Den store fårikåltråden.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Sesongens første fårikål er fortært. Dette er synergien over alle synergier. To middelmådige ingredienser, som sammen blir helt himmelsk.
Selv foretrekker jeg den ganske enkel, liten smørklatt i bånn, ett lag med fårikålkjøtt, så lag på lag med kål og lår i skiver. Et liiite dryss med mel, ikke for mye, vi liker ikke smørje, salt og pepperkorn.

Denne kommer selvfølgelig i reprise, men det skal jo lages flere utover høsten. Noen som har noen hete tips til en og annen vri man kan gjøre?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Man kan kutte ut hel pepper og satse på fersk malt pepper. Det er nesten like godt og man unngår overraskelser. Ellers er det vanskelig å forandre for mye på den før det blir en annen rett, kanskje. Nå får man pizza med Tacosmak, er det pizza eller Taco?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Herregud, jeg kokte fårikål på hybelen min her i Oslo, sist helg. Det ble får-i-kål både lørdag og søndag. Hadde jeg hatt igjen i den store kasserollen, hadde jeg gjerne spist både mandag og tirsdag. Det var himmelsk godt. Jeg begynte å lure på om det var noe galt med meg, for etter å ha spist ei halv panne med fårikål på søndag var jeg fremdeles sulten. :p

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.378
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Min kone HATER denne retten.
i morgen skal jeg til svigermor uten min kone, dere kan gjette hva jeg skal spise. ;D

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.787
Torget vurderinger
4
steinost skrev:
Min kone HATER denne retten.
i morgen skal jeg til svigermor uten min kone, dere kan gjette hva jeg skal spise. ;D
Svigermor ? :p

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Til helgen skal jeg hjem til mum & dad og spise rosenrødt lammelår, nypoteter, den helt fantastiske hjemmelavede kantarellsausen, broccoli/rosenkål, og med god rødvin til. Blir ikke ille det heller. ;D

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.698
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
en vri er å bruke einerbær isteddet for helpepper- blir helt vilt ;)

N

nb

Gjest
Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor folk begrenser fårikålspising til høsten og pinnekjøtt til juleaften. Begge deler er snasent året rundt.

Vri på fårikål? If it ain't broken, don't fix it. Varier heller med øl- og akevittsorter. Det er i det hele lite variasjoner som bør gjøres, forrett og dessert er selvsagt bare å glemme. Forrett går ut over evenen til å konsumere tilstrekkelig med fårikål, og trenger man dessert, så har man ikke spist nok fårikål.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mye salt og mye øl, så går det ned. Bayer eller Staut.

-og jeg som såvidt har fått i meg frokosten, så begynner dagen her med fårikål. Gulp!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Denne tråden passer jo godt - lå en invitasjon i innboksen min på fjesboka til fårikål på lørdag :)

Johan-Kr

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.659
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fekk fårikål med Moderen i går. Det var veldig hyggjeleg, men ho klaga på kjøtkvaliteten. Hadde handla rimeleg Gilde-fårikålkjøt, og ho er meir kresen. Lammekjøt var eit alternativ, men då er det etter Moderen og mi si meining ikkje fårikål.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Helt enig med Moderen til Arve. Det skal være sau, og ikke lam, for å få den riktig gode smaken.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde fårikål i går. Helt vanlig ferskpakke med Gilde fårikålkjøtt, kålhoder, salt og pepper, og noen gulrøtter på toppen og et par poteter kokt separat ved siden av. Mengder med øl, kjøleskapskald Bombay Sapphire og Led Zeppelin fra høyttalerne.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hadde selv på søndag og oppvarmet på mandag.. sammen med mandelpotet :)
Hvorfor er fårikålen alltid best når den er oppvarmet.. gjerne for andre gang 8)
Mvh Jan I

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.726
Som allerede nevnt, man skal vel ikke tukle for mye med fårikålen før den ikke lenger er det.

Det sagt så har jeg hatt suksess med en brasilianskinspirert gryte der får og kål er hovedinngrediensene. Man freser først baconbiter, i sukkerbitstørrelse, sammen med hvitløksbåter delt i to og litt småfrekk chillipepper i en godt varm jernpanne. Blandingen legges så over i bunn av gryten, mens man kjapt freser fårekjøttet i baconfettet for å lukke det meste av porer. Fårekjøtt og kål legges så i fårikål-lag over bakon/hvitløksblanding som fungerer som en slags rist for vannet som damper gryten.

N

nb

Gjest
noruego skrev:
mens man kjapt freser fårekjøttet i baconfettet for å lukke det meste av porer.
OT: Men dette er en av de eveigvarende kokemytene visstnok. Man freser/bruner kjøtt for å gi det stekesmak, den distinkte stekesmaken kommer av noen komplekse reaksjoner som skjer først rundt 140 grader, dvs at om man bare koker eller steker på lav temperatur så har disse reaksjonene aldri funnet sted.

F.eks mister en biff like mye fuktighet som funksjon av kjernetemperatur uansett om man har brunet det eller ikke.

Jeg har ikke testet selv, men slik er ståda i følge boken The Science of Cooking, samt Heston Blumenthal som har demonstrert dette i et av TV-programmene sine.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.726
nb skrev:
noruego skrev:
mens man kjapt freser fårekjøttet i baconfettet for å lukke det meste av porer.
OT: Men dette er en av de eveigvarende kokemytene visstnok. Man freser/bruner kjøtt for å gi det stekesmak, den distinkte stekesmaken kommer av noen komplekse reaksjoner som skjer først rundt 140 grader, dvs at om man bare koker eller steker på lav temperatur så har disse reaksjonene aldri funnet sted.

F.eks mister en biff like mye fuktighet som funksjon av kjernetemperatur uansett om man har brunet det eller ikke.

Jeg har ikke testet selv, men slik er ståda i følge boken The Science of Cooking, samt Heston Blumenthal som har demonstrert dette i et av TV-programmene sine.
Mulig dette er riktig, men jeg får da trøste meg med at to kokker jeg kjenner som begge har stjerner fra Michelin svever i samme villfarelse..

N

nb

Gjest
noruego skrev:
Mulig dette er riktig, men jeg får da trøste meg med at to kokker jeg kjenner som begge har stjerner fra Michelin svever i samme villfarelse..
Det har nok blitt like mye et uttrykk som en beskrivelse av hva som faktisk skjer.

Det er bare å prøve: Om man ihelsteker en biff, så veier den mye mindre enn den gjorde som rå. Differansen i vekt er nødvendigvis vann som fordamper.

Se f.eks her
http://www.cookthink.com/reference/7/Does_searing_meat_really_seal_in_moisture

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.226
Torget vurderinger
2
Ja må nok løpe til butikken i dag og hamstre kål og lammekjøtt. Og for de som ikke spiser dette de går glipp av noe stort;D

TonArt Etera
Lyngdorf 2112
Teac VRDS 10
Micro Seiki MB 10 + Lyra Helikon
Dr. Singhs Phono forsterker
Musical Innovation MI3
Dr. Singhs sølv kabler
Diverse Nordost signal kabler
Densen B-100
Electrocompaniet Cube
Lenco L75
Clear Audio Nano Phono forsterker
Granitt og Ibenholt under cd spiller
Target vegghylle til platespiller

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Litt off-topic i forhold til fårikålen. Men hvorfor har stekemargarinen man nå kjøper i butikkene kun blitt til "vann"?
Før i tiden så kunne man hive en klepp Melange, eller Soyamargarin på stekepanna og man fikk en gylden tyktflytende fin stekemargarin. Nå er all stekemargarin blitt til "vann", veldig tyntflytende og spruter og freser noe inni helv... når det har nådd en viss temperatur. Det er kun smør det går an å steke i nå.

Det sies at en liberal markedsøkonomien fungerer på den måten at det er forbrukerne som bestemmer hvilke varer som skal være i butikkene. Hvem er det som har ønsket dette? :mad:

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Litt off-topic i forhold til fårikålen. Men hvorfor har stekemargarinen man nå kjøper i butikkene kun blitt til "vann"?
Før i tiden så kunne man hive en klepp Melange, eller Soyamargarin på stekepanna og man fikk en gylden tyktflytende fin stekemargarin. Nå er all stekemargarin blitt til "vann", veldig tyntflytende og spruter og freser noe inni helv... når det har nådd en viss temperatur. Det er kun smør det går an å steke i nå.
Jeg skjønner ikke spørsmålet. Stekemargarin? Melange? Soyamargarin? Hva er galt med meirismør eller olje ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
nb skrev:
Espen R skrev:
Jeg skjønner ikke spørsmålet. Stekemargarin? Melange? Soyamargarin? Hva er galt med meirismør eller olje ;D
Det er ikke alt jeg vil ha en smørsmak på. Selv om kokkene stort sett steker i meierismør.

N

nb

Gjest
Tilbake til topic - jeg regner følgende "frihetsgrader" som akseptable innen fårikålfaget

- lam eller sau
- mengde kjøtt kontra kål
- smør i bunnen av pannen eller ikke
- hel pepper eller malt pepper
- mel eller ikke mel

Det er selvsagt mye annet godt man kan gjøre med får og kål, men da har man raskt en annen rett. Det skal etter sigende være godt med tomater, chili og hvitløk i også, men jeg har ikke prøvd det selv, og da er man veldig nærme en ganske basic kokt kjøtt - rett.

Genialiteten i fårikål ligger etter min mening i enkelheten og synergien.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
NB! Folkens...
Hvis du ikke har prøvd å koke får-i-kål på sommerkål, denne deilige milde hodekålen som du kun får kjøpt i butikkene en kort liten sommermåned (juli), prøv det! Dette er absolutt min favoritt. Men da er fremgangsmåten følgende: samme som vanlig fårikål, bare at du har kålen på toppen i kasserollen den siste halvtimen før kjøttet er ferdigkokt, hvis kålen koker for lenge blir det katastrofe.
Til den milde sommerkålen bruker du lammekjøtt.

Velbekomme!

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Margarin er hydrolyserte oljer. Dvs. oljer som er dyttet full i vann for at de skal bli stivere og mer holdbare. Resultatet er at matvarene blir mer holdbare, margarinen blir billigere da vann er gratis. Eneste ulempen er at du risikerer hjerte- og karsykdommer og at margarinen blir av dårlig kvalitet til steking etc. Men det blir vel billigere enn godt smør.. så da så.

G

Gjestemedlem

Gjest
Enste jeg misliker med fårikålenm i allefall om man bruker "fårikålkjøtt" er mengdene med talg som avsetter seg i maten. Fårefett er ganske ekkelt egentlig og halvstivnet fett som legger seg som et belegg i kjeften er ikke videre delikat.

Så hva er det greieste kjøttet å bruke som har god sauesmak og ikke er for tørt, men ikke er fullt i talg heller?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Gjestemedlem skrev:
Fårefett er ganske ekkelt egentlig og halvstivnet fett som legger seg som et belegg i kjeften er ikke videre delikat.
Er det ikke det man har akevit til å ordne opp i da?

N

nb

Gjest
Fårikål er også interessant fra et rent termodynamisk synspunkt. Det er fascinerende hvor lenge en 10-litersgryte med fårikål holder temperaturen. Fett er en god isolator.

Y

ymir

Gjest
hei
Fårikål på lamm er for pingler.Mest (best?) smak blir det med sau (FÅR) og litervis med Linje Aquavite.Kjøttet mørnes over natten i kulturmelk.

N

nb

Gjest
ymir skrev:
hei
Fårikål på lamm er for pingler.Mest (best?) smak blir det med sau (FÅR) og litervis med Linje Aquavite.Kjøttet mørnes over natten i kulturmelk.
Jeg foretrekker Gammel Opland til sauekjøttet. Men i store mengder er det viktigste.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hm, lurer på hvordan noen solide stykker hvalkjøtt blandet med fåren ville smakt.. Fåroghvalikål.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
nb skrev:
Fårikål er også interessant fra et rent termodynamisk synspunkt. Det er fascinerende hvor lenge en 10-litersgryte med fårikål holder temperaturen. Fett er en god isolator.
Det er derfor eskimoene er feite.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hm, lurer på hvordan noen solide stykker hvalkjøtt blandet med fåren ville smakt.. Fåroghvalikål.
Usikker på om kjøttet hadde tålt kokingen (3-4 timers) Hvis man får tak i hvalsuppekjøtt er saken biff. Opp i gryta med det.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:

hvorfor lurer du på det, deph? er det noen grunn til å tro at hval passer i en sånn gryte?
hva med kattikål?

G

Gjestemedlem

Gjest
Gago skrev:
hvorfor lurer du på det, deph? er det noen grunn til å tro at hval passer i en sånn gryte?
hva med kattikål?
Jeg har brukt hval i uvante kombinasjoner før med hell. F.eks. hval-vindaloo gryte. Kjøttet tålte godt lang og langsom koking og ble mørt og godt. Fårekjøttet til fårikål har bein, marg og fett som setter god smak på kraft og kål og jeg mistenker at denne smaken kunne passet sammen med det rene møre hvalkjøttet på en bra måte. Det var ikke ment som et tulleinnlegg.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
neida, jeg skjønte at det ikke var et tulleinnlegg.
prøver bare å kjenne for meg hvordan det ville funket med hval og kål, men sliter litt med å få det til å henge ihop.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Jeg pleier å koke kjøttet noen timer før jeg tilsetter kål og lar det koke til kålen får riktig konsistens..
Jeg følger helt klart min egen vei, men syns det blir bedre enn tradisjonell oppskrift..
Koker først kjøttet med salt og peppper, tar ut litt kraft, tilsetter kål og salt og pepper, lar det koke, tilsetter maizenna ispedd kald kraft.

N

nb

Gjest
Fårikål til hverdags (om man da ikke har rester fra dagen før som selvsagt er det beste).

0) Varm stekeovnen til 150 grader
1) Bygg en gryte med fårikål etter egen preferanse
2) Kok denne opp om morgenen før du går på jobb
3) Putt gryta i oven og skru av ovnen.

Kom hjem, åpne en øl og spis ferdig fårikål.

Topp Bunn