Den nasjonale ledestjerne

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Noe fminen, men lys delikat og flott.

Den gamle blå-orange var kanskje litt traust?

McLaren

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
En riktig god jul ønskes deg og dine fra Statoil.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Jeg var inne i en tilsvarende logo-prosess i Telenor...

...som noen kritikere skrev...dette er nok bare å akseptere...for iløpet av kort tid vil Norge teppelegges med dette logoet...det har vel skjedd og kritikken har avtatt og Telenor har greid å skille seg ut basert på en distinkt grafisk profil...kopiert også...

Kjenner ikke detaljene rundt utviklingen av Statoil logoet, men det er nok tenkt langsiktig og ikke spesielt nostalgisk...

Husfliden er ikke det litt norsk?

P

Parelius

Gjest
Er det en slags blomst det der lillagreiene?

Må være et resultat av et hastemøte i makraméklubben avd. Statoil Krystall & Healing. Men det er kanskje like greit dette; et slags visuelt uttrykk for bedrag, selvbedrag og andre uhumskheter. De burde kanskje omdøpe selskapet til Statironie.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Undervurderer ikke siste innlegg, men hva var feil med makramé? ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lurer på hva Dog mener.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
For oss trøndere så kan "husflid" også bety langt sterkere saker enn strikketøy.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
For oss trøndere så kan "husflid" også bety langt sterkere saker enn strikketøy.
Godt å se at vi karmøybuer har noe felles med dere trøndere ;)
Og det skal ikke stikkes under en stol at det er den typen husflid jeg foretrekker. Skål ;D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.365
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kun en kommentar fra en ansatt (jeg): Hoff å titti mæ å læll.
(eller for å si som min salige gamle mormor: "Hoff å tetta mi å læll")
B

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Lilla blomst i et oljeselskap? Jaja, det er vel noe som biter på den nye profileringen, selv om den ikke er grønn.
Jeg synes det var en skikkelig homologo... No offence intended! ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Magenta. Samme farge som T-Mobile bruker.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.104
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
McLaren skrev:
Noe fminen, men lys delikat og flott.

Den gamle blå-orange var kanskje litt traust?

McLaren
Blå-orange var i gamle dager.
Den gamle selskaps-logoen som nå skiftes ut er denne

Magenta eller ikke. Det største nye er at Hydro fjernes fra navnet.

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes jo at oljeselskaper og dertil tilhørende kan opptre diskret, så slik sett er jo StatoilHydro-logoen fin. Men Statoil har visst tenkt å bli et funky energiselskap, så da så.
Marius-genser var min første assosiasjon da jeg så logoen. Og Marius Eriksen var jo kul da. Men det er jo ikke det mønsteret i genseren, hehe.

Norges Husflidlag fører Marimekko...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det hadde vært et fett t-skjorte motiv ;D
[/quote]
Det var i alle fall min t-skjorte med det motivet. Jeg har faktisk hatt endel klær med den logoen, så jeg er ikke helt uhildet når jeg skriver dette 8)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.552
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
janb skrev:
..for iløpet av kort tid vil Norge teppelegges med dette logoet...
Fullt så ille blir det visst ikke. Det er Statoil ASA som skal bruke den nye logoen, og ikke nedstrømsaktivitetene, ihvertfall ikke bensinstasjonene.

fra statoil.no:
Fra den dagen vil Statoil-navnet visuelt være knyttet til to ulike profiler; ”dråpen” som vi kjenner den vil fortsatt prege Statoil-identiteten på bensinstasjonene i inn- og utland. Det er først og fremst i Norge at begge symbolene vil være synlig. Statoil-identiteten på bensinstasjonene er så kjent og innarbeidet at drivstoffselskapene er best tjent med å utvikle denne videre.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg bryr meg ikke lenger om hvordan bensinstasjoner utsmykkes. Først mistet vi BP, så forsvant Texaco inn i Hydro, og da var det bare Esso igjen av kule stasjoner i min bok. For min det har aldri Shell-logoen hatt samme sus som BP og Texaco. Viktige deler av estetikken til landeveiskulturen forsvant for lenge siden, og nå er det nesten bare søppel som gjenstår. Om Statoil-stasjonene skifter profil eller ikke bryr meg mitt i ryggen.

Gi meg heller BP tilbake. Det var stilige stasjoner, det.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.004
baluba skrev:
Jeg bryr meg ikke lenger om hvordan bensinstasjoner utsmykkes. Først mistet vi BP, så forsvant Texaco inn i Hydro, og da var det bare Esso igjen av kule stasjoner i min bok. For min det har aldri Shell-logoen hatt samme sus som BP og Texaco. Viktige deler av estetikken til landeveiskulturen forsvant for lenge siden, og nå er det nesten bare søppel som gjenstår. Om Statoil-stasjonene skifter profil eller ikke bryr meg mitt i ryggen.

Glemt denne?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I Dalen i Telemark er det en Shellstasjon med skilt fra ca. 1960. Dritkult.

Den blå og orange Statoil-dåpen er tøff den. Petrobras også, men kanskje mest fordi det var moro på jobben i Brasil.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Denne stjernen/blomsten virker jo skadet og ufullkommen, det er udiskutabelt at den er asymmetrisk. Hva skal det stå for? Symboliserer det et rykte skadet av korrupsjonsaklager eller noe?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
baluba skrev:

Glemt denne?
Den hadde jeg dessverre glemt, ja. Men denne typen glemmer jeg aldri.

V

vredensgnag

Gjest
Her er en fin stasjon som ligger ved Strandvejen, nord for København.

Disse pølsebuene vi har nå er noe annet. Her ble det mekket biler, i dagens "stasjoner" klarer de knapt nok å fylle mer ketchup på plastflasken.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.722
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Arne Jacobsen tegnet den stasjonen.

Det er en fin gammel i Hamar også tegnet av Rolf Prag. Bygningen er foreslått fredet, bilforhandler Oustad holder fremdeles til i bygget, men bensinstasjonen er nedlagt. I luka er det chinese takeaway nå, og der bilutstillingen var ut mot Vangsveien er det nå jernvarehandel:

Mobilgaslogoen fra før krigen er jo kul.
Det er mye interessant arkitektur i Hamar, men det kunne vi kanskje snakket om i en arkitekturtråd?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Denne logoen husker jeg godt. Jeg gikk dit i storefri hvis jeg hadde en slant til smågodt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:

Denne logoen husker jeg godt. Jeg gikk dit i storefri hvis jeg hadde en slant til smågodt.
Fina var en bra stasjon. De var de siste i Bergen til å ha betjenting som fylte bensin for deg, slik det bør gjøres. Men den forsvant brått og brutalt etter Shell/Fina byttehandelen for noen år siden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Zomby_Woof skrev:

Fina var en bra stasjon. De var de siste i Bergen til å ha betjenting som fylte bensin for deg, slik det bør gjøres. Men den forsvant brått og brutalt etter Shell/Fina byttehandelen for noen år siden.
Jeg sørget faktisk en smule da den siste Fina ble lagt ned på Karmøy. Fremdeles heter svingen ved det som nå er en Shell-stasjon Fina-svingen, og slik kommer det forhåpentligvis til å være i lang tid fremover. Jeg savner Fina, de siste stasjonene som holdt på tradisjonen mtp design. Dvs, egentlig var det Esso som var de siste, og selv om de fortsatt finnes, så er de ødelagt som design langs landeveien.

Det har foregått et massemord langs landeveien i Norge. Et massemord av estetisk sans. Hvor er den internasjonale domstolen i Haag når vi trenger den? ???

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Det har foregått et massemord langs landeveien i Norge. Et massemord av estetisk sans. Hvor er den internasjonale domstolen i Haag når vi trenger den? ???
Ikke bare langs landeveiene. Lokalpolitikere har jo ofte ingen ryggrad til å stå imot selv de groveste overgrep mot estetikk så lange en kommersiell aktør ytrer ønske om å gi blaffen i slikt. Norge forsøples av begredelg arkitektur, støyende reklame i offentlige rom og populistiske politikere som ikke engang har evner til å se slikt.

Landeveiene blir på mange måter et langstrakt Førde.

Byer har gjene en byantikvar som er en viss beskyttelse mot estetisk forsøpling, men de blir svært ofte sabotert av kyniske gårdeiere som lar byggene sine forfalle slik at det kommer så lant en dag det ikke er noen annen vei enn å rive og reise en ny MacDonals eller Rema 1000.

V

vredensgnag

Gjest
"Do you modern Norwegians hate your country's nature?"

Hvorfor spurte min engelske venn om det? Fordi han og familien hadde kjørt omkring på en langtur i Norge, og trukket den konklusjon at nordmenn hatet selve landet, hvordan kunne man ellers forklare de mange utrolig stygge bygningene som var satt opp overalt, i grell kontrast til det flotte landskapet.

"It seems as if something happened around 1920 or thereabouts. The centre of Ålesund was wonderful, but then it's all downhill, isn't it?"

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Fina er vel fortsatt kjent for båtfolket. Masse krambuer langs kysten som har en gammel Fina-pumpe.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.638
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
...
Den hadde jeg dessverre glemt, ja. Men denne typen glemmer jeg aldri.
...
De har en «miniatyr» på Grimsbu i Folldal - den er desverre ikke i drift - men kul er den.

mvh
KJ

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.089
Blir generelt i godt humør hver gang jeg kjører forbi det rumenske oljeselskapet med det for nordmenn artige navn:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
vredensgnag skrev:
"Do you modern Norwegians hate your country's nature?"

Hvorfor spurte min engelske venn om det? Fordi han og familien hadde kjørt omkring på en langtur i Norge, og trukket den konklusjon at nordmenn hatet selve landet, hvordan kunne man ellers forklare de mange utrolig stygge bygningene som var satt opp overalt, i grell kontrast til det flotte landskapet.

"It seems as if something happened around 1920 or thereabouts. The centre of Ålesund was wonderful, but then it's all downhill, isn't it?"
Har vært Norge på kryss og tvers, og kan dessverre ikke si noe annet enn at jeg er enig. Selvsagt finnes det unntak, men f.eks distriktsnorge fremstår stort sett som stygge veikryss, gjerne med noen grå kasselignende næringsbygg ,malplassert litt her og der. Byggene minner mest om provisoriske krisetiltak etter en naturkatstrofe. :p

Mulig det er funksjonelt, men langt i fra funkis, og særlig estetisk vakkert er det ikke. ::)

Topp Bunn