Den store brum-tråden

L

larkus!

Gjest
Brum er et fenomen som ofte dukker opp når en har platespiller, og som kan være vanskelig å finne årsaken til og å få bukt med.
Jeg starter derfor en egen tråd om fenomenet, og først ut er et merkelig brumproblem som dukket opp når jeg skaffet meg Jasmine LP-25DU phonotrinn. Tidligere brukte jeg Cambridge 640P uten at det var problemer med brum.

Når jeg kobler den separate jordledningen på armkabelen til jordterminalen bak på phonotrinnet, så brummer det plagsomt mye. Denne skrueterminalen er isolert fra chassis, og har forbindelse til jord på printet. Hvis jeg derimot kobler jordledningen direkte til chassis på phonotrinnet (har montert egen jordskrue), så reduseres brummet betydelig og er på et nivå som jeg vil tro er ganske normalt. Hvorfor er det forskjell på å koble jordingen til print og å koble til chassis?

Til opplysning:
Arm: Jelco SA750D
Platespiller: Luman PD441
Pickup: Audio Technica AT OC9/mlII

Alle forbindelser fra pickup til phonotrinn er iorden.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.740
Sted
Ytterst i havgapet...
Jordsløyfenes veier er mildt sagt uransakelige, - det som virker OK i en setting kan bli helt feil i neste, så du får nok nøye deg med det som funker best akkurat denne gangen. Det hele henger sammen med hvilken "jordingsfilosofi" den enkelte produsent bruker.... det finnes ingen fasit for dette. Tyvärr...

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hadde brum fra platespiller tidligere. Byttet kabler til brummet forsvant. En enkel sølv i silke linoljekabel fjernet brummet.
NB! Denne kabelen var kortere enn brummende kjøpekabler.

L

larkus!

Gjest
Hadde brum fra platespiller tidligere. Byttet kabler til brummet forsvant. En enkel sølv i silke linoljekabel fjernet brummet.
NB! Denne kabelen var kortere enn brummende kjøpekabler.
Det var nok hverken sølvet eller linoljen som tok knekken på brummet:)

Brummet med Jasminen er forresten uavhengig av avstand fra andre apparater. Luxman PD441 spilleren har forresten en egen jordskrue på cahssis.
Når jeg drar en egen ledning fra denne til chassis på Jasminen blir brummet ytterligere redusert (nesten vekk). Vel og merke med armens jordledning til chassis. Med armens jordledning koblet til jordskruen på Jasminen har den ekstra jordledningen til chassis på platespilleren ingen virkning.

Topp Bunn