislesingen.
Hifi-magasiner kutter du glatt, du har jo HFS !!

Artig konsept forresten, denne tråden likte jeg. Lykke til, vi skal følge med ! ;)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Handlevanene dine dine kan åpenbart forbedres, som du selv sier.
Det er meget enkelt å lage seg en matpakke og ha en vannflaske på lur for å kutte ut "nødinnkjøp" av boller og brus, og kjøpeluch i kantina. For prisen av en kjøpelunch pr dag kan jeg ta med kona på byens beste restaurant hver 3 måned!!!.Eller over 7000kr pr år!!. Sjøl bruker jeg matpakke som en av de få...og har allerede tatt full pakke med kona på byens favoritt restaurant. en gang i år..istedet.

Du får begynne å handle som en god gammel husmor, dvs sett opp liste over middager for en uke og handle inn etter det. ikke handle på impuls.
Det farligste er å handle sulten på 7-eleven. Gå til Rema 1000.

Hvorfor sette inn sparepenger hver dag skjønner jeg ikke helt. Hvorfor ikke sette inne hele månedens sparebeløp når du får lønn. Deretter setter du av til faste utgifter pr mnd, gjerne på en egen konto.
Det resterende deler du opp i ukepotter. En konvolutt med cash for en uke.Kan gjerne deles i matpott og diverse pott. Legg igjen bankkortet hjemme, og bruk kun kontanter. Fysiske penger er mye lettere å holde kontroll på. Er dagens kvote lagt i lommeboken nytter det ikke å forbruke mer hvis lommeboken er blitt tom i løpet av dagen...

mvh
Gjerrigknarken Sleiven

Lykke til ,

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.481
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vil bare si lykke til!

Selv startet jeg med å spise opp det jeg hadde av mat i skuffer og skap, og konsekvent ikke kjøpe mat mens en jobber, matpakke er tingen! Bonus med fruktkurver på jobb! Jeg gikk så langt som å ta med meg flasker jeg fant på gata om jeg var på vei hjem...

Drakk vann mens venner drakk øl, og tok de ekstravaktene jeg kunne. Solgt unna gamelt utstyr, tilogmed ting jeg ikke trodde jeg skulle bli kvitt. Alltids noen som trenger de rare duppedingsene/delene til prosjekter.

Benyttet meg kun av sykkel, sendte pakker fra jobben, benyttet telefonen på jobb om mulig. Spar der du kan!

Jeg kom i mål med sparingen, og kompisene mine lurer på hvor jeg tok alle pengene ifra, saken var jo bare at jeg ikke brukte de.

Nå kan jeg endelig unne meg en pakke potetgull uten å få dårlig samvitighet ;o)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.162
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Det beste må utvilsamt vere å ha svært høg løn, og samstundes ungar med godt ordna økonomi.
Livets hårde skole viser dessverre at dette ofte er selvmotsigende ønsker. :-\

Små kår i barndommen utvilker gjerne sunn økonomisk sans og forståelse av at "De e ittno som kjæm tå sæ sjøl". Velstående foreldre har en tendens til å føre mot den andre ytterlighet. :eek: Ikke alltid selvsagt med oftere enn hva man tror. Min gamle mor brukte alltid å si: " Det skal sterk rygg til for å bære rikdom "

Men tilbake til trådens tema. Det minner på mange måter om en slankekur, der man først skaffer seg oversikt over hva/hvor mye man spiser, dernest setter opp en kaloribudsjett og "piner" seg gjennom det til det hele blir en vane og "går" av seg selv. Forskjellen ligger i at man i et "resultatforbedringsprogram" ( sparing ) ikke behøver å gå på badevekta en gang i uken, og det er bra fordi badevekter er direkte lunefulle og ondskapsfulle greier!

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Har også et sparespørsmål: Skal begynne månedlig fast sparing og vil gjerne plassere dette i fond da tidsperspektivet er 20 år. Noen som kan anbefale et indeksfond (mot hovedindeksjon) med lave gebyrer?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.635
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Greven skrev:
Har også et sparespørsmål: Skal begynne månedlig fast sparing og vil gjerne plassere dette i fond da tidsperspektivet er 20 år. Noen som kan anbefale et indeksfond (mot hovedindeksjon) med lave gebyrer?
Jeg har ikke dette fondet selv, men la merke til en nyhetsmelding om at Morningstar nettopp har gitt høyeste rating til KLP AksjeNorge Indeks II. http://www.dn.no/privatokonomi/article1649335.ece

Selv med 20 års horisont bør du tenke balansert portefølje. Hvor mye vil du ha i enkeltaksjer, hvor mye i aksjefond, hvor mye i obligasjonsfond, hvor mye i pengemarkedsfond, hvor mye i sparekonto. Nå kan det være riktig å ta en del risiko, men etterhvert som horisonten blir kortere vil du nok redusere risikoen i porteføljen, dvs redusere andel aksjer til fordel for obligasjoner og bankinnskudd.

Hvis man derimot er i trådstarters situasjon, hvor horisonten hittil har vært negativ (lån til forbruk!) og han prøver å få den over på plussiden, bør risikoen være lavest mulig, dvs sparekonto i bank og bare det. Ittno' fancy.

gismo

Finnskogen❤️
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
44.837
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Stiller meg fullstendig bak registrering av ALLE utgifter, for en periode.
Da vil du få sjokk på enkelte områder ;D
Da kan du begynne å spare der det svir minst, men kanskje mest å hente;) ???

gismo

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
På tide med litt oppdatering igjen! Forrige mnd startet jeg med 3500 oppspart ved trådens start, i tillegg ble 900 lagt av i siste del av april. Nå er det lagt av (ut fra målsettingen) 3000 kr for mai, så da er vi oppe i 7400 NOK spart så langt.
Må innrømme at det ser litt mørkere ut for å legge av 3000 spenn pr mnd i ferieperioden, så mulig målsettingen senkes til 2000 da! Men er jeg riktig heldig klarer jeg å stue et stort beløp når feriepengene kommer 1.juni......

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Ble inspirert av denne tråden føler jeg... og jeg vet att jeg har masse som jeg kan spare inn på.. (jobber på bensinstasjon, og tar ikke med matpakke hjemme fra, gjorde det for første gang i dag:))

stå på! det skal jeg i alle fall:) må ha ny forsterker^^

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Det føles ihvertfall godt å ha en liten reserve som vokser etterhvert! Så får tiden vise om pengene svies av på forsterkere, eller om den voksende grådigheten jeg føler inni meg vokser videre og fører til at sparer videre......

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Vel....dette ble ikke noen suksess ;D.....det har blitt ny forsterker (JR 102), sub (velodyne spl 800R), nye signalkabler, blue ray spiller, storskjerm plasma og nye høyttalerstativ. Opprinnelig spareplan mot Linn Klimax forsterker ble altså ikke som planlagt. Ny sparing er i gang nå, men hva de pengene skal gå til vil jeg ikke love nå ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Fant for en tid tilbake ut at banken min (Nordea) har en ordning som automatisk overfører et selvvalgt beløp inntil kr. 20,- som sparing, for hver gang en drar "kortet". Jeg linket opp dette til en høyrente diversekonto jeg har, og siden jeg er en jævel til å dra'n så tok det ikke lang tid før det hadde akumulert seg over 2.000,- på kto. Merker jeg dette til daglig? Overhodet ikke, skulle ønske at jeg kunne heve beløpet til eks. 50,- eller 100,- så vokser det raskere alt. tenker en seg om FØR en bruker kortet....

Uansett en oppdragende og sparende effekt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
BTW, Nescafe er MYE dyrere enn vanlig kaffe ;D ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Var en stund jeg ikke hadde noen ide om hva lønningen min gikk til så jeg startet med å overføre 6000 kroner til en konto hver uke og brukte av de pengene så lenge det holdt før jeg evt overførte mer til forbrukskontoen.

Kjekk måte å få kontroll på....

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
6000,- hver uke!! Så mange penger har jeg ikke....

Jeg er en av de "fattige", synes aldrig jeg hadde noe å sette til side egentlig. Det har endret seg de siste 2 år.
Jeg har alltid vært veldig forsiktig med pengebruk, føler min gamle jakke sitter som et skudd, og der er ingen som helst grunn til å brenne av 5000,- på en North Face dunjakke. Kjøper jeg en sånn er jeg såpass uheldig alltid at der garantert blir hul på den etter en uke......
Overveier jeg en investering kan det ta meg en evighet, må overveie ting, hva trenger jeg, overveier igjen, går og ser på varer, føler kvalitet, overveier igejn, tenker på om de er salg noen steder osv osv. Noen andre ganger, da er det motsatt, da må jeg bare ha det beste, da vet jeg bestemt at det er noe jeg bare må ha, men da venter jeg som regel også en stund med kjøp for noen ganger endre man mening etter en 14 dagers tid.
Samme med mat, herregud, jeg kan leve på brød og youghurt en uke uten problem. Jeg har abonnement på Aftenposten men er ikke medlem av en bokklubb til bøker man aldrig får lest likevel, går aldri på kaffebar, kjøper ingen blader, jeg betaler for kost på jobben og der sykler jeg til og fra hver dag, ja, jeg synes jeg er så fornuftig jeg...
For 2 år siden startet jeg aksjefond sparing hver måned, og for et år siden da der var snakk om restskatt pga. feil skattekort, og jeg likevel ikke skulle på ferie, ja da satte jeg penger på Børsen også. Det har ikke kastet så veldig av seg, jeg betrakter det som penger jeg setter til side til uforutsete utgifter (som f.eks. 38000,- til reparasjon av bil siste måned). Avhengig av utgifter per måned kjøper jeg vel aksjer for ca. 8-10000,- hver måned.
Aksjemarkedet har aldrig interessert meg, men nå er det en ny hobby, og det rare er, at når man ser på beholdningen vil jeg hele tiden ha mer, så jeg undersøker markedet, følger med, og handler. Ser jeg "beholdningen" på lønnskontoen siger det meg ikke så mye, tenker ikke på å øke beholdningen der faktisk. Vet at mange fortsatt mener det er finanskrise, og at det er bedre med kontanter, men men.....
Kona vet ikke noe om dette, men hun funderer vel på hvordan noen regninger har blitt betalt kontant....men ja, nå venter vi på restskatten ja.....
Så mitt eneste råd er, vær fornuftig og alt går av seg selv.....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.435
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sparing er enkelt: sykkel, matpakke og termos. Kjappe og greie regnestykker for folk som kjører eller tar buss, kjøper lunch og går på kafe for å ta seg en enkel kopp. De blir faktisk sjokkerende summer bare på en måned.
Er det stramt en periode kan havregryn anbefales, spe på med et stykke frukt hver dag og en boks sardiner i ny og ne, så holder du lenge.

Røykeslutt er en annen. Jeg sluttet for 5 år siden, kona røyker fremdeles. Jeg tullet med at jeg kunne bruke den samme summen på fiskeutstyr, hifi og plater. Saken er at det er nettopp det jeg har gjort, og mine næreste kan knapt fatte regnestykket. Jeg repeterer det for dem stadig, og våre tre tenåringer er grundig røykevaksinert av pengesnakket.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Gjør som mange andre - sats alt på lotto...

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Nu vel! Jeg startet denne tråden en gang i tiden! Den ble dannet på grunnlag av tråd jeg startet litt forut for den igjen, der jeg stilte spørsmålet om lån til hi-fi var noen god ide. Flertallet sa selvfølgelig nei. Jeg skulle da spare. Det gikk ikke all verden dessverre. Men noe lån til hi-fi ble det altså ikke :) Og takk for det! Når man i etterkant har tatt opp lån til bolig og bil kjenner man at det er greit å ikke ha lån til hi-fi også.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
niels skrev:
6000,- hver uke!! Så mange penger har jeg ikke....
Det skulle stå hver måned og ikke uke.
Skulle jeg fylt på 6k hver uke hadde det ikke vært mye sparing.

Men det med å føre over penger fra lønnskontoen til en brukskonto hjelper iallfall meg med å holde oversikten.

Topp Bunn