Den store akustikk-tråden

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Musikåtergivning och akustikk i lytterom engagerar en del medlemmar på detta forum. Vissa hävdar att akustikktiltak i lytterommet är den bästa uppgradering/investering man som hifi-intresserad kan gøra medan andra menar att en kan lytte "igjennom" rommet och dess eventuella akustiska tillkortakommanden. En del förespråkar dipol-konstruktioner, DSP (Digital Signal Processing) och/eller DRC (Digital Room Correction) for att minimera rompåverkan. Då olika høyttaler och høyttalerprinsipper "spiller rommet" på olika måter skiljer sig troligtvis behovet av passiv akustikbehandling for varje enskild anläggning och lytter.

Trots att många utøvare av vår hobby har kunskap om lytterommets påverkan, och kanske även har ett ønske om att minimera dess negativa effekter, forstår jag att social situation, platsutrymme, estetiska krav etc utgør faktorer som begränsar den enskildes muligheter. Det är få entusiaster som har ett dedikerat lytterom, än färre tror jag har haft muligheten att bestämma dess fysiska beskaffenhet.

Den tillgängliga lyttemiljøn begränsar troligtvis många nog så initierade entusiasters vilja att fordype sig i akustikk då det inte är muligt att gå "vidare". Alternativet till att dra hem några kubikmeter med akustikbehandlingsprodukter for utvärdering kanske blir att bära hem den intressanta cd-spelaren från den lokala hifi-sjappa istället. For de som har fria händer i lytterommet och som efter att ha gjort vad som är muligt runt placering, møblemang mm. ser behov av akustiktilltag utgør tillgång till kompetens och lämpliga prefabricerade produkter eventuellt en svårighet. Kanske bidrar detta till att "kunskapsbasen" runt ”hifi-akustik” synbart är begränsad.

Trots att jag har samlat på mig en god del dokumentation runt høyttaler/rominteraksjon har jag hitintills inte sett någon samlad information hur en (med god pålitelighet) måler lyttemiljøn och analyserar resultaten eller något som kan anses vara en objektiv och sammenlignbar definition av kvalitet på lydgjengivelse i små rom. Hur ser f.eks føljande målingar (om dessa är relevanta) ut for ett ”level x-rom” med ett par goda ’kassehøyttaler’?

- impulse respons
- frequency plot (smooth 1/48, 1/12 osv)
- waterfall plot
- energy time curves (ETC)
- decay times (EDT, RTxx)

Jag forstår att temat "hifi-akustik" är svårt att generalisera och utbyta erfarenheter kring och att det, som med annat utstyr, till del är preferanse-drevet men hoppas att denna tråd kan samla erfarenheter runt måling av lytterom och akustikktiltak for att ge vägledning till oss som ønskar gå vidare i ämnet. Frågor som jag inledningsvis hoppas få svar på är;

• vilka målinger ger en bilde/indikation av lytteopplevelsen i ett rom?
• hur måler ett gott rom?
• hur bør målingar utføres mht exitering av rommet, mikrofonplacering/-orientering etc?

Vidare är dokumenterade effekter av olika akustikktiltak/-produkter svåra att finna. Det är inte helt lätt att få hem några kvadratmeter med diffusorer eller bygga en membran-absorbent i lytterommet enbart for utvärdering av deras effekter.

Jag hoppas därfor att ni kan dela med er av era erfarenheter, vad ni gjort med akustiken i era lytterom (gärna kompletterat med bilder) och beskriva vilka forändringar dessa tiltak gjort for din lytteopplevelse. Vilka løsningar har fungerat bra eller mindre bra?

Last gärna opp egna målingar. Skulle gärna sett frequency plot (dB-SPL), waterfall plot (16-300 Hz), Burst Decay (16-300 Hz), EDT 20 och RT30 målt hos andra entusiaster. Vilken relevans dessa har till upplevd lydkvalitet är noe jag hoppas lära mig genom era kommentarer.

For den som är intresserad i måleutstyr och noen bøker runt akustikk finns mer infomation her.

/Suomela

Topp Bunn