Den nyttige protractor-tråden!

L

Larkus

Gjest
Jeg kunne ikke unngå å bli inspirert av protractor-diskusjonen i E.I.A. sin tråd om Pioneer PLS-1000, så jeg gikk løs med finjustering av Jelco 750D armen på Luxman PD- 441 som har bevegelig armbase.

Når jeg justerer inn "pivot to spindle" avstand og overheng etter Jelco sine anbefalinger (henholdsvis 214mm og 15mm) så får jeg to punkter den feilsporingsvinkelen er 0 grader, 59,063mm og 112,507mm fra senter av plata.

Dette beregnes med dette verktøyet
Overhang Shift Calculator - Vinyl Engine
tabell1.jpg

Dette ser da fint ut:)
tabell2.jpg

Edit: Denne kalkulatoren viser at selv små endringer i offset-vinkel, overheng og avstand spindel/pivot endrer feilsporing og forvrengning dramatisk!!

Sist redigert:

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
er det noen som har testet SMART Tractor og kan si litt om den?

PS: det er 2 filmer til av denne på youtube

L

Larkus

Gjest
Tok og printet ut en Stevenson Protractor ved hjelp av Arc Template Generator.
stevenson.jpg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det noen spesiell grunn til at du velger Stevenson i stedet for Baerwald/Löfgren A?

L

Larkus

Gjest
For å slippe å vri pickupen i headshellet. Offset vinkelen på Jelco er 22 grader, og det stemmer bra med Stevenson-protractorens 22,197 grader.
Men jeg ser at indre nullradius er så liten som 57,5 mm og det er nesten helt inne ved labelen. De aller fleste plater har riller inn til ca. 65 mm før utløpsrillen starter.
Stevenson er optimert for feilsporingsvinkel ved slutten på plata, mens Løfgren har mindre feilsporingsvinkel midt på plata på bekostning av feilsporingsvinkelen ytterst og innerst. Ikke vet jeg hva som er best.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ah. Da hadde det jo sin forklaring.

Jeg har "standardisert"[1] på Baerwald (Löfgren A) og IEC-radier, jeg.

1: På alle 1 platespillere i heimen. ;)

Topp Bunn